Valmismatkayksikön päällikkö Petteri Lehtonen Kuluttajavirastosta kertoo, että jumiin jääneet Air Finlandin matkustajat tuodaan kotiin viraston järjestämällä kuljetuksella.
– Olemme olleet yhteydessä Finnairiin ja todennäköisesti sen koneella paluumatka järjestetään. Lystin maksaa Air Finland.
Lehtosen mukaan pakettimatkat korvataan Kuluttajaviraston vakuudesta, mutta reittilennon varannut ei sieltä saa rahojaan takaisin.
– Valmismatkasta korvausta voi hakea virastolta. Jos matkan on maksanut luottokortilla, reklamaation voi tehdä luottoyhtiöön.
Lehtonen sanoo, ettei Air Finland tiedottanut Kuluttajavirastoa etukäteen ongelmistaan.
– Se (yhteistyö) oli hyvin heikkoa. Saimme tietää mahdollisesta konkurssista tänään 12 aikaan. Heiltä nyt vasta alkanut tulla tietoa.
Lehtonen kehottaa tarkistamaan etukäteen www.valmismatka.fi -sivustolta matkanjärjestäjän luotettavuuden. Tosin Air Finlandkin oli luettavien listalla tähän päivään saakka.
– Tällaisiin äkillisiin konkursseihin on hyvin vaikea varautua etukäteen. Sen takia matkanjärjestäjillä on Kuluttajavirastossa vakuus.
(MTV3)
Air Finland ottaa yhteyttä matkustajiinsa tekstiviestitse
Aurinkorannikolla jumissa useita suomalaisia
Air Finlandin asiakkaat pettyneinä: Huonoa tiedottamista!
Suomalaispariskunta Turkissa: Milloin pääsemme kotiin?
Air Finlandin "tekninen vika" olikin konkurssi
Paluumatka korvataan konkurssitapauksissa – mielipahaa ei