Ulkomaille matkustetaan jälleen, mikä näkyy paitsi ruuhkina lentokentillä myös lentoliikenteen päästöjen kasvuna.
Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas kuitenkin muistuttaa, että lentämisen vaikutus ilmastoon on suhteellisen vähäinen.
– Lentoliikenne ei ole se ilmastonmuutoksen tärkein kysymys. Pystymme hanskaamaan nykyisen lentämisen volyymin esimerkiksi hiilinielujen avulla, Taalas sanoo.
– Tietysti tarpeeton lyhyiden matkojen tekeminen on semmoista, jossa kuormitusta tulee enemmän. Viikon reissu on parempi kuin se, että käy vain viikonloppureissulla.
Vuonna 2020 hiilidioksidipäästöt putosivat 5,6 prosenttia.
– Siinä oli lentoliikenteellä pieni rooli, mutta erityisen paljon maantieliikenteen väheneminen ja myös laivaliikenteen väheneminen näkyivät siinä.
Sähkölentokoneita lyhyille matkoille
Lentoliikenne ei siis ole ilmastonmuutoksen suurin pahis. Sitä ennen tulevat etenkin energiatuotanto, maantieliikenne ja teollisuus.
Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n uusimman raportin mukaan kansainvälinen lento- ja laivaliikenne yhdessä tuottavat kaksi prosenttia maailman päästöistä.
Jos lentämistä mietitään, miten jatkossa voitaisiin lentää päästöystävällisemmin?
