Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Konkarikartturin maine koki Kimi Räikkösen rinnalla hetkellisen kolauksen – taustalla Jäämiehen oma toive: "Jotkut ajattelivat, että olen kusipää"

All Over Press
Julkaistu 01.09.2020 06:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kaj Lindström, 51, luki mittavalla kartturiurallaan nuottia kahdelle maailmanmestarille: Tommi Mäkiselle ja Kimi Räikköselle. Molemmat pestit olivat kaksivuotisia, ja molemmat jäivät hyvin Lindströmin mieleen.

LUE MYÖS: Villi idea takasi MM-osakilpailun Suomelle – "Ensin he kysyivät, olenko tosissani"

Lindström loikkasi Mäkisen rinnalle MM-rallikauden 2001 päätösosakilpailuun, kun neljä kautta Mäkiselle nuottia lukenut Risto Mannisenmäki oli loukannut selkänsä kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa Korsikalla. Välissä Mäkisen kartturina ehti toimia yhden MM-osakilpailun verran Timo Hantunen.

Mitsubishin ratissa neljä maailmanmestaruutta voittanut Mäkinen siirtyi kausiksi 2002–2003 Subarulle, ja Lindström seurasi perässä. Heti ensimmäisenä Subaru-keväänä tuli tärsky, joka oli vähällä päättää Lindströmin uran muutamaa vuotta myöhemmin.

– Vuonna 2002 Argentiinassa ajoimme rajusti ulos. Sitten jossain vaiheessa huomattiin, että olin loukannut lonkkaani, ja vuonna 2007 minulle tehtiin operaatio. Nyt minulla on tekonivel vasemmassa lonkassa, Lindström kertoo Becs Williamsin juontamassa WRC Backstories -podcastissa.

Kun Mäkinen lopetti uransa kauden 2003 päätteeksi, Lindström siirtyi Kristian Sohlbergin rinnalle kaudeksi 2004, ja kaudella Lindströmin 2005 vieressä istuivat myös ruotsalainen Tobias Johansson ja britti Natalie Barratt. Vuoden 2006 aikana Lindström kilpaili vain kahdessa rallissa Solbergin rinnalla, ja sitten edessä oli kaksi välivuotta.

– Se oli outo tilanne. Kun lonkkaoperaatio oli tehty, minulle kerrottiin, etten voi enää palata ralliautoon. Kävin keskusteluja vakuutusyhtiöiden kanssa, ja he vakuuttivat, ettei operaatio ollut syy sille, etten voi palata. Sanoin, että joko se on se syy tai sitten heidän tulisi antaa minulle paperi, jossa sanotaan, että saan palata ralliautoon. Lopulta kävi niin, että olikin ok ajaa rallia, vaikka operaation jälkeen siitä ei voinut edes keskustella, kun vastaus oli välitön ei.

– Nautin yhä rallista, ja sitten tuli mahdollisuus palata Kimin kanssa. Tartuin siihen.

"Yksityisesti Kimi on täysin erilainen"

GettyImages-1006910Kaj Lindström sai kunnian lukea Tommi Mäkiselle nuottia tämän viimeisessä MM-rallissa Mitsubishillä. Vuoden 2001 Walesin MM-ralli päättyi kaksikon osalta keskeytykseen. KUVA: Getty Images.

Lindström ja Räikkönen kilpailivat kaudella 2009 kahdessa SM-rallissa, yhdessä Italiassa ajetussa asfalttikilpailussa sekä Jyväskylän MM-rallissa. Seuraaviksi kahdeksi kaudeksi S2000-luokan Fiat vaihtui Citroën C4 WRC:hen.

21:n WRC-autolla ajetun MM-rallin aikana kaksikon vauhti riitti parhaimmillaan yleiskilpailun viidenteen sijaan vuonna 2010 Turkissa. Muutamaa kuukautta myöhemmin Saksassa Räikkönen nappasi uransa ainoan pohja-ajan.

– Ne olivat mukavia vuosia. Ralliautoon palaaminen ei ollut minulle siinä hetkessä sellaista, että minun oli pakko päästä takaisin autoon. Jos Kimi olisi ollut ihan sekopää, olisin sanonut, että antaa olla. Hän oli kuitenkin erittäin hyvä autonkäsittelyssä, ja tunsin, että autossa oli vain yksi matkustaja – minä, Lindström kertaa.

– Nuotit olivat kaikkein vaikein asia Kimille. Siihen asti ja sen jälkeen hän on ajanut vain sen mukaan, mitä näkee itse. Silloin hänen piti ajaa kuulon mukaan sen pohjalta, mitä nuoteissa sanotaan. Se oli ehdottomasti vaikein osa. Hän halusi kehittyä, mutta ehkä hän olisi tarvinnut hieman enemmän harjoittelua, että olisi lyönyt kunnolla läpi.

Kahden yhteisen vuoden aikana Lindström pääsi näkemään Räikkösestä sen puolen, joka avautuu vain harvoille ja valituille. 

– Mediassa Kimiä pidetään Jäämiehenä, joka ei sano mitään. Yksityisesti hän on täysin erilainen. Hän puhuu koko ajan. Nautin hänen kanssaan työskentelystä. Se oli todella mukavaa, ja oli myös mukavaa nähdä hänen nauttivan siitä niin.

– Nähdäkseni rallivuodet tekivät hyvää hänelle, koska hänen luottamuksensa mediaan ei ollut F1-vuosien jälkeen kovin korkealla. Hän alkoi tulla paremmin toimeen mediaväen kanssa, eikä vetänyt heti Jäämies-moodia päälle nähdessään kameran.

Pitkän uran WRC-toimittajana tehnyt Becs Williams muistaa tämän jäisenkin Räikkösen.

– Tuntui siltä, että sinä olit kontaktipiste Räikköseen: kaikille, jotka halusivat puhua Kimin kanssa – mutta eivät pystyneet, koska Kimi ei halunnut puhua heidän kanssaan – se oli Kaj. Sinua taidettiin haastatella silloin enemmän kuin kertaakaan urallasi, Williams sanoo podcastissaan Lindströmille.

– Kyllä, ja luulenpa, että silloin jotkut toimittajat ajattelivat, että olen kusipää, kun sanoin aina, että Kimi ei anna teille vastauksia. Mutta se ei ollut minun vikani! Hän vain sanoi, ettei anna haastatteluja, ja se siitä, Lindström vastaa.

Vuosien 2010–2011 jälkeen Lindström palasi MM-sarjaan kartturiksi vielä 2017, kun Juho Hänninen sai pestin Toyotan uudesta WRC-tallista. Kaksikko saavutti yhdessä Hännisen MM-ralliuran ainoan palkintokorokesijoituksen, kun he tuulettivat Jyväskylässä kolmoskorokkeella.

Kun kävi ilmi, ettei Hänniselle ollut tarjolla kuljettajapestiä kaudelle 2018, tallipäällikkö Mäkinen kysyi Lindströmiä Jarmo Lehtisen tyhjäksi jättämälle paikalle Toyotan urheilutoimenjohtajaksi. Lindström aloitti työt jo kauden 2017 päätösosakilpailussa Australiassa ja jatkaa tehtävässä vielä tänäkin päivänä.

16.1.47074091Toyotan urheilutoimenjohtajana Lindström (keskellä) on päässyt juhlimaan useita MM-rallivoittoja, viimeksi maaliskuussa Meksikossa Sébastien Ogierin (2. vas.) ja Julien Ingrassian (2. oik.) kanssa. Vuonna 2018 Toyota voitti valmistajien maailmanmestaruuden, ja viime kaudella Ott Tänak (vas.) kruunattiin Toyotalla kuljettajien maailmanmestariksi. KUVA: All Over Press.imago images/PanoramiC

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperä sortui samaan virheeseen kuin Kimi Räikkönen – kartturi paljastaa käänteentekevän hetken: "Haluan muuttaa kaiken"Jari-Matti Latvala hyvästeli unelmansa ikimuistoiseen puheluun – uuden menestyspestin tähtihetki tuli arkisessa tilanteessa: "Se meni juuri niin kuin olimme keskustelleet"Kommentti: Hannu Mikkola osoitti tiukimmassa mahdollisessa paikassa olevansa täydellinen esimerkki siitä, mikä rallissa on parastaUutuuskirja: näin Jari-Matti Latvalan ura Toyotalla päättyi, Tommi Mäkinen raivosi jo kuukausia ennen lopullista päätöstä – "Vajosin lattialle ja itkin"Marcus Grönholmilla kävi vaikeiden vuosien jälkeen hillitön munkki – tapaus Carlos Sainzin kanssa jäi pysyvästi mieleen: "Varmaan sekin on saanut kuulla"Marcus Grönholmin rallisensaatiota edelsi haastattelu, jonka varovainen sävy hätkähdyttää – "Ei minulla ihan oikeasti ollut mitään muuta"
RalliKimi RäikkönenF1Tommi MäkinenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 12.12.15:51
    MM-ralli

    MM-ralliin palaava Lancia: Kovat kuskikiinnitykset

  • 9.12.10:26
    Tommi Mäkinen

    Tommi Mäkinen hyppää WRC-auton rattiin

  • 6.12.06:56
    MM-ralli

    MM-rallikauden tähtihetket julki: Jari Ketomaa räjäytti pankin – "Autossa ei ole enää osiakaan jäljellä!"

  • 5.12.16:24
    MM-ralli

    Kartturia vaihtanut Esapekka Lappi suorana: "Freesi tuulahdus"

  • 5.12.13:20
    MM-ralli

    Esapekka Lappi salamyhkäisenä MM-ohjelmastaan – "Ei tunnu että sysään perheen syrjään"