Tuskin Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinenkään osasi unelmoida siitä, että tiimin kaikki uudet kuljettajat pääsevät heti nauttimaan menestyksestä Toyota Yaris WRC -autolla, kirjoittaa Toni Heinonen.
Mutta näin on käynyt. Takana on kolme osakilpailua, ja Toyota on ollut alkukauden ehdoton ykkönen.
Viime syksynä kohistiin siitä, että Hyundai ryöstää Mäkisen kruununjalokiven kaudeksi 2020. Ott Tänak oli juuri varmistanut kuljettajamestaruutensa Toyotalla, kun Hyundai ilmoitti pestanneensa virolaistähden kahdeksi seuraavaksi vuodeksi.
Peli kuljettajamarkkinoilla aukesi täysin Tänakin päätettyä lähdöstään. Toyota pisti lopulta kuljettajakokoonpanoonsa täysin uusiksi: Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke saivat tehdä tilaa, kun tiimi pestasi miehistöönsä Sébastien Ogierin, Elfyn Evansin ja Kalle Rovanperän.
Mäkinen ja Toyota olivat toki valmistelleet kauden 2020 kuljettajapakkaansa hyvissä ajoin. Tiettävästi Rovanperä oli pistänyt nimensä Toyota-sopimukseen jo kesällä. Huhujen mukaan Evans oli sidottu Toyotalle jo ennen Rovanperää. Ogierin tulo varmistui vasta myöhemmin. Ja tällä kolmikolla Mäkinen tuli osuneeksi kultasuoneen.
Toyotalle ei ole tullut yhtäkään keskeytystä alkukauden kisoissa. Lisäksi tallin kaikki kolme kuljettajaa ovat yltäneet viiden parhaan joukkoon jokaisessa rallissa.
Monte Carlon rallissa Ogier ja Evans ajoivat molemmat palkintokorokkeelle ja taipuivat vain niukasti Hyundain voittokamppailussa. Ruotsissa puolestaan walesilaiskuljettaja Evans ajoi upeaan voittoon, ja 19-vuotias Rovanperä teki historiaa napattuaan kolmostilan. Suomalaistoivosta tuli kaikkien aikojen nuorin palkintokorokkeelle yltänyt kuljettaja MM-sarjassa.

