Vaikka kuinka skitsoilet ruoan kanssa ja treenaat peppua, typerä elämä tulee jossain vaiheessa ja sössii koko homman. Lapsen saaminen tuo elämääsi käsittämättömän määrän rakkautta, vaikka välillä väsyttääkin – olisiko siinä uusi totuus äitien kahvipöytiin?
"Lapsen saaminen pilaa vartalosi lopullisesti". Se on lause, jonka suurin osa raskaana olevista naisista kuulee Suomessakin päivittäin. Raskauden jälkeen rintasi roikkuvat, vatsasi on viiruilla ja ylipaino on lopullisesti riesanasi – nämä varoitukset alkavat heti, kun olet kertonut olevasi raskaana.
Yhdysvaltalainen bloggaaja Ntima Preusser on oikeassa: meidän on lopetettava tuo kropastamme höpöttäminen. Kun saat lapsen, se mullistaa maailmasi. Ainakin omalla kohdallani se on ollut parasta, mitä elämä on antanut ja sitä vartenhan kehosi on olemassa – elämää, ei peilejä varten.
Kun kerroin olevani raskaana, minua ensin onniteltiin ja sen jälkeen muistutettiin, että tiedäthän ettet enää koskaan tule käyttämään bikineitä?
Minulla on teille ikävää kerrottavaa: elämä pilaa vartalosi, vaikka yrittäisit kuinka olla elämättä. Vaikka eläisit proteiinirahkalla, hyppäisit salilla ja tuijottaisit kaikki päivät peilistä vatsalihaksiasi, typerä elämä tulee ja pilaa kaiken. Roikkuvaa nahkaa ei pääse pakoon kukaan.
Nyt, kun poikani on hieman yli vuoden voin sanoa että totta se on – kehoni ei ole koskaan enää samanlainen! Se on erilainen, mutta silti ihan yhtä hyvä – ei sen kauniimpi tai rumempi kuin ennenkään. Vatsani on pehmeämpi ja rintavarustukseni on kokenut muodonmuutoksen, mutta onko tuolla nyt niin väliä? Kehoni on tuonut maailmaan elämäni tärkeimmän ihmisen ja olen siitä pirun ylpeä (niin ja käytin myös bikineitä viime kesän uintireissuilla, pahoittelen jos käytökseni järkytti).


