Uusille seuroille 2010-luvulla avautunut jääkiekon SM-liiga kohtasi tällä kaudella tilanteen, jossa uudet tulijat Sport, KooKoo ja Jukurit löytyivät kaikki sarjataulukon kolmen viimeisen joukosta runkosarjan päätteeksi. Myös seurojen yleisömäärät ovat laskeneet jyrkästi. Onko SM-liigaan syntynyt kuilu perinteisten ja uusien seurojen välille?
Vaasan Sport liittyi kolmikosta ensimmäisenä Liigaan kaudella 2014–15. KooKoo seurasi perässä vuotta myöhemmin ja lopulta myös Jukurit kaudella 2016–17. Jokaisen joukkueen liigataipaleelle on osunut vähintään yksi onnistunut kausi, jonka aikana seurat ovat pystyneet taistelemaan painoluokkaansa ylemmässä joukossa, mutta tällä kaudella joukkueet jäivät muiden kelkasta jo varhaisessa vaiheessa.
Tätä myötä myös yleisön uutuudenviehätys on kaikonnut. Sportin ja KooKoon yleisökeskiarvo on pudonnut kahden vuoden takaisesta 400–500 katsojalla, mikä on pienissä halleissa varsin merkittävä romahdus. Jukurien keskiarvo tuli alas yli 600 katsojalla debyyttikaudesta, jonka ilmoitettujen yleisömäärien lukemaa pidettiin sitäkin ilmaislippujen takia varsin epäkuvaavana.
Samaan aikaan perinteikkäämpien 12 muun seuran yhteen ynnätty katsojakeskiarvo on tismalleen sama kuin vuosi sitten: 4547. Kun Sport (2840 katsojan keskiarvo), KooKoo (3246) ja Jukurit (3165) lasketaan mukaan, koko Liigan keskiarvo putoaa 4254 katsojaan.
Liigaosake kurittaa armottomasti joka vuosi
Yksi uusia liigaseuroja kovassa kilpailussa kurittava tekijä on edelleen kesken oleva maksusuunnitelma liigalisenssin aikoinaan määräämästä liigaosakkeesta, jonka arvoksi määriteltiin tuolloin 1,8 miljoonaa euroa. Se pitää maksaa takaisin viidessä vuodessa.

