Kohta pyryttää! Tiesitkö, että lumiketjuista voi olla hyötyä myös kesällä?

Lumiketjut voidaan asentaa auton renkaisiin ja parantaa näin renkaiden pitoa ajettaessa erittäin haasteellisissa olosuhteissa lumella tai jäällä.

Lumiketjuja voi joutua käyttämään esimerkiksi Euroopan maissa, joissa nastarenkaiden käyttö on kielletty. Monesti näissä maissa käytetyt kitkarenkaatkaan eivät pito-ominaisuuksiltaan vastaa Suomen olosuhteisiin tarkoitettuja renkaita. Joillakin Euroopan vuoristoisilla tieosuuksilla lumiketjujen käyttö on jopa määrätty pakolliseksi liikennemerkein.

– Suomen olosuhteissa normaaleilla teillä ajettaessa, lumiketjuille ei juuri ole tarvetta, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Lumiketjuja saa käyttää jään tai lumen peittämillä tieosuuksilla.

– Kun ajetaan yleisten teiden ulkopuolella, pahoilla mäkisillä mökkiteillä tai vastaavilla, saattaa lumiketjujen käyttö olla perusteltua, Vesalainen sanoo.

– Samoin esimerkiksi matkailuautolla ajettaessa tai matkailuperävaunua vedettäessä on perusteltua laittaa ketjut päälle, jotta voidaan ajaa niin sanottu "viimeinen pätkä" mäkisen tieosuuden päässä olevalle laskettelukeskuksen parkkipaikalle tai vaunualueelle, hän jatkaa.

Mikä yllättävää, lumiketjuista voi olla hyötyä myös kesällä, kun ajetaan märällä nurmikolla. Matkailuautoissa on pitkä peräylitys, jossa on iso tavaratila. Näin autosta tulee helposti takapainoinen ja varsinkin etuvetoinen matkailuauto jää tällöin helposti kiinni nurmikolle. Etenkin, jos kyseessä on loivakin rinne. Vesalaisen mukaan lumiketjut saattavat tällaisessakin tilanteessa estää kiinnijäämisen.

– Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa, Vesalainen kertoo.

Lumiketjuilla ajettaessa on syytä noudattaa ketjuvalmistajien ohjeistusta suurimmasta sallitusta nopeudesta muiden vallitsevien nopeusrajoitusten lisäksi. Usein valmistajat mainitsevat enimmäisnopeudeksi 50 kilometriä tunnissa.

Ketjuja on hyvin erilaisia. Yleensä laadukkaammat ketjut on myös helppo asentaa ja ottaa pois automaattikiristyksen ja pikairrotuksen ansiosta. Käytännössä niiden asentaminen vie yleensä muutamasta minuutista varttiin ja pois ottaminen käy vajaassa minuutissa per rengas.

Vesalainen muistuttaa, että mikäli ketjuja päätyy käyttämään, kannattaa ne asentaa ennen haasteelliselle mökkitielle tai vastaavalle ajoa. Ei siis vasta sitten, kun auto on jo jäänyt kiinni.

– Kuten monessa muussakin asiassa, halvin mahdollinen ketju ei ole se paras vaihtoehto. Laadukas ketju kestää ja toimii paremmin. Se on myös helppo asentaa ja ottaa pois, Vesalainen perustelee.

Lue myös:

    Uusimmat