Lumiketjut voidaan asentaa auton renkaisiin ja parantaa näin renkaiden pitoa ajettaessa erittäin haasteellisissa olosuhteissa lumella tai jäällä.
Lumiketjuja voi joutua käyttämään esimerkiksi Euroopan maissa, joissa nastarenkaiden käyttö on kielletty. Monesti näissä maissa käytetyt kitkarenkaatkaan eivät pito-ominaisuuksiltaan vastaa Suomen olosuhteisiin tarkoitettuja renkaita. Joillakin Euroopan vuoristoisilla tieosuuksilla lumiketjujen käyttö on jopa määrätty pakolliseksi liikennemerkein.
– Suomen olosuhteissa normaaleilla teillä ajettaessa, lumiketjuille ei juuri ole tarvetta, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Lumiketjuja saa käyttää jään tai lumen peittämillä tieosuuksilla.
– Kun ajetaan yleisten teiden ulkopuolella, pahoilla mäkisillä mökkiteillä tai vastaavilla, saattaa lumiketjujen käyttö olla perusteltua, Vesalainen sanoo.
– Samoin esimerkiksi matkailuautolla ajettaessa tai matkailuperävaunua vedettäessä on perusteltua laittaa ketjut päälle, jotta voidaan ajaa niin sanottu "viimeinen pätkä" mäkisen tieosuuden päässä olevalle laskettelukeskuksen parkkipaikalle tai vaunualueelle, hän jatkaa.
Mikä yllättävää, lumiketjuista voi olla hyötyä myös kesällä, kun ajetaan märällä nurmikolla. Matkailuautoissa on pitkä peräylitys, jossa on iso tavaratila. Näin autosta tulee helposti takapainoinen ja varsinkin etuvetoinen matkailuauto jää tällöin helposti kiinni nurmikolle. Etenkin, jos kyseessä on loivakin rinne. Vesalaisen mukaan lumiketjut saattavat tällaisessakin tilanteessa estää kiinnijäämisen.
– Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa, Vesalainen kertoo.
