Koeajossa vaivattomampi Focus – Pikkukoneen liitto automaattivaihteiston kanssa

Automaattivaihteistoihin liittyy paljon pinttyneitä ja vanhentuneita käsityksiä. Vaihteistotyyppi on kuitenkin alknanut yleistyä myös entistä pienempien autojen parissa täysin oikeutetusti.

Tykkäsimme

  • Vaivattomuudesta
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Moottorin äänestä
  • Vaihteiston ajoittaisesta empimisestä

Hinta alkaen 24 283 €
Koeajoauto 30 581 €

Vuosia sitten automaattivaihteistot miellettiin lähinnä isojen autojen vaihteistotyypiksi. Syynä tähän olivat muun muassa automaattivaihteiston hinta, paino sekä monentinmuuntimen luiston aiheuttamat tehohäviöt. Vaihteistot ovat kuitenkin kehittyneet siinä missä moottoritkin, ja vanhat ennakkoluulot kannattaakin heittää romukoppaan.

Perinteisten automaattien rinnalla on myös muita vaihtoehtoja kuten kaksoiskytkinvaihteistot. Monilla valmistajilla on käytössään moottorista riippuen sekä perinteisiä automaatteja että kaksoiskytkinvaihteistoja. Ford on osaltaan pitäytynyt perinteisessä automaatissa myös kompaktien malliensa kohdalla, ja tarjoaa nyt ensimmäistä kertaa kuusiportaista tomaattia Focuksen kolmisylinterisen EcoBoost-bensaturbon tehokkaammaan 125-hevosvoimaisen version pariksi.

Autona Focus on vanha tuttu. Se tarjoaa luokassaan hauskan ja tarkan ajettavuuden yhdistettynä hyvään mukavuuteen. Heikkouksiin kuuluvat aavistuksen muovisen oloinen ohjaamo ja hieman ahtaat takatilat. Farkkumalli tarjoaa tämän vastapainona reilun tavaratilan.

Myös moottori on jo ennestään tuttu, ja laajaa tunnustusta saanut pikkuturbo. Ford oli kärkipäässä tuomassa markkinoille kolmisylinterisiä pikkukoneita ja päätös on osoittautunut kannattavaksi. Iskutilavuudeltaan pienen kuuloiset koneet tarjoavat erittäin hyvät käyttöominaisuudet, ja verrattuna esimerkiksi 1,6-litraisiin vapaasti hengittäviin saman teholuokan moottoreihin, uudet pikkuturbot ovat vaivattomampia ahtamisen myötä parantuneiden vääntöominaisuuksien ansiosta.

Automaattivaihteisto puolestaan tuo vaivattomuutta etenkin pysähtelevään kaupunkiajoon. Kaukana takana ovat ajat kolmi- tai nelivaihteisten automaattien töksähtelevistä vaihdoista. Nykyisten automaattivaihteistojen monentinmuuntimet eivät juurikaan luista, vaan välitys lukitaan nopeasti. Tämä parantaa omalta osaltaan polttoainetaloutta, kuin myös riittävä välitysten määrä. Tässä tapauksessa kyseessä on kuusiportainen vaihteisto, joten kierrosluku saadaan varsin hyvin optimoitua eri ajotilanteisiin.

Focuksessa vaihteiston toiminta ei kuitenkaan ole aivan niin hienostunutta kuin parhailla kilpailijoilla. Se tuntuu välillä empivän hieman turhan pitkään vaihtoa, minkä seurauksena moottorin kierrosluku nousee turhan korkealle. Tämän myötä moottorin ääni kuuluu yllättävän karkeana autoon sisälle, mikä hieman heikentää matkustusmukavuutta.

Automaattivaihteiston yhdistäminen pikkuturboon on hyvä lisä Focuksen mallistoon. Yhdistelmä on saatavilla farmarin lisäksi myös viisioviseen versioon. Lisähintaa vasemman jalan vapaapäivistä saa maksaa mallista hieman riippuen noin 2 000 euroa. Noin puolet hintalisästä tulee 15 g/km kasvaneiden CO2-päästöjen myötä nousevasta autoverosta.

Ford Focus 1.0 EcoBoost A6 Wagon
Moottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 92 kW (125 hv) 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400 – 4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 556 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 505 mm, akseliväli 2 648 mm
Omamassa 1 345 kg
Tavaratila 490-1 516 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat