Skoda Yetin saa entistä edullisemmin myös nelivetoisena. Moneen paikkaan riittävä maavara ja hyvin toimiva neliveto varmistavat lumimiehen perillepääsyn huonommissakin olosuhteissa.
Tykkäsimme
- Nelivedosta
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Vaihteiston empimisestä
- Ohjauksen tunnottomuudesta
- Ikä alkaa näkyä
Hinta alkaen 27 503 €
Koeajoauto 35 795 €
Katumaasturien suosiolle ei näy loppua. Perinteisiä henkilöautoja korkeampia automalleja on esitelty runsaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja useimmista on tarjolla myös etuvetoisia versioita. Etenkin talvikeleillä neliveto tuo kuitenkin etememiseen merkittävästi vaivattomuutta ja mukavuutta. Nykyiset järjestelmät eivät myöskään tuo tolkuttomasti lisämassaa, tai lisää kulutusta, mitä voi edelleen joskus kuulla nelivedon haittapuolien luetteloinnissa.
Skoda esitteli hiljattain pieneen Yeti-katumaasturiin nelivedon entistä pienemmän moottorivaihtoehdon yhteyteen. Uuden 1,4-litraisen 150-hevosvoimaisen bensaturbon yhteyteen liitetty neliveto on koko Skoda-malliston edullisin nelivetovaihtoehto. Teknisesti kyseessä on moderni uusimman sukupolven sähköisesti ohjattu lamellikytkinjärjestelmä, joka jakaa aina liikkeillelähdöissä vetoa taakse. Enimmillään yli puolet voimasta pystytään välittämään taka-akselille. Koeajoauto oli varustettu kuusiportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla, joten kovin paljoa vaivattomammaksi kompakti auto ei käytettävyydeltään enää muutu.



