Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa pihistelijän valinta – pistokkeesta ladattava Audi A3

Julkaistu 30.06.2016 08:30
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Kävimme Saksassa tutustumassa uudistuneen Audi A3:n mallistoon. Mukana on myös pienet päästöt omaava mielenkiintoinen pistokehybridi.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Säästöpotentiaalista

Emme tykänneet

  • Pienentyneestä tavaratilasta

Hinta alkaen 41 435 €

Pistokehybridien tarjonta on kasvanut nopeasti, ja samalla asiakkaiden kiinnostus niitä kohtaan on noussut. Yhtenä syynä tähän on varsin suopea verokohtelu, ja siten kalliimmissa autoissa varsin kilpailukykyinen hinta. Audi A3 e-tron on hyvä esimerkki kulutusmittauksissa paljon hyötyvästä hybridimallista. 8,8 kWh:n akustolla varustetulla autolla voi laskennallisesti ajaa 50 kilometriä pelkällä sähköllä, minkä ansiosta ilmoitettu EU-kulutus on vain 1,5 litraa sadalla kilometrillä. Erityisesti yritysautoilijoita kiinnostanee tätä vastaava 35 g/km CO2-päästölukema, joka alittanee tiukkojenkin yritysten päästörajat.

Sähköapu näkyy suoraan autoveron määrässä, jota tässä tapauksessa tulee maksettavaksi 2 695 euroa. Vertailun vuoksi uudella 1,0-litraisella moottorilla varustetusta A3:ssa autoveroa tulee maksettavaksi 4 257 euroa, ja 190-hevosvoimaisesta 2,0-litraisesta mallista pulitetaan valtiolle jo 7 617 euroa. Kokonaishinnaltaan hybridi nousee kuitenkin korkeammaksi huomattavasti kalliimman tekniikan vuoksi, mutta verottajan ansiosta hintaero ei karkaa järjettömyyksiin.

Akkupaketti sijaitsee taka-akselin etupuolella

Ulkonäöllisesti A3 e-tron lukeutuu varsin huomaamattomien hybridien joukkoon. Auto ei huuda olevansa erilainen, vaan ulkopuolelta auton erottaa tekstien lisäksi vain muutamista yksityiskohdista, kuten muusta mallistosta erottuvasta maskista. Sisällä lisätekniikka verottaa osansa ja e-tronin ostaja joutuu tyytymään hieman muita malleja pienempään tavaratilaan. Kuljettajan paikalta A3:n hybridiversio ei juurikaan erotu muuten kuin mittariston sähköajoon liittyvien lisätietojen osalta. Mittaristoksi A3:een tuli faceliftin yhteydessä tarjolla koeajoautossakin ollut näytöllä toteutettu virtuaalinen mittaristo.

Takapenkin alla sijaitsevien akkujen tyhjenemisen jälkeen etenemisestä huolehtii 1,4-litrainen bensaturbo, joka tilanteen mukaan lataa akustoa tai liikuttaa autoa. Sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston välissä, joten kokonaisuudessaan paketti on varsin kompakti. Muista malleista poiketen e-tron käyttää edelleen vanhempaa kuusiportaista vaihteistoa muiden bensakäyttöisten versioiden uudemman seitsemänportaisen sijaan. Vaihteisto toimii varsin hyvin, mutta etenkin pelkällä sähköllä ajettaessa kahden ensimmäisen vaihteen välinen vaihtotapahtuma on selkeästi havaittavissa.

Sähkömoottorin 102 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan autoa arkiajossa riittävään tahtiin. Huipputehoa olennaisempaa on 330 newtonmetrin vääntö, joka on sähkömoottorille ominaiseen tapaan käytettävissä heti liikkeellelähdöstä alkaen. Parhaimmillaan sähkökäyttö on kaupunkiympäristössä, mutta A3:lla pärjää ongelmitta myös maantienopeuksissa. Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa 130 km/h nopeuteen saakka. Tarpeen tulleen polttomoottori liittyy mukaan menoon pehmeästi ja ajonopeudesta riippuen sitä ei juuri edes huomaa.

Latauspistoke löytyy Audin rinkuloiden takaa

Taloudelliseksi hybrdimalliksi e-tron on myös varsin ripeä kompakti auto. Kokonaistehoa voimalinja tuottaa lähes GTI-luokan lukuihin oikeuttavat 204 hevosvoimaa, ja toisaalta onhan samalla tekniikalla varustettu Volkswagen Golf nimettykin GTE:ksi. Konsernisisarusten merkittävimmät erot ovatkin pääasiassa mielikuvatasolla. Golfin urheilullisuuden sijaan A3:ssa tekniikka on paketoitu hienostuneemmaksi ja mukavammaksi arkiautoksi.

Ajettavuudeltaan e-tron ei merkittävästi eroa sisarmalleista. Hybriditekniikan tuoma lisämassa on pääasiassa 125 kiloa painavassa akkujärjestelmässä, joka sijaitsee varsin matalalla eikä siten heikennä merkittävästä ajo-ominaisuuksia. Lähinnä hienoisen eron auton reagoinnissa huomaa reippaammassa kurvailussa ja terävissä suunnanmuutoksissa. Näissä on havaittavissa hieman enemmän kallistelua, mutta ei mitenkään häiritsevissä määrin.

No entäs sitten se taloudellisuus? Jo yleisellä tasolla pistokehybrideissä on merkittävää säästöpotentiaalia, mutta se vaatii omistajan aktiivisuutta. Käytännön ajossa noin 40 kilometrin sähköajoon kykenevällä A3 e-tronilla useimmat ihmiset pystyvät hoitamaan arkiliikkumiset pelkällä sähköllä, kunhan autoa muistaa ladata. Ilman sähköverkosta lataamista hybriditekniikka isoine akkuineen on lähinnä rasite, eikä juurikaan paranna taloudellisuutta. Aktiivisen lataamisen myötä polttomoottoria ei välttämättä käynnisty pitkiin aikoihin.

Kokonaisuutena A3 e-tron on miellyttävä tuttavuus. Se tarjoaa järkevän sekä paikallisesti päästöttömän vaihtoehdon päivittäiseen liikkumiseen perinteisen polttomoottorin varmistaessa matkan jatkumisen pidemmilläkin reissuilla. Lisäksi auton kanssa ei tavaratilaa lukuun ottamatta tarvitse tehdä kompromisseja, vaan tarjolla ovat kaikki samat mukavuudet kuin sisarmalleissakin aktiivisista ajoavustimista aina nykyaikaisiin viihdejärjestelmiin.

Audi A3 e-tron
Polttomoottori
1 395 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
75 kW (102 hv)
Vääntö 330 Nm
Yhteisteho 150 kW (204 hv)
Akkukapasiteetti 8,8 kWh
Vääntö 350 Nm
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, etuveto
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 222 km/h
EU-kulutus 1,5 l/100 km
CO2-päästöt 35 g/km
Mitat Pituus 4 312 mm, leveys 1 785 mm, korkeus 1 424 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 540 kg
Tavaratila 280-1 120 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensitestissä leijonamerkin odotettu hybridifarkku: "Suorituskyky ei aivan tunnu lukemien veroiselta"Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossaKoeajossa Mercedes-Benz E 350 e – lisää sähköä, kiitosKotimaan koeajossa Porsche Panamera 4 E-Hybrid – pienillä päästöillä isoa säästöäKoeajossa verottajaa kiusaava pistokehybridiKoeajossa periaatteessa taloudellinen maasturi – Mercedes-Benz GLE 500 e
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen