Kävimme Saksassa tutustumassa uudistuneen Audi A3:n mallistoon. Mukana on myös pienet päästöt omaava mielenkiintoinen pistokehybridi.
Tykkäsimme
- Voimalinjasta
- Säästöpotentiaalista
Emme tykänneet
- Pienentyneestä tavaratilasta
Hinta alkaen 41 435 €
Pistokehybridien tarjonta on kasvanut nopeasti, ja samalla asiakkaiden kiinnostus niitä kohtaan on noussut. Yhtenä syynä tähän on varsin suopea verokohtelu, ja siten kalliimmissa autoissa varsin kilpailukykyinen hinta. Audi A3 e-tron on hyvä esimerkki kulutusmittauksissa paljon hyötyvästä hybridimallista. 8,8 kWh:n akustolla varustetulla autolla voi laskennallisesti ajaa 50 kilometriä pelkällä sähköllä, minkä ansiosta ilmoitettu EU-kulutus on vain 1,5 litraa sadalla kilometrillä. Erityisesti yritysautoilijoita kiinnostanee tätä vastaava 35 g/km CO2-päästölukema, joka alittanee tiukkojenkin yritysten päästörajat.
Sähköapu näkyy suoraan autoveron määrässä, jota tässä tapauksessa tulee maksettavaksi 2 695 euroa. Vertailun vuoksi uudella 1,0-litraisella moottorilla varustetusta A3:ssa autoveroa tulee maksettavaksi 4 257 euroa, ja 190-hevosvoimaisesta 2,0-litraisesta mallista pulitetaan valtiolle jo 7 617 euroa. Kokonaishinnaltaan hybridi nousee kuitenkin korkeammaksi huomattavasti kalliimman tekniikan vuoksi, mutta verottajan ansiosta hintaero ei karkaa järjettömyyksiin.





