Nissan esitteli vuonna 2007 merkin suunnan muuttaneen crossover-luokan Qashqain. Nykyinen X-Trail on saanut vaikutteita suomalaisten suosikiksi nousseesta mallista.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Alustasta
Emme tykänneet
- Ohjauksesta
Hinta alkaen 30 391 €
Koeajoauto 45 170 €
Nissanin voisi todeta nousseen takaisin suomalaisten autoilijoiden tietoisuuteen Qashqain myötä. Ensimmäisen sukupolven malli oli aloittamassa nykyistä crossover-mallien suosiota. Maastoautomaisia piirteitä omaavasta ulkonäöstä huolimatta valtaosa mallistosta myydään etuvetoisena.
X-Trailin nykyinen kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2013 lähekkäin toisen sukupolven Qashqain kanssa. Aikaisemmin huomattavasti kulmikkaampi ja maastohenkisempi X-Trail sai ilmeeseen pehmyttä crossover-tyyliä. Auto onkin varsin pitkälti yhtenevän näköinen Qashqain kanssa ulkonäön lisäksi myös sisäisesti, sillä autot jakavat paljon tekniikkaa keskenään.
Mallisukupolvien vaihdoksen yhteydessä X-Trail käytännössä otti hoitaakseen Qashqain pidennetyn ja seitsemän istuinpaikkaa tarjonneen +2-mallin. Normaalin viisipaikkaisen version lisäksi auton voi siis varustaa kolmannella penkkirivillä, joka mahdollistaa lyhytaikaiset siirtymät isommallekin porukalle. Keskimmäisellä penkkirivillä oltavat ovat kuitenkin varsin hyvät ja teatterimaisesti ensimmäistä penkkiriviä korkeammalla olevat istuimet tarjoavat miellyttävät näkymät eteenpäin.





