Koeajossa Mercedeksen monipuolinen retkeilyauto

Tutustuimme pikaisesti Mercedeksen pakettiautomalliston kuninkaaseen. Valtavien tilojen lisäksi nelivedolla varustettu auto ei säikähdä huonompaakaan maastoa

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Maasto-ominaisuuksista
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Isot mitat tekevät kömpelöksi
  • Nelivedon toiminta vaatii totuttelua

Koeajoauto noin 105 000 €

Mercedes-Benz Sprinter on yksi markkinoiden isoimmista pakettiautoista. Samaa autoa saa myös kuorma-autoksi rekisteröitynä, mutta kuorma-auton ajokortin hinnan noustua Sprinterin kaltaisten pienten kuorma-autojen rekisteröinnit ovat vähentyneet. Pakettiautosta maksettava autovero tekee siitä huomattavasti vastaavaa kuorma-autoa kalliimman. Ratkaisuksi ongelmaan löytyy mahdollisuus rekisteröidä pakettiauto autoverottomaksi retkeilyautoksi tietyin muutoksin, jotka oli tehty myös koeajoautoon.

Useat verhoomopajat tekevät asikkailleen pakettiautopohjaisia retkeilyautoja. Koeajossa ollut Sprinter oli käynyt verhoomopalvelu Sorsan käsittelyssä. Retkeilyauton vaatimukset täyttääkseen autosta täytyy löytyä muun muassa helposti poistettavissa olevia istuimia ja pöytiä, istuimista tulee pystyä muuntamaan makuupaikkoja ja autosta täytyy löytyä keittomahdollisuus.

Pikaiseen kokeiluun päätyneen retkeilyauton lähtökohtana toimii Sprinterin V6-turbodieselillä varustettu nelivetomalli. Vahva ja vääntävä moottori yhdistettynä automaattivaihteistoon tekee Sprinteristä erittäin vaivattoman matkakumppanin. Se etenee maantiellä ison auton mukavuudella ja pitkä akseliväli tekee korin liikkeistä korostetun rauhallisia. Myös melutaso pysyy hyvin kohtuullisena. Lisäksi kytkettävä neliveto varmistaa perillepääsyn haastavammassakin ympäristössä.

Miehistöohjaamolla varustettu pitkä kori tarjoaa hulppeat tilat viidelle, minkä lisäksi takaa löytyy vielä useita kuutioita tavaratilaa. Tämän tyylisiä ratkaisuja näkee paljon esimerkiksi moottoriurheilupiireissä, jolloin auto toimii käytännössä hyvänä lepotilana ja tavaratilaa saa helposti lisää mukaan kärryn muodossa.

Tutustumisen yhteydessä oli mahdollisuus myös kokeilla Sprinterin maasto-ominaisuuksia talvisella maastoradalla. Neliveto kytketään sähköisesti päälle ja pidonhallinnasta vastaa sähköiset järjestelmät. Sprinteriin on saatavissa myös mekaaniset tasauspyörästön lukot, mutta tämänkertainen kokeilu vakuutti allekirjoittaneen auton etenemiskyvystä vakiovarusteisenakin. Auto nimittäin eteni hämmästyttävistä paikoista ilman mitään ongelmia. Sähköiset järjestelmät osaavat jakaa voimaa juuri oikeille pyörille kunhan kuljettaja luottaa niiden toimintaan. Muutamassa tilanteessa auto kerkesi pysähtyä, mutta ylläpitäen tasaista kaasua järjestelmä reagoi tilanteeseen ja ohjasi vetoa uusiksi. Sähköjärjestelmien ruksutuksen säestämänä iso auto lähti uudelleen liikkeelle.

Oman haasteensa ajamiseen tuo myös Sprinterin mitat. Reilusti yli 6,5 metrin mittainen kori ei ole näppärin kaupungissa eikä maastossa, ja perän oikominen täytyy muistaa huomioida tiukoissa kaarteissa. Korkeasta maavarasta huolimatta myös terävimmät ylitykset kannattaa välttää, ettei pitkä akseliväli pääse yllättämään pohjakosketuksen muodossa. Toki mallistosta löytyy myös lyhyempiä versioita erilaisiin tarpeisiin.

Kokonaisuudessaan nelivetoinen ja voimadieselillä varustettu Sprinter hämmästyttää ominaisuuksillaan. Se peittoaa maasto-ominaisuuksillaan monet katumaasturit ja tarjoaa hyvin tilaa esimerkiksi monenlaisiin harrastuksiin. Vielä kun hinnan suhteuttaa auton ominaisuuksiin ja kokoon, se alkaa tuntua jopa järkevältä vaihtoehdolta esimerkiksi isoille samassa hintaluokassa pyöriville katumaastureille.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI BlueTec 4x4

Moottori 2 987 cm3, V6 turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) 3 800 r/min
Vääntö 440 Nm / 1 400-2 400 r/min
Vaihteisto 7-portainen automaatti
CO2-päästöt 254 g/km
Mitat Pituus 6 680, leveys 1 990, korkeus 2 405, akseliväli 4 325 mm
Omamassa 2 355 kg

Avauskuva: Markus Markkanen
Muut kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat