Koeajossa Kawasaki Z125 – tyylikäs ja kyvykäs uutuuspiikki

Kawasaki on tuonut tälle vuodelle markkinoille kaksi uutta piikkimallia. Saimme mahdollisuuden tutustua uutuuteen talven keskellä sisäradalla.

Hinta alkaen 4 990 €

Tykkäsimme

  • Ulkoasusta
  • Ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Iskunvaimentimien säätömahdollisuuksien puutteesta
  • Kytkin- ja jarrukahvojen säätömahdollisuuksien puutteesta

Moottoripyörien 125-kuutioiset mallit, eli niin sanotut piikit ovat kehittyneet muutamien viime vuosien aikana huimasti. Pelkän ulkonäön perusteella onkin entistä haastavampaa sanoa, minkä kokoinen pyörä on kyseessä. Tämä on myös kaupallisesti tärkeää, sillä näin pienemmistä pyöristä on saatu ulkonäöltään huokuttelevia.

Tällä kertaa testiin saatiin ainoastaan niin sanottu nakumalli, joka on tekniikaltaan käytännössä sama kuin katteellinen versio. Suurin ero näissä ulkonäön ja ajoasennon lisäksi on 500 euron hintaero sekä kääntösäde. Vähän kalliimmassa Ninjassa on 30 asteen keulakulma, kun taas Z125:ssa se on 35 astetta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Ninjan kääntösäde on 2,9 metriä ja Z125:n 2,5 metriä. Molemmissa malleissa on kuitenkin onnistutta hyvin hakemaan Kawasakin isommista malleista tuttua henkeä. Tästä johtuen myös piikkien mallinimet, Ninja ja Z, viittaavat suoraan mallisarjojen tehokkaampiin sisaruksiin. Pyörän päälle istuessa kuitenkin huomaa, että kyseessä on hyvin köykäinen ja kapearunkoinen moottoripyörä.

Uutuutta kierrellessä on helppo nähdä pyörän Zetamaiset juuret. Maski on yhtä lailla agressiivinen kuin isommissa sisarissa. Pyörän muodot ovat varsin kurvikkaat ja takakate nousee sporttisesti tankin korkeudelle. Tarkemmassa tarkastelussa silmään osuvat ensimmäisenä etupään iskarit, joista ei löydy säätömahdollisuuksia. Sama puute vaivaa myös kytkin- ja jarrukahvoja. Toki tämän luokan pyörältä ei voi vaatia kaikkia mahdollisuuksia, ja tärkeämpää on saada hinta kilpailukykyiseksi nuoria ostajia ajatellen. Kawasaki ei toki ole yksin tämän piirteen kanssa; samaa linjaa noudattavat monet muut valmistajat.

Koeajopyörämme oli varustettu Arrowin äänenvaimentajalla, joka on muutaman kilon vakiovaimentajaa kevyempi ja tuottaa selkeästi paremman pakoäänen. Tehon lisäys jäänee henkiselle puolelle. Yksisylinterinen ja 125-kuutioinen nelitahtimoottori ei liikoja vääntöä ja tehoa tuota, mutta kierrosten noustessa yli 6 000 r/min lukemiin alkaa moottori herätä henkiin. Parhaat menohalut tuntuvat löytyvän vasta 8 000 r/min jälkeen ja siitä ylöspäin vetoa riitti aina karvan päälle 10 000 r/min. Onneksi 6-vaihteinen vaihdelaatikko on välitetty sen verran tiheäksi, että pyörä jaksaa vetää eteenpäin myös pienemmillä kierroksilla. Vaihdelaatikko toimi varsin selkeästi.

Suurimman yllätyksen tarjosi Z125:n vakioalusta kurvikkaalla radalla. Kawaski kääntyy mutkiin vähän reippaammassakin rutistuksessa ilman ylimääräisiä liikkeitä, ja tiukimmissakin kanttauskohdassa alusta ja runko pysyivät mainiosti menossa mukana. Kawasaki on myös varustettu ABS jarruilla, jotka sallivat rajummilla jarrutuksilla takarenkaan nousemisen ilmaan. Muuten ABS toimi niin kuin sen pitääkin eli etupyörä ei lukkiutunut liukkaalla asfaltilla.

Useita mopo- ja piikkikuskeja tietenkin kiinnostaa, pystyykö Kawasaki Z125:llä keulimaan. Vastaus kysymykseen on kyllä, mutta pientä jumppaa se vaatii. On myös hyvä muistaa, että tällainen omien rajojen hakeminen ja taitojen kehittäminen pitää aina tehdä oikeissa olosuhteissa ja oikein harjoiteltuna.

Kawasaki Z125 on saatavilla kahdella eri värillä. Yksi on kuvissa näkyvä musta-valkoinen väritys ja toinen on Kawasakin perinteiseen tyyliin kuuluva koko vihreä. Uutuuskaksikko on juuri saapunut Suomeen ja pyöriä löytyy jo jälleenmyyjiltä. Hintaa Z125-mallille on kertynyt 4990€. Katteellinen Ninja-malli kustantaa 5490€.

Ja eihän tällainen satapiikki ole pelkästään nuorisolle sopiva ensipyörä. Pieniruokainen pyörä voi yhtä hyvin toimia aikuisella ja kokeneella moottoripyöräilijälle, jonka liikkumistarve keskittyy esimerkiksi työmatka-ajoihin ruuhka-aikaan. Silloin isompien pyörien tehovarantoja harvemmin pääsee hyödyntämään, mutta kaksipyöräisen tarjoamaan ajonautintoon pääsee käsiksi kohtuullisella kustannuksella.

Kawasaki Z125:n koeajo nähdään Teknavin uuden tv-kauden avausjaksossa maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Kawasaki Z125
Moottori 125 cm3, 1-sylinterinen, 4-tahtinen
Teho 11 kW (15 hv) 10 000 r/min
Vääntö 11,7 Nm / 7 700 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen vaihteisto, märkä monilevykytkin
EU-kulutus 5,7 l/100 km (tasanopeus 90 km/h)
Mitat Pituus 1 935 mm, leveys 740 mm, korkeus 1 015 mm, akseliväli 1 330 mm
Omapaino 146 kg (ajovalmiina)
Jarrut Edessä 290 mm levy ja kaksimäntäinen satula, takana 220 mm levy ja yksimäntäinen satula
Renkaat Edessä 100/80-17M/C 52S, takana 130/70-17M/C 62S

Teksti: Janne Uskali
Kuvat: Teknavi

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja