Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Hyundain iso maasturi: pikkuviilauksilla paljon hyvää

Julkaistu 02.04.2016 00:01
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Hyundai uudisti Santa Fe:tä viime vuonna, ja ensi kesänä uusi versio saapuu vihdoin myös Suomeen.

Suomeen kesä 2016
Hinta avoinna

Tykkäsimme

  • väkevästä ja tasaisesti käyvästä moottorista
  • mukavasta jousituksesta
  • modernista, laadukkaasta ja hiljaisesta ohjaamosta
  • hyvistä tiloista

Emme tykänneet

  • painaa liikaa
  • valittavana vain yksi voimalinja

Santa Fen ulkoiset muutokset eivät ole massiivisia. Puskureita on viilattu ja etumaski on hieman uuden muotoinen – kuten ovat myös ajo- ja takavalot. LED-päiväajovalot ovat nyt siirtyneet sumuvalojen päälle. Auton olemus on tyylikäs, linjakas ja moderni.

Santa Fen ohjaamo oli miellyttävä ympäristö jo ennenkin, ja faceliftin myötä viihtyvyys on parantunut entisestään. Sisustan materiaaleja on trimmattu aavistus ylevämpään suuntaan ja niin kojelaudassa kuin keskikonsolissakin on uutta – kuten uusi näyttö. Iso 8-tuumainen ruutu näyttää aiempaa modernimmalta. Auton kamerat tunnistavat myös nopeusrajoitukset, joka on hyvä asia alati lisääntyvän kameravalvonnan alla. Suomessa on tunnetusti rasittava ajaa maantiellä jatkuvasti muuttuvien rajoitusten myötä, ja virheet käyvät usein myös kalliiksi.

Galleria

Ulkonäköasioiden lisäksi myös Santa Fen tekniikkaa on päivitetty. EU6-päästötason täyttävään moottoriin on lisätty muutama hevonen (+ 3 hv), ja myös maksimivääntö on kasvanut (+ 4 Nm). 200 heppaa on tämän kokoiseen autoon aivan riittävästi, joskin Santa Fe on hieman tukevampi kuin miltä se näyttää. Vaaka kilahtaa yli kahteen tonniin. Onneksi maksimivääntö on muhkea 440 Nm, eli voimaa on riittävästi isommankin kuorman kevyeen kantamiseen. Koneen jatkeena on aina 6-lovinen automaattivaihteisto. Voimalinja on ainoa, jonka Santa Fehen saa, joten onneksi se on sellainen, jonka usea valitsisi joka tapauksessa.

Maantiellä Santa Fe tuntuu tukevalta ja vaivattomalta ajettavalta. Jousitusta on säädetty hieman, ja iso auto ylittää tien epätasaisuuden jämäkästi tömpsähtäen. Ainoastaan terävimmät töyssyt lyövät hieman läpi ohjaamoon. Koeajolla ajotietokoneen näyttö autolle alle kahdeksan litran kulutusta, joka ei ole paljon mutta ei vähänkään. Valmistajan mukaan kone juo menovettä 6,7 litraa sadalla kilometrillä. Moni kilpailija menee pienemmällä – ja myös painaa vähemmän.

4,7 metriä pitkänä Santa Fe on isohko katumaasturi, jonka ulkomittojen arvioiminen ei ole aina helppoa ratin takaa. Pysäköinnissä auttaa salainen apuri, uusi 360 astetta auton ympärille näkevä kamerajärjestelmä. Fiksuista apujärjestelmistä mukana ovat myös automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti sekä kuolleen kulman varoitin.

Galleria

Moottoritiellä ajoa helpottaa mukautuva vakionopeudensäädin. Pimeällä fiksu apuri on puolestaan automaattivalot, jotka vaihtavat aina tarvittaessa automaattisesti pitkiltä lyhyille ja takaisin. Hyvä äänentoisto nostaa puolestaan fiilistä kaikenlaisissa ajotilanteissa. Paras äänentoisto on toteutettu surround-äänellä ja paukuttaa yhdeksästä kajarista ulos 630 wattia.

Mukavuutta – ja myös turvallisuutta on oikean lämpöinen kabiini. Kädet tykkäävät talvella lämmitettävästä ratista ja peffa tykkää kesällä tuuletetuista etuistuimista.

Suomeen uudistettu Santa Fe saapuu kesän aikana. Tarjolle on tulossa kolme malliversiota, joiden varusteet – kuten myös hinnat – selvinnevät vielä kevään aikana.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Moottori 2 199 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 147 kW (200 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 440 Nm / 1 750-2 750 r/min
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 203 km/h
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 177 g/km
Mitat Pituus 4 700 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 690 mm, akseliväli 2 700 mm
Tyhjäpaino 2 078 kg
Tavaratila 585-1 680 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyyKoeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeUpside down – VW-pienokainen tuntuu kokoistaan isommaltaMercedeksen kovakattoinen sporttiavokas syttyy uudella sydämelläKoeajo: Renault Talisman – tervetuloa aistien valtakuntaanKoeajo: Lexus RC F – sporttien dinosaurus, positiivisella tavalla
HyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyundai
  • 12.9.10:40
    Yhdysvallat

    "Hämmentävässä ratsiassa" kiinni otetut korealaiset palasivat kotiin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 27.6.21:36
    MM-ralli

    Onko tässä mitään järkeä? - "15 tuntia saunassa"

  • 8.6.15:21
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä kiri MM-taistelua – hurja saldo päätöspäivästä

  • 19.11.202410:14
    Etelä-Korea

    Kolme ihmistä tukehtui kuoliaaksi Hyundain tehtaalla