Hyundai uudisti Santa Fe:tä viime vuonna, ja ensi kesänä uusi versio saapuu vihdoin myös Suomeen.
Suomeen kesä 2016
Hinta avoinna
Tykkäsimme
- väkevästä ja tasaisesti käyvästä moottorista
- mukavasta jousituksesta
- modernista, laadukkaasta ja hiljaisesta ohjaamosta
- hyvistä tiloista
Emme tykänneet
- painaa liikaa
- valittavana vain yksi voimalinja
Santa Fen ulkoiset muutokset eivät ole massiivisia. Puskureita on viilattu ja etumaski on hieman uuden muotoinen – kuten ovat myös ajo- ja takavalot. LED-päiväajovalot ovat nyt siirtyneet sumuvalojen päälle. Auton olemus on tyylikäs, linjakas ja moderni.
Santa Fen ohjaamo oli miellyttävä ympäristö jo ennenkin, ja faceliftin myötä viihtyvyys on parantunut entisestään. Sisustan materiaaleja on trimmattu aavistus ylevämpään suuntaan ja niin kojelaudassa kuin keskikonsolissakin on uutta – kuten uusi näyttö. Iso 8-tuumainen ruutu näyttää aiempaa modernimmalta. Auton kamerat tunnistavat myös nopeusrajoitukset, joka on hyvä asia alati lisääntyvän kameravalvonnan alla. Suomessa on tunnetusti rasittava ajaa maantiellä jatkuvasti muuttuvien rajoitusten myötä, ja virheet käyvät usein myös kalliiksi.
Galleria
Ulkonäköasioiden lisäksi myös Santa Fen tekniikkaa on päivitetty. EU6-päästötason täyttävään moottoriin on lisätty muutama hevonen (+ 3 hv), ja myös maksimivääntö on kasvanut (+ 4 Nm). 200 heppaa on tämän kokoiseen autoon aivan riittävästi, joskin Santa Fe on hieman tukevampi kuin miltä se näyttää. Vaaka kilahtaa yli kahteen tonniin. Onneksi maksimivääntö on muhkea 440 Nm, eli voimaa on riittävästi isommankin kuorman kevyeen kantamiseen. Koneen jatkeena on aina 6-lovinen automaattivaihteisto. Voimalinja on ainoa, jonka Santa Fehen saa, joten onneksi se on sellainen, jonka usea valitsisi joka tapauksessa.

