Brabus on yksi Mercedeksen hovivirittäjistä, ja aina välillä se sotkee näppinsä myös piskuiseen Smartiin. Tällä kertaa virittelyn kohteeksi joutui Smart Fortwo.
Tykkäsimme
- ketteryydestä
- tukevista pakoäänistä
- pienen auton suuresta persoonasta
Emme tykänneet
- ajo hieman rauhatonta moottoritienopeuksissa
- ajonvakautus ei salli leikkimistä
Ei tuoda Suomeen
Hinta Saksassa 19 710 €, Cabrio 22 970 €
Voimas moottori pienessä autossa tarkoittaa yleensä ajamisen hauskuutta. Myös katon laskeminen pois pään päältä nostaa tunnelmaa. Yhdessä nämä elementit tekevät viritetyllä Smart-avokkaalla ajamisesta hulvattoman kokemuksen.
Brabus on kutitellut 3-sylinterisestä ja auton perässä majailevasta ja Renault-pohjaisesta 900-kuutioisesta bensaturbosta ulos 109 hevosvoimaa. Vääntöä on komeat 170 newtonmetriä. Näillä eväin alle 1000 kiloa painava kaupunkikirppu liikahtaa varsin rivakasti – ainakin valoista liikkeelle lähdettäessä ja taajamanopeuksissa.
Todella ripeitä lähtöjä hinkuavan kannattaa vain valita vaihteiston asetus tarkkaan. Eco-asennolla vaihteisto on todella rauhallinen, ja vasta urheilullisempi moodi lyö pökköä pesään tarvittavan ripeään tahtiin. Ja jos jollain on todella kiire, tarjolla on myös eräänlainen launch control -järjestelmä… Se myös toimii Smartin edellyttämällä tavalla eli fiksusti. Ensin jalka jarrupolkimelle, sitten kaasua ja lopuksi jalka jarrulta. Yksinkertaista ja helppoa. Smart ampuu paikoiltaan kuin vihainen öttiäinen – sympaattinen öttiäinen. Järjestelmä pitää pyörien sutimiset kurissa – joka ei tietysti rehellisyyden nimissä ole näillä tehoilla järkyttävän suuri haaste.



