Koeajossa 2,74 metriä ja 109 heppaa avointa hauskuutta

Brabus on yksi Mercedeksen hovivirittäjistä, ja aina välillä se sotkee näppinsä myös piskuiseen Smartiin. Tällä kertaa virittelyn kohteeksi joutui Smart Fortwo.

Tykkäsimme

  • ketteryydestä
  • tukevista pakoäänistä
  • pienen auton suuresta persoonasta

Emme tykänneet

  • ajo hieman rauhatonta moottoritienopeuksissa
  • ajonvakautus ei salli leikkimistä

Ei tuoda Suomeen
Hinta Saksassa 19 710 €, Cabrio 22 970 €

Voimas moottori pienessä autossa tarkoittaa yleensä ajamisen hauskuutta. Myös katon laskeminen pois pään päältä nostaa tunnelmaa. Yhdessä nämä elementit tekevät viritetyllä Smart-avokkaalla ajamisesta hulvattoman kokemuksen.

Brabus on kutitellut 3-sylinterisestä ja auton perässä majailevasta ja Renault-pohjaisesta 900-kuutioisesta bensaturbosta ulos 109 hevosvoimaa. Vääntöä on komeat 170 newtonmetriä. Näillä eväin alle 1000 kiloa painava kaupunkikirppu liikahtaa varsin rivakasti – ainakin valoista liikkeelle lähdettäessä ja taajamanopeuksissa.

Todella ripeitä lähtöjä hinkuavan kannattaa vain valita vaihteiston asetus tarkkaan. Eco-asennolla vaihteisto on todella rauhallinen, ja vasta urheilullisempi moodi lyö pökköä pesään tarvittavan ripeään tahtiin. Ja jos jollain on todella kiire, tarjolla on myös eräänlainen launch control -järjestelmä… Se myös toimii Smartin edellyttämällä tavalla eli fiksusti. Ensin jalka jarrupolkimelle, sitten kaasua ja lopuksi jalka jarrulta. Yksinkertaista ja helppoa. Smart ampuu paikoiltaan kuin vihainen öttiäinen – sympaattinen öttiäinen. Järjestelmä pitää pyörien sutimiset kurissa – joka ei tietysti rehellisyyden nimissä ole näillä tehoilla järkyttävän suuri haaste.

Mitä kapeammat kadut ja tiukemmat kadunkulmat, sen hauskempaa ajaminen pikku-Smartilla aina on. Muissa kuvioissa on sitten hieman toisin: lyhyt akseliväli ja Fortwon pieni koko alkavat verottaa ajamisen hauskuutta nopeuden kasvaessa ja maantieltä moottoritielle siirryttäessä.

Moottorin jatkeena on vakiona 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti, joka toimii normiajossa ihan ok, mutta ajotilanteiden nopeutuessa vaihteiston logiikka alkaa olla kovilla. Onneksi ratilta löytyy myös lavat, joilla vaihteita voi käskyttää manuaalisesti. Oman ilonsa ajoon tuo myös Brabuksen virittämä pakosarja, josta löytyy uusia sointuja perusputkiin verrattuna.

Autoilun hauskuudella tuppaa vain olemaan aina hintansa, ja näin myös Smartin kanssa. Brabuksen virittämä Fortwo maksaa Saksassa lähes 20 000 euroa ja Cabrion kohdalla hintaa kertyy jo 22 970 euroa. Se on paljon euroja per autometri. Hieman enemmän autoa kaipaaville tarjotaan toki myös Brabuksen virittämää Smart Forfouria. Se maksaa vain 810 euroa enemmän kuin umpinainen Fortwo. Se on halpa hinta takapenkeistä ja suuremmasta kuljetuskapasiteetistä. Samalla tosin joutuu tinkimään hieman ajamisen hauskuudesta, eikä Forfour mahdu enää kaikkiin koloihin Fortwon tapaan.

Smart Fortwo Brabus Cabrio
Moottori 898 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 80 kW (109 hv) / 5 750 r/min
Vääntö 170 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 165 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 102 g/km
Mitat Pituus 2 740 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 543 mm, akseliväli 1 873 mm
Tyhjäpaino 995 kg
Tavaratila 260-340 l

Lue myös:

    Uusimmat