Hjalliksen Bemari on upea ilmestys vertailtaessa mihin tahansa autoon. Vuoden 2015 730d-malli huokuu perinteistä BMW-lookia, mutta on sen lisäksi urheilullinen ja edustava.
Tapaamme Hjallis Harkimon Hartwall Areenan toimistotilojen ulkopuolella. Auton pesu on sovittu tehtäväksi ennen kuvauksia. Toiminnan miehenä Hjallis esittää toisenkin pyynnön autotoimittajalle.
– Tankkaisitteko sen samalla.
Tämähän onnistuu. Ja huomautettakoon, että Hjallis maksoi itse menovetensä.
Tankatessa paljastuu BMW 730:n tankin suuri tilavuus. Hjallis on ajellut tankin noin 30 kilometriä vaille tyhjäksi. Dieselmittari nakuttaa naftaa tankkiin noin 70 litran verran. Lyhyellä matematiikalla laskettuna menovettä mahtuu Bemarin tankkiin siis 80 litraa.
Seiskakolmekymppisen virallisista tiedoista selviää, että 730d-version tankki on noin 78 litran kokoinen, mutta auto hörppää kuitekin vain tasan viisi litraa dieseliä sadan kilometrin matkalla (EU-yhd.). Tankillisen voi laskea kestävän teoriatasolla siis huimat 1 560 kilometriä. Keskimäärin nykyautojen tankit vetävät 50-60 litraa.
Autossa on 265 hevosvoimaa kolmilitraisen dieselkiukaan tuottamana, nelivedolla. Tuntuu, että tehoja olisi enemmänkin, tämä johtunee mittavasta 620 newtonmetrin väännöstä, joka kiihdyttää autoa äkkipikaisesti pienissäkin taajamanopeuksissa. Tehdas ilmoittaa satasen vauhtiin pääsyn ottavan 5,8 sekuntia paikallaanlähdöllä.
Kaupunkiajossa ”Hjalliksen Bemu” on ketterää käsiteltävää, auton ohjaus on jopa ylikevyt omaan jäykkään makuuni. Auto kääntyy tiukkaankin mutkaan tarkasti, suurista ulkomitoistaan huolimatta.

