Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Toyotan suositun katumaasturin hybridiversio – metkuja ja miellyttävä keula

Julkaistu 07.02.2016 21:42
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Toyota on hybriditekniikan edelläkävijä, mutta se on tuonut hybriditekniikkaa malleihinsa melko konservatiivisesti. Tekniikka myös eroaa melkoisesti eurooppalaisten kilpailijoiden lähestymistavasta.

Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 40 633 €

Tykkäsimme

  • alhaisista kulutuslukemista
  • parantuneesta jousitusmukavuudesta
  • parantuneesta ohjauksesta
  • uudesta keulailmeestä

Emme tykänneet

  • portaattoman automaatin toiminnasta
  • tuntuu numeroarvoja hitaammalta, meno on väkinäistä
  • pelkällä sähköllä vain minimaalinen ajomatka
  • jarrut saisivat olla tehokkaammat

Toyota on päivittänyt suositun katumaasturinsa, ja samalla Rav4 on nyt vihdoin saatavana myös hybridiversiona. Sen lisäksi mallistoon kuuluvat myös kaksilitrainen bensakone (151 hv/alk. 37 865 €) sekä BMW:ltä lainattu kaksilitrainen diesel (143 hv/alk. 32 240 €). Diesel on aina etuvetoinen, eikä sitä saa lainkaan automaattivaihteistolla, kun benskone on puolestaan aina nelivetoinen – ja joko manuaali- tai automaattivaihteinen.

Sähkömoottorista lisävoimaa saavan hybridin voimalinja on pitkälti sama kuin Lexus NX:ssä, ja hybridin saa sekä etu- että nelivetona. Hintaeroa näillä on vähän vajaa 4 000 euroa. Tämä selittyy sillä, että nelivedossa on kaksi sähkömoottoria. Taka-akselilta löytyy ylimääräinen 68-heppainen moottori pyörittämässä takapyöriä.

Parhaimmillaan Rav4 on ehtana kaupunkimaasturina, sillä hybriditekniikka on edukseen taajamapyörityksessä. Kaupunkikulutus on itse asiassa syklien mukaan pienempi kuin yhdistetty kulutuslukema.

Kaupunkipyörittelyyn riittää myös mainiosti etuvetoinen versio. Jos autolla ajetaan usein puolestaan mökille, ja tarkoitus on viedä sinne välillä tavaraa myös peräkärryllä, silloin kannattaa harkita nelivetoa. Nelikko saapuu Suomeen huhtikuussa. Sen perään saa kytkeä 1 650 kiloa painavan jarrullisen peräkärryn. Etuvetoisen perään saa kytkeä vain 800-kiloisen kärryn.

Ajossa Rav4 hybridi ei säväytä. Isotilavuuksinen ja melko pienitehoinen vapaasti hengittävä bensanelonen tuntuu hengettömältä, eikä sähkömoottorin lisävoimakaan tule esille mitenkään herkästi. Meno on pikemminkin hieman tahmeaa. Tämä edistää toisaalta taloudellista ajotapaa, koska hybridillä haluaa ajaa niin paljon pintakaasulla kuin vain mahdollista.

Taajamapyörittelyssä Rav4 on vielä melko äänetön, mutta maantiellä melutaso nousee hieman. Ohituksiin lähdettäessä tai muuten vain voimakkaasti kiihdyttäessä melu ohjaamossa nousee jo häiritseväksi. Syyllinen on portaaton CVT-automaatti, joka kierrättää konetta turhan korkealla.

Hybridi on puutteistaan ja metkuistaan huolimatta joka tapauksessa mielenkiintoinen lisä Rav4-mallistoon. Toisaalta yli 40 000 euroa on melko paljon rahaa, ja tuo hinta rajoittaa varmasti kysyntää. Nelivetoisena ja vähänkään paremmin varusteltuna hinta karkaa jo lähelle 50 000 euroa. Se on paljon kompaktista katumaasturista, jonka keulalla ei majaile joko Audin, BMW:n tai Mercedeksen logo.

Galleria

Toyota Rav4 2.5 Hybrid e-CVT
Moottori 2 494 cm3, 4-syl. bensamoottori
Teho 114 kW (155 hv) / 5 700 r/min
Vääntö ei ilmoitettu
Sähkömoottori
Teho 105 kW (143 hv)
Vääntö 270 Nm
Yhteisteho 145 kW (197 hv)
Yhteisvääntö ei ilmoitettu
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 180 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 675 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 625 kg
Tavaratila 501–1633 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Toyota Yaris – tällainen on Suomen edullisin automaattivaihteinen hybridiautoKoeajossa kahden maailman diesel-hybridi – taloudellisuutta kaupunkiin ja maantielleAjossa BMW, joka saa verottajan itkemäänKoeajo: Toyotan katumaasturissa on nelivetoisena perushybridinä enemmän järkeä kuin PriuksessaKoeajossa Volvon maasturin ”järkimalli” – lisätekniikka laskee hintaaKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummasti
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • to10:38
    F1

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää