Toyota on hybriditekniikan edelläkävijä, mutta se on tuonut hybriditekniikkaa malleihinsa melko konservatiivisesti. Tekniikka myös eroaa melkoisesti eurooppalaisten kilpailijoiden lähestymistavasta.
Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 40 633 €
Tykkäsimme
- alhaisista kulutuslukemista
- parantuneesta jousitusmukavuudesta
- parantuneesta ohjauksesta
- uudesta keulailmeestä
Emme tykänneet
- portaattoman automaatin toiminnasta
- tuntuu numeroarvoja hitaammalta, meno on väkinäistä
- pelkällä sähköllä vain minimaalinen ajomatka
- jarrut saisivat olla tehokkaammat
Toyota on päivittänyt suositun katumaasturinsa, ja samalla Rav4 on nyt vihdoin saatavana myös hybridiversiona. Sen lisäksi mallistoon kuuluvat myös kaksilitrainen bensakone (151 hv/alk. 37 865 €) sekä BMW:ltä lainattu kaksilitrainen diesel (143 hv/alk. 32 240 €). Diesel on aina etuvetoinen, eikä sitä saa lainkaan automaattivaihteistolla, kun benskone on puolestaan aina nelivetoinen – ja joko manuaali- tai automaattivaihteinen.
Sähkömoottorista lisävoimaa saavan hybridin voimalinja on pitkälti sama kuin Lexus NX:ssä, ja hybridin saa sekä etu- että nelivetona. Hintaeroa näillä on vähän vajaa 4 000 euroa. Tämä selittyy sillä, että nelivedossa on kaksi sähkömoottoria. Taka-akselilta löytyy ylimääräinen 68-heppainen moottori pyörittämässä takapyöriä.



