Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa ensimmäinen nelivetoinen RS-Octavia – hieman lisäpotkua, kiitos

Julkaistu 01.02.2016 21:35
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Eteläisintä Suomea myöten päästin alkuvuodesta kunnon talven makuun. Se palautti taas mieleen nelivetoisten autojen ihanuuden liukkailla keleillä.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Varustelusta
  • Nelivedosta

Emme tykänneet

  • Tehon puutteesta RS-mallille

Hinta alkaen 38 627 €
Koeajoauto 44 902 €

Skoda Octavia piti pintansa suomalaisten suosituimpana automallina ensirekisteröinneillä mitattuna. Muun muassa Volkswagen Golfin kanssa tekniikkansa jakava Octavia tarjoaa luokassaan hulppeat tilat kilpailukykyiseen hintaan. Myös Octavian erikoismallit ovat menestyneet hyvin ja esimerkiksi malliston urheilullisimmalla RS-versiolla on lähes 20 prosentin osuus Octavian myynnistä. Samoin nelivetoversiot ovat myyneet hyvin, ja nyt RS yhdistyy nelivedon kanssa ensimmäistä kertaa.

Kaikkiaan RS-versioon on tarjolla kolme eri moottorivaihtoehtoa. Niin sanottu vakio-RS on 220-hevosvoimainen, ja se on saanut rinnalleen myös 230-hevosvoimaisen version. Dieselmalli on puolestaan 184-hevosvoimainen. Kaikki nämä etuvetoiset vaihtoehdot ovat saatavissa sekä viisiovisena liftbackina että farmarina, ja manuaali- tai automaattivaihteistolla.

Neliveto on tarjolla vain 184-hevosvoimaisen dieselversion yhteydeen molempiin koreihin, mutta se on aina automaattivaihteinen. Periaatteessa RS on tässä tapauksessa pelkkä varusteversio, sillä sama voimalinja on ollut jo saatavissa muiden varustetasojen sekä maastohenkisen Scout-mallin yhteydessä.

Keulan ilme on vakiomalleja aggressiivisempi ilmanottoaukkojen osalta

Kromatut pakoputkien päät ovat yksi RS:n tuntomerkeistä

RS-versio erottuu muusta mallistosta räyhäkkäämmällä ulkonäöllä. Koeajoauto oli varustettu myös lisävarusteisella RS Challenge -paketilla, joka tuo mukanaan mustat vanteet, peilikotelot ja maskin. Lisäksi mittaristosta löytyy kierrosaikamittari. Sisätiloissa auton tunnistaa useista RS-logoista ja hyvän tuen tarjoavista sporttijakkaroista.

RS on myös varustettu urheilullisella alustalla, minkä huomaa nopeasti liikkeellelähdön jälkeen. Auto antaa jämäkkää kyytiä ja matala rengastus tuo esille terävissä saumoissa pintakovuutta. Tämä ei kuitenkaan mene liiallisuuksiin, vaan auto tarjoaa RS-mallille sopivan sporttista fiilistä. Ajettavuuden osalta voi sanoa samaa. Auto on miellyttävän tarkka ajettava myös koeajoauton kitkarenkailla.

Sopivasti koeajon aikoihin sattuneiden liukkaiden kelien myötä myös neliveto pääsi oikeuksiinsa. Sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä toteutettu neliveto ohjaa aina liikkeillelähdöissä vetoa myös takarenkaille, mikä tekee liikkeellelähdöistä aina vaivattomia. Myös ajotilanteissa järjestelmä ohjaa riittävästi vetoa taakse, ja autoa on mahdollista ajaa pidon rajalla yliohjaavasti.

Moottori ja vaihteisto toimivat tuttuun tyyliin kiitettävästi. Ainoastaan kaksoiskytkinvaihteistojen perinteinen viipyily liikkeellelähdöissä ja pysäköintitilanteiden suunnanvaihdoksissa aiheuttaa välillä yllätyksiä töksähtävän kytkeytymisen muodossa. Muissa ajotilanteissa vaihteisto toimii hyvin ja nopeasti.

Combi-korimalli tarjoaa todella hyvät tilat kokoluokassaan

Sekä edestä että takaa löytyvät RS-logot kertovat ulkopuolisille, mistä mallista on kyse

Auto on siis ulkonäön ja ajettavuutensa osalta todistanut olevansa RS-merkin arvoinen. Suurin mutta tuleekin moottorin osalta. Se on hyvä ja riittävä voimanpesä viemään keskikokoista perheautoa, ja saahan saman koneen muidenkin varustelujen yhteyteen. Nimenomaan niiden kohdalla siihen ei kohdistu yhtä suuria suorituspaineita kuin RS-merkin kantajana, ja tässä tehtävässä se tuntuu hieman alimitoitetulta. Myöskään moottorin äänimaailma ei juuri nostata sporttista tunnelmaa. RS-moodilla ajettaessa sisälle kantautuu auton kaiuttimista teennäinen ja matala ääni.

Octavia RS:n dieselmalli kaipaisi hieman lisäpotkua, ja sitä tunnetusti löytyisi konsernin moottorivalikoimasta. Tästä huolimatta hyvin varusteltu ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu RS 4x4 tulee varmasti löytämään oman ostajakuntansa. Onhan kyseessä kuitenkin selkeästi urheilullisin vaihtoehto nelivetoisista Octavia-mallistossa.

Skoda Octavia 2.0 TDI RS 4x4

Moottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 135 kW (184 hv) 3 500-4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750-3 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 224 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 131 g/km
Mitat Pituus 4 685 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 677 mm
Omamassa 1 572 kg
Tavaratila 610-1 740 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Skoda Scala 1.0 TSI – yllättävän mukavaKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuuttaKoeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseenKoeajossa asteen verran muhkumpi ranskalainenKoeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaan
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 20.10.18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras