Koeajo: Mini Clubman – Malliston outolintu vai sopivan persoonallinen?

Teknavi koeajoi Mini Clubmanin viime kuussa Tukholmassa ja nyt ensimmäiset autot saapuivat myös Suomen kamaralle. “Perhe-Mini” hurmaa hyvillä ajo-ominaisuuksilla, mutta onko se aito Mini?

Tykkäsimme

  • Moottorista / vaihteistosta
  • Ketterästä ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Muotoilu jakaa mielipiteitä
  • Lisävarustehinnoittelusta

Hinta alkaen 33 986 €

Kyseessä on toisen sukupolven Clubman, joka on edeltäjäänsä leveämpi ja matalampi. Uudet mittasuhteet ovat tuoneet auton ulkonäköön linjakkuutta ja samalla auto on entistä sopusuhtaisemman näköinen.

Parannuksia on tehty myös auton käytettävyyteen. Edellisen Clubmanin tavaramerkkinä toiminut vain toiselta puolelta löytynyt kaappariovi on korvattu molemmilta puolilta löytyvillä normaaleilla ovilla. Sivuille avautuvat tavaratilanovet löytyvät sen sijaan myös uudesta mallista. Pariovista aukeaa 360 litraa imaiseva tavaratila ja takapenkit kaadettuna kuljetuskapasiteetti kasvaa 1250 litraan.

Isosta koosta huolimatta Clubmanissa on onnistuttu säilyttämään Mini-henkinen ketterä ajokäytös. Ohjaus on hyvin painotettu ja napakaksi säädetty alusta pitää auton tukevasti tiessä. Auto sopii hyvin myös arkiaskareisiin, eli jousituksessa on löydetty sopiva kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä.

Koeajoon valitsimme malliston tehokkaimman S-version, joka on nautiskelijan valinta. Nelisylinterinen turbomoottori vetää jouhevasti laajalla kierrosalueella ja tarjoaa sopivan ripauksen sporttisuutta. Satasen vauhtiin auto pinkaisee 6,7 sekunnissa. Paketin kruunaa Minissä ensimmäistä kertaa esiteltävä kahdeksanlovinen Aisinin valmistava perinteinen automaatti.

Mini Clubman täyttää siis odotuksensa ajo-ominaisuuksien suhteen, mutta onko kyseessä aito Mini? Monien haastattelemieni mielestä se on huomattavasti paremman näköinen kuin edeltäjäsukupolvi, mutta se ei herätä perinteisen Minin kaltaisia tunteita. Myös allekirjoittaneen mielestä Clubman on malliston outolintu, vaikkakaan itse tuotteessa ei ole mitään vikaan.

Mini Clubman hakee siis vielä paikkaansa mallistossa, mutta aikaisemman sukupolven Clubmanin omistajat ovat varmasti tyytyväisiä näkemäänsä. Autossa on onnistuttu säilyttämään minimäinen leima niin muotoilussa kun ajo-ominaisuuksissa.

Ässä Clubmanin hinnat alkavat 28 985 eurosta (Clubman Cooper) ja tehokkaimman ässä mallin saa talliinsa 33 986 eurolla. Moottorivallinnassa ei kannata nuukailla, sillä Clubman on tehty nautittavaksi kunnollisella voimanlähteellä.

Mini Clubman Cooper S

Moottori 1998 cm3, R4 bensaturbo
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Teho 141 kW (192 hv) 5000 r/min
Vääntö 300 Nm / 1250 r/min
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 228 km/h
EU-kulutus 5,8 l / 100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4253 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2670 mm
Omamassa 1390 kg
Tavaratila 360-1250 l

Kuvat: Jussi Ojala

Lue myös:

    Uusimmat