Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupén ohjastaminen herättää kunnioitusta.
On kuuma elokuinen kesäpäivä. Seison Porsche-museon sisäpihalla. Edessäni on keltainen vuosimallin 1973 Carrera RS 2.7. Mittarissa on hieman yli 8000 kilometriä. Avaimet ovat paikallaan ja museon henkilökunnan edustaja seisoo vieressä katsomassa silmäteränsä poistumista pihasta. Mahan pohjassa kihelmöi. Olen todella lähdössä ajamaan noin miljoonan arvoisella museovanhuksella.
Näkyvyys on hyvä joka suuntaan kapeiden pilarien ansiosta. Ohjaamossa on tiivis ja lämmin tunnelma. 70-luvun urheiluautosta ei löydy niin ohjaus- kuin jarrutehostinta, ilmastoinnista puhumattakaan. Keveys tuntuu ratin takana ja auton käsittely on hämmästyttävän helppoa myös kaupunkiliikenteessä. Eniten totuttelua vaativat nykyautoihin verrattuna erikoisella liikeradalla toimivat polkimet. Polkimet eivät ole saranoitu ylälaidastaan kuten nykyään on tavallista, vaan ne liikkuvat lähestulkoon suoraan poljinpinnan suuntaisesti.



