G-Mercedes on yksi viimeisiä dinosauruksia legendaaristen maasturien maailmassa. Sen tuotannon piti päättyä jo useampaan kertaan, mutta malli porskuttaa yhä menemään.
Tykkäsimme
- auton karismasta
- ohjaamon laatuvaikutelmasta
- G 500 -mallin järisyttävästä suorituskyvystä
- V8:n äänimaailmasta
Emme tykänneet
- yhä harvempi käyttää Geetä enää maasturina
Vuonna 1979 valmistukseen tulleen G-sarjan tuotannon piti päättyä ensimmäisen kerran jo aika monta vuotta sitten. Tiukkenevat päästörajoitukset ja kasvavat turvallisuusvaatimukset varusteiden suhteen ovat olleet monen dinosauruksen surma, mutta G ei suostu väistymään. Ei vieläkään. Ja nyt se on saanut taas lisäaikaa uusien moottoreiden voimin.
Uudet moottorit ovat V6-diesel (G 350 BlueTec) ja V8-bensa (G 500). Näistä ensimainitun EU-kulutus on 9,9 litraa sadalla kilometrillä, eli se on kaikkien aikojen taloudellisin G. Ahdettu V8 on lainattu puolestaan AMG GT:stä, ja Geessä sen tehoksi on säädetty 422 heppaa. Tehtaan arvojen mukaan G 500:n kulutus on laskenut iskutilavuutta 1,5 litraa pudottamalla 14,9:stä 12,3:een litraan. Ei paha.




