Moottorikoon pienentäminen on tällä hetkellä kova juttu. Litrainen bensaturbo riittää aivan hyvin tavalliseen perheautoon – kuten uudisteettu Kia Ceed osoittaa.
Tykkäsimme
- moottorin alaväännöstä
- parantuneesta jousituksesta
- ketterämmästä ajettavuudesta
- parantuneesta ohjauksesta
Emme tykänneet
- kulutus hieman korkea kilpailijoihin verrattuna
- uusi kaksoiskytkinautomaatti vain 136 hv dieselin yhteyteen
Litrainen moottori. Kolme sylinteriä. Suomessa on aina arvostettu sitä, että moottorin pitää olla riittävän iso, joten uudessa trendissä on monella sulattelemista. Kehitys kuitenkin kehittyy, eikä muutoksia kannata pelätä.
Kian itse kehittämä kolmipytty on oiva voimanlähde. Se vakuuttaa varsinkin 120-hevosvoimaisena versiona ja ennen kaikkea vahvalla väännöllään erittäin laajalla kierrosalueella. Konetta ei edes kannata kierrättää liikaa, sillä yläkierroksilta ei löydy räjähtävää voimaa.
Uuden moottorin myötä Ceedin kulutus pysyy aiempaa paremmin kurissa. Tämä on tärkeä askel korealaisille, joiden heikkous Euroopassa on ollut nimenomaan vanhahtavat voimalinjat.
Uuden turbokoneen lisäksi Ceedin saa nyt myös modernilla 7-portaisella kaksoiskytkinautomaatilla. Se on tosin aluksi saatavilla vain uudistetun 1,6-litraisen ja 136-heppaisen dieselin yhteyteen.



