Ferrarin uusin katuase on melkoinen taidonnäyte Maranelloon pesiytyneestä osaamisesta valmistaa aerodynaamisesti tehokkaita autoja. Silta F1-auton ja katuauton välillä on taas piirun verran lyhyempi.
Tykkäsimme
- suorituskyky parantunut enemmän kuin pelkät numeroarvot lupaavat
Emme tykänneet
- kaikki 799 autoa myyty jo
Seitsemän minuuttia ja 33 sekuntia. Sen verran aikaa tarvitsee tavallinen Ferrari F12 Berlinetta Nürburgringin Nordschleifen kiertämiseen. Tulos on hyvä, sillä Ferrari ei ole oikein koskaan ollut kotonaan Porschen testikenttänä tunnetulla Nürrellä.
Takapuolituntumalta F12 Berlinettan pohjalta tehty ja legendaarista Tour de France -autokisaa kunnioittava erikoisversio hätyyttelisi samalla radalla jo seitsemän minuutin rajapyykkiä – ja luultavasti jopa alittaisi sen. Ero on merkittävä, sillä F12tdf on vain 40 heppaa F12 Berlinettaa tehokkaampi ja noin 110 kiloa kevyempi. Ferrarin omalla kotiradalla eli Fioranossa ero F12 Berlinettan ja F12tdf:n välillä on noin kaksi sekuntia. Ero on suurempi kuin monesti kahden eri Ferrari-sukupolven välillä.




