Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: DS Divine – DS erkanee yhä vahvemmin Citroënistä

Julkaistu 03.07.2015 14:15
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Legendaarinen Citroën DS täyttää 60 vuotta, ja tätä juhlistaakseen Citroën teki jumalaisen konseptiauton Pariisin autonäyttelyyn viime syksynä. Tänään ajamme tuolla autolla Pariisin halki.

Mikä olisikaan parempi kaupunki juhlia jumalaista kauneutta kuin Pariisi? Champs-Elyséellä luodaan muotia joka päivä. Haute Couture elää ja voi hyvin, ja se heijastuu taas entistä vahvemmin myös ranskalaisiin autoihin.

Muotoilututkielma DS Divine on tässä ympäristössä kuin kotonaan. Se ei näytä orvolta pirulta edes Rue du Faubourg Saint-Honoré -kadun luksusputiikkien edessä. Auton vahva keulailme on itsevarma ja samalla korumainen. Ja syytä onkin, sillä Divinen tehtävänä on maalata DS-brändin tulevaisuuden kuvaa.

Vahvan keulan jälkeen huomio kiinnittyy seuraavaksi auton perään – tai oikeastaan "takalasiin" ja kattoon; aivan kuin auton selässä olisi kilpikonnan panssari. C-pilarit ovat leveät ja taittuvat perässä viirumaisten takavalojen päälle. Tämä auto kääntää päitä ja saa katseet pysymään itsessään.

Navigoin noin miljoona euroa maksavan ja 4,2 metriä pitkän yksittäiskappaleen Champs-Elyséeltä riemukaaren suuntaan ja siitä kohti Place de la Concordea. On pakko tunnustaa, että minua hirvittää sukkuloida tällä autolla sähäkästi liikkuvien skootterien ja muun liikenteen seassa. Kädet hikoavat ratissa ilman että aurinko helottaisi ohjaamoon lasikaton läpi.

DS Divine on auto, jossa on hauska näyttäytyä, mutta sieltä on myös erinomaiset näköalat ulos. Näkyvyys eteen on erinomainen, ja lasikatto antaa mahdollisuuden ihailla Pariisin upeita rakennuksia. Sivupeilit ovat tosin pelkkä design-jippo. Takanäkymästä vastaa taakse asennettu kamera, jonka näytössä tosin pyörii tällä hetkellä demo. Olen siis melko sokea taaksepäin. Toivottavasti pariisilaiset kunnioittavat tätä jumalaista DS:ää riittävästi…

Ajamiseen keskittymistä vaikeuttaa myös se, että mittaristo ja kojelauta välkkelehtivät kuin aarrearkku. Pelkästään kojelaudan nahkaan on upotettu satoja Swarovskin kristallipalasia. Auto kuin koru – kirjaimellisesti.

Auton tekniikka on onneksi koeteltua ja hyväksi todettua perustavaraa. Konepellin alla laulaa PSA:n upea ja Peugeot RCZ Ärrästä tuttu 1,6-litrainen ja 270-heppainen turbonelonen.

Mukulakivet ja kaivonkannet tärskäyttävät ilkeästi läpi konseptiauton ohjaamoon, jonka ratissa on nopeasti ikävä alkuperäisen DS:n pehmeän mukavaa kaasunestejousitusta.

Ja kun pysäytän auton edes hetkeksi kadun varteen, sitä ympäröi hetkessä suuri massa ihmisiä. Eiffel-torni? Riemukaari? Vanhoja juttuja… tänään Pariisin vetonaula on DS Divine. On kuin olisin siirtynyt aikakoneella lokakuun kuudenteen päivään vuonna 1955. Silloin huput vedettiin ensimmäistä kertaa alkuperäisen DS:n päältä Pariisin autonäyttelyssä.

DS Divine

Moottori 1 598 cm3, 4-syl. turbo
Teho 199 kW (270 hv) / 6 000 rpm
Vääntö 330 Nm / 1 900 rpm
0-100 km/h ei ilmoitettu
Huippunopeus ei ilmoitettu
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 145 g/km
Mitat Pituus 4 210 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 350 mm, akseliväli ei ilmoitettu
Omamassa ei ilmoitettu
Tavaratila ei ilmoitettu

Galleria

Lisää aiheesta:

Tämä jäi kesän avoautoista parhaiten mieleenKoeajossa 5,58 metriä englantilaista ylellisyyttäKoeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanOta sonnia sarvista, ajossa avonainen herkku-LamboKoeajossa rantapummin unelmaKoeajo: Mercedes-Maybach – toinen todellisuus
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä