Koeajossa Audi A4:n farmariversio – ulkokuori hämää

Audi esitteli täysin uuden A4:n viime kesänä. Ulkoiset muutokset ovat ensivilkaisulla jopa yllättävän vähäiset, mutta paremman tutustumisen jälkeen todellisuus paljastuu toisenlaiseksi.

Tykkäsimme

  • Laatuvaikutelmasta
  • Voimalinjasta

Emme tykänneet

  • Pintakovasta jousituksesta
  • Fiiliksen puutteesta

Hinta alkaen39 984 €
Koeajoauto57 121 €

Teknavi pääsi tutustumaan täysin uuteen Audi A4:ään ensimmäisen kerran kesällä Ingolstadtissa studio-olosuhteissa. Ennakkoluulot etenkin auton muotoilun suhteen saivat kyytiä, kun pääsimme tarkastelemaan autoa päämuotoilijan kanssa, jolla löytyi kerrottavaa useista pienistä yksityiskohdista. Tämä ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että nopealla vilkaisulla auton saattaa sekoittaa edeltäjäänsä ja jonkun mielestä muotoilua voisi kuvailla tylsäksi. Tässä vaiheessa voi kuitenkin klassisesti todeta, ettei makuasioista voi kiistellä.

Autoon sisälle astuttaessa muutokset ovat selvemmin havaittavissa. Oikeastaan mikään ei muistuta vanhasta. Ainoastaan ilmastointia ohjataan kojelaudasta löytyvillä painikkeilla ja MMI-multimediajärjestelmän ohjaus tapahtuu vaihteenvalitsimen etupuolelta löytyvällä isolla kiertokytkimellä. Kuljettajan näkymää hallitsee lisävarusteinen yhdellä näytöllä toteutettu virtuaalinen mittaristo. Tämä on tuttu jo muun muassa Audi TT:stä, ja näytön näkymää voi muokata muutamien näkymien välillä.

Päällimmäisenä Audista jää mieleen laadukkuus. Auto toimii käytännössä kaikissa tilanteissa juuri kuten sen pitääkin; helposti ja laadukkaan tuntuisesti. Joku voisi kuvailla tätä kokonaisuutta myös tylsäksi, mutta silloinhan käyttöesine täyttää toimensa lähes täydellisesti. Jännitystä etsivien täytyy jatkaa vielä etsintää, ja ehkä fiilistä on enemmän tarjolla syksyllä esiteltävän uuden S4:n muodossa.

MIKÄ Audin viidennen sukupolven A4, joka sijoittuu keskikokoisten premium-autojen luokkaan.

KENELLE A4 on aktiivisen perheen lifestyle-farkku. Kyseessä on myös hyvin suosittu autoluokka työsuhdeautoilijoiden näkökulmasta.

AJETTAVUUS Koeajoauto oli varusteltu Business Sport -varusteilla, mikä sisältää myös sporttialustan. Talviolosuhteissa alusta tuntuu hieman turhan pintakovalta, eikä liukkaiden olosuhteiden takia mahdollisesti vakiomallia paremmista ajo-ominaisuuksia päässyt nauttimaan täysimääräisesti. Tästä huolimatta kokonaisuus on tasapainoinen ja ääritilanteissa loogisesti käyttäytyvä.

SUORITUSKYKY 190-hevosvoimainen turbodiesel liikuttaa nelivetoista farkkukoria vaivattomasti. Talvisissa oloissa neliveto kruunaa paketin ja risteyksissä sutimisen voi jättää muiden huoleksi. Ratakokeilun perusteella auto käyttäytyy liukkaalla hyvin ennakoitavasti. Uusi 7-portainen vaihteisto toimii pääasiassa hienosti ja pitää kierrokset alhaisina hyödyntäen vahvaa vääntöä. Joissain tilanteissa mennään jopa niin pienillä kierroksilla, että ohjaamoon välittyy pientä tärinää. Liikkeellelähdöt eivät suju aivan yhtä hienostuneesti kuin perinteisellä momentinmuuntimella varustetulla automaattilla.

TILAT A4 ja sen kilpakumppanit tarjoavat riittävästi tilaa neljälle. Etumatkustajilla on erittäin hyvät oltavat ja takana matkustaa mukavasti kaksi aikuista. Kolmelle takapenkki on kuitenkin ahdas ja korkea kardaanitunneli vaikeuttaa keskipaikalle kulkua.

MALLISTO A4 on tarjolla kolmella bensakoneella (150, 190 ja 245 hv) sekä kolmella dieselillä (150, 190, 262 hv). Koeajossa olleen lisäksi mallistojen tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Pienempien moottorien pariksi ei toistaiseksi ole tarjolla nelivetoa. Varsin kattavasti varusteltujen Business ja Business Sport -varustelujen lisäksi tarjolla on saksalaiseen tyyliin pitkä varustelista.

Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S tronic
Moottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) 3 800-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,4 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 725 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 434 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 690 kg
Tavaratila 505 l

Kuvat: Mikko Autio

---

Lue myös:

    Uusimmat