Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jo nyt ensiajossa: Audi A4 – kilpailu laatuluokan herruudesta muuttui juuri todella kovaksi

Julkaistu 14.09.2015 21:58
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Pääsimme tutustumaan uuteen Audi A4:n jo ennen Frankfurtin autonäyttelyä. Ensimaistiaiset haettiin upean 272-hevosvoimaisen ja kolmilitraisen dieselin ratin takaa.

– Audi A4 on ehdottomasti tärkein mallimme – monessakin suhteessa. Näin sanoo Audin tekninen johtaja Ulrich Hackenberg, kun olemme pysähtyneet pienelle tauolle. Olemme mukana pienessä ryhmässä, joka on päässyt Audin tämän vuoden tärkeimmän uutuuden rattiin.

Panokset ovat kovat, sillä Mercedeksen uusi C-sarja on kerännyt kiitosta, ja myös BMW:n 3-sarja on ollut uudempana autona teknisesti Audin edellä. Myös uusi VW Passat sekä Skoda Superb ovat varmasti hiertäneet kivenä Audi-johtajien kengissä. Nyt on vihdoinkin Audin vuoro paistatella parrasvaloissa.

A4 ei näytä ensisilmäyksellä kovin erilaiselta kuin sen edeltäjä, mutta tarkempi katseltu alkaa paljastaa eroja. Vaikka auton mitat ovat lähes ennallaan, kyseessä on täysin uusi auto. Itse asiassa lähes kaikki on uutta.

Olemme ottaneet autosta jo kylmätyypit kesällä, mutta luonnonvalossa ja koeajolle lähdettäessä ohjaamoon kiinnittää enemmän huomiota kuin staattisessa esittelytilaisuudessa. Ohjaamon laatuvaikutelma vakuuttaa, samoin ergonomia ja hillityn tekninen tyyli. Ohjaamo tuntuu myös väljemmältä. Takatilat ovat sen sijaan lähes ennallaan, eikä 480-litrainen tavaratilakaan ole mitenkään ekstrasuuri. Farmarin kontti vetää 505–1 510 litraa.

Ensimmäisenä huomio kiinnyttyy edelleen digitaaliseen mittaristoon, johon voi valita erilaisia näyttöjä. Kojelaudasta ja keskikonsolista löytyvät puolestaan Audin uudet käyttökytkimet, jotka ovat pääosin tuttuja jo Q7:sta. Uuden käyttöliittymän avulla auton lukuisia avustinjärjestelmiä, viihdejärjestelmiä sekä auton säätöjä on helppo käyttää – käyttö on intuitiivista. Erilaisia valikoita on niin paljon, että niiden parissa voisi helposti viettää koko päivän. Varustelista on yhtä kattava kuin ylellisissä huippulimusiineissa. Jo pelkästään turvavarusteita on niin paljon, että niiden luettelemisella täyttäisi yhden kirjan.

Mieli halajaa kuitenkin tien päälle. Ensituntuma A4:ään saadaan huippuhienon kolmilitraisen ja 272-hevosvoimaisen dieselin avulla. Sekin on jo tuttu Q7:sta. Kone käy tasaisesti, vääntää väkivahvasti ja liikuttaa 1 660-kiloista autoa ihailtavan kevyesti. Matkanteko on todella leppoisaa.

Ison osansa matkustamisen mukavuudesta kantaa myös tien epätasaisuudet erinomaisesti tasoittava mukautuva jousitus, joka tuntuu olevan salamannopeasti erilaisten tilanteiden herra.

Ohjaus ei ole yhtä kevyt kuin ennen, mutta vastaavasti tuntoa on tienpintaan on selvästi enemmän. Kuskille jousituksen toiminta välittyy eleettömänä varmuutena. Auto tuntuu vakaalta. Myös neliveto tukee tunnetta. Myös alustan laatuvaikutelma vakuuttaa. Jousituksesta ei kuulu häiritseviä hajaääniä, isommatkin tien epätasaisuudet ylittyvät hyvin vaimean tömähdyksen saattelemana.

Mahtidiesel vakuuttaa, mutta kouraisee tietysti kukkaroa syvältä. Samasta moottorista on tarjolla myös miedompi 218 hv versio. Kaksilitraisesta dieselistä on puolestaan saatavilla 150 ja 190 hv versiot. Näiden rinnalle on luvassa myöhemmin myös 115-heppainen ja 1,6-litrainen säästödiesel.

Bensaversio on joko 1,4-litrainen (150 hv) tai 2-litrainen (190 tai 252 hv). Näiden lisäksi 2-litraisesta bensamoottorista tulee myös 170-heppainen maakaasuversio. Numeroiden valossa kaikki moottorit ovat mielenkiintoisia, mutta erityisen mielenkiintoinen on 190 hv 2.0 TFSI ultra. Sen keskikulutukseksi luvataan 4,8 litraa sadalla, joka on vähemmän kuin 136-heppaiselle BMW 318i:lle.

Toki urheilullisuus on myös Audilla ohjelmassa. Noin vuoden kuluttua on luvassa S4 uudella tuplaturbo-V6:lla (354 hv). Ja toki myös RS4 on kehitysohjelmassa. Sen tehoista ei ole vielä virallista tietoa, mutta sivistynyt veikkaus on noin 500 heppaa.

Ensituntumalta kilpailu laatuluokan herruudesta muuttui juuri todella kovaksi.

Audi A4
Moottori 2 967 cm3, V6-turbodiesel
Teho 200 kW (272 hv) / 3 250–4 250 r/min
Vääntö 600 Nm / 1 500–3 000 r/min
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 726 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 660 kg
Tavaratila 480 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa uudistunut Mercedes-Benz C 220 d – isoveljien jalanjäljissäKotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin faceliftKoeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeKoeajo: Kolme sylinteriä Audin tapaan tarjoiltunaKotimaan ensituntumat E-sarjasta – mukavuus kohdallaanKoeajossa Volkswagen Touran – tila-auto, joka tarjoaa rahalle vastinetta
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"