Kevytauton rattiin pääsee ilman käytännön ajo-opetusta – muiden tienkäyttäjien turvallisuus mietityttää: "15-vuotias lapsi laitetaan kylmiltään liikenteeseen"

Kevytauton kuskiksi pääsee marraskuun alusta alkaen ilman ajo-opetusta. Kenen turvallisuus paranee ja kenen heikkenee, kun 15-vuotias istuu ratin taakse? Aiheeseen pureuduttiin Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen -ohjelmassa.
Suomen teille odotetaan uutta, nuorille suunnattua ajoneuvoluokkaa ensi marraskuusta alkaen. Kyseessä on kevytauto eli käytännössä tavallinen henkilöauto, johon on asetettu nopeusrajoitin. Kevytauton maksiminopeus on 60 kilometriä tunnissa.
Mitä tahansa autoa ei voi kuitenkaan muuttaa kevytautoksi. Auto saa painaa enintään 1 500 kiloa, ja sen täytyy olla ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Kevytauton erottaa muista autoista takana olevasta kolmiosta.
Kevytautolla pääsee liikenteeseen ilman käytännön ajo-opetusta
Eduskunnan hyväksymien lakimuutosten myötä kevytautoa saavat ajaa 15-vuotta täyttäneet, joilla on mopoautokortti. Mopoautokorttiin kuuluu pakollisena neljä tuntia teoriaopetusta ja teoria- sekä ajokoe. Ennen viime kesän lakiuudistusta mopoautokortissa oli pakollista ajo-opetusta kolme tuntia.
– Onhan se hassu tilanne, että 15-vuotias lapsi laitetaan kylmiltään liikenteeseen. Jos se ensimmäisen vuoden selviää hengissä, niin sen jälkeen ruvetaan miettimään koulutusta. Senhän pitäisi mennä toisin päin, toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.
Vaikka laki ei edellytä ajo-opetusta, voi sitä silti halutessaan hankkia mopokorttia varten. Ajo-opetuksesta voitaisiin myös säätää vielä asetuksella.
– Faktahan kuitenkin on, etä harva siitä ajokokeesta läpi pääsee ottamatta niitä ajotunteja, sanoo autojen valmistajia ja maahantuojia edustava Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
”Kevytauto on toki turvallinen käyttäjälleen, mutta onko se turvallinen muulle liikenteelle?”
Kevytautoja on perusteltu turvallisuuden lisäämisellä. Puolestapuhujat vetoavat ensisijaisesti nopeuserojen pienenemiseen ja ohitustarpeen vähenemiseen. Kevytautoihin on tulossa myös kuljettajaa avustavia turvallisuusjärjestelmiä.
– Nurja puoli onkin se, että kevytauto on toki turvallinen käyttäjälleen, mutta onko se turvallinen muulle liikenteelle? pohtii poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta.
Käytännössä kevytautoilla haluttaisiin korvata nyt liikenteessä olevat mopoautot, jotka ovat olleet yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Myös mopoauton kuskeilta vaaditaan 15-vuoden ikää ja mopoautokorttia. Mopoauton maksimipaino on 350 kiloa ja maksiminopeus 45 kilometriä tunnissa.
– Jos tässä joku on ladattu ase, niin se olisi ollut se vanha järjestelmä, että ehdottomasti liikenneturvallisuus paranee tämän myötä, Kallio perustelee kevytautojen paremmuutta.
Jalankulkijan kannalta kuolemanriski kasvaa
Erityisesti keskustelua on käyty kevytautojen aiheuttamista riskeistä kevyelle liikenteelle.
Kuten muissakin nykyautoissa, on myös kevytautoissa huomioitu kevyt liikenne esimerkiksi turvavarusteissa, materiaaleissa ja keulan muotoilussa. Tästä huolimatta jalankulkijan kannalta kuolemanriski on merkittävästi suurempi, jos häneen törmätään 60 kilometrin tuntinopeudella kuin 45 kilometrin tuntinopeudella.
– Tietysti törmäystilanteessa ero on merkittävä näillä painoilla, mutta lääkkeet siihen varmaan on olemassa. Kokonaisuudessaan tässä on niin paljon hyviä puolia, että hyvään suuntaan ollaan silti menossa, Jokilampi sanoo.
Alun perin kevytautojen nopeusrajoitukseksi esitettiin 45 kilometrin tuntinopeutta, mutta eduskunta hyväksyi korkeamman nopeusrajoituksen joulukuussa. Päätöstä perusteltiin muun muassa sillä, ettei kevytautojen virittämiseen olisi niin suurta houkutusta.
– Tämä järjestelmä on myös huomattavasti vaikeampi ohittaa kuin mopoautossa, Kallio toteaa.
Muokattu 23.3. kevytautoa ajaakseen kuski tarvitsee mopoautokortin.
Uusimmat
-
16:42
Slovakian leiristä ladattiin katkeraa tekstiä Leijonista – Jukka Jalonen ja leijonahyökkääjät sanovat nyt suorat sanat
-
16:36
Ukrainan mukaan Venäjä iskenyt sotilaskohteeseen Dniprossa: Useita kuolleita – MTV seuraa sotaa
-
16:27
Mikkelissä raju kolari: Kolme autoa lunastuskuntoon
-
16:20
Australialainen Emma kärsi kovista mahakivuista – päivystyksessä selvisi häkellyttävä syy
-
16:08
Valtteri Bottakselle musertava takaisku heti Monacon-viikonlopun alkuun – Leclerc hurjassa putkessa, Mercedes vaikeuksissa
-
16:06
Yle: Kymmenillätuhansilla OP:n Visa-asiakkailla kaksinkertaisia katevarauksia: Pankin sivuilla ei tiedotettu laajasta häiriöstä
-
16:01
Huomasitko? Leijonat aloitti melkoisen karusellin vaikeuksien keskellä – kaikki liittyi NHL-vahvistuksiin
-
15:48
Valtava asteroidi sujahtaa pian Maan ohi: Seuraa suorana
-
15:42
Paljon onnea, "Mörkö" – näin Leijonat juhli Marko Anttilan syntymäpäivää
-
15:35
Texasin kouluampuja tunkeutui Miahin, 11, luokkaan ja aloitti tulittamisen – "selviytymistilassa" tehty ratkaisu pelasti nuoren tytön hengen
-
15:25
Amber Heard avautui oikeudenkäynnin vaikutuksista viimeisessä todistajanlausunnossaan: "Ihmiset haluavat laittaa vauvani mikroon"
-
15:17
Iloisia uutisia Leijonien treeneistä — huippupuolustaja mukana harjoitusvahvuudessa
-
15:12
Liki 30 vuotta kateissa olleen lakimiehen omaiset ovat helpottuneita käräjätuomiosta – "He ovat odottaneet selvyyttä tapahtumiin pitkään"
-
15:09
Marko Anttilalla oli ensin vain kova ruokahalu, amisauto ja haave SM-liigaurasta – NHL-varaus hämmästytti kaikkia: "Millaisia sokeita siellä on ollut?"
-
15:08
Ilpo Härmäläisen murhasta tuomittu mainosmies "erittäin pettynyt" – näin puolustus kommentoi elinkautista
-
14:54
Vanhanen osallistuu Naton parlamentaariseen yleiskokoukseen
-
14:50
Susanna Ingerttilällä isoja terveyshuolia – joutui leikkaukseen: "Kyllähän siinä nyt ihminen säikähtää"
-
14:38
Rosvokolmikko saatiin kiinni nohevan 12-vuotiaan ansiosta – kymmenien kilojen saalis takaisin omistajalleen
-
14:36
Helsingin poliisi epäilee 39-vuotiasta miestä useiden naisten ahdistelusta: Uhreista nuorin 11-vuotias ja vanhin 83-vuotias
-
14:30
Niko Ranta-ahon uhkailusyyte kaatui käräjillä
-
Lataa lisää