Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Keskustan hallituskumppanit nihkeinä sähköpyörätuelle: "Tukisoppa ei saa tyylipisteitä"

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.All Over Press
Julkaistu 23.03.2018 15:26

MTV UUTISET - STT

Kokoomus ja siniset suhtautuvat edelleen torjuvasti liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamaan sähköpyörien hankintatukeen, vaikka tuki muutettaisiin Ruotsin mallin mukaisesti prosentuaaliseksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi eilen kannattavansa ministeriön esittämän kiinteäsummaisen hankintatuen sijaan Ruotsin mallin mukaista prosentuaalista tukea.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kalle Jokisen mielestä sähköpyöräilyä tulisi hankintatuen sijaan tukea esimerkiksi verotuksen kautta, ei hankintatuella.

– Jos tälle pyöräilylle jotain tukea halutaan, sitä pitäisi tarkastella esimerkiksi työmatkavähennyksen kautta. Se voisi olla oikea tapa tukemiseen sen sijaan, että osoitetaan suora raha välineen hankintaan, Jokinen sanoi STT:lle.

Sinisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo haluaa kuulla hankintatuesta järjestetyn lausuntokierroksen annin, mutta hänkin pitää sähköpyöräilyn verotuksellista tukemista hankintatukea parempana vaihtoehtona. Erityisen huonona Elo pitää liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamaa kiinteäsummaista tukimallia, jossa uuden sähköpyörän ostajaa olisi tuettu 400 euron tukisummalla.

– Nykyinen esitys eli kiinteä tukisumma suosisi todennäköisimmin halpatuotantoa, ei suomalaisia tai eurooppalaisia tuottajia, Elo arvioi.

Alhaiset tyylipisteet

Jokinen ei anna korkeita tyylipisteitä sähköpyörien hankintatuesta syntyneelle sopalle. Hänen mukaansa hallituksessa vallinnut kielteinen suhtautuminen sähköpyörien hankintatukeen oli tullut ilmi jo sähköautojen hankintatuesta keskusteltaessa.

– Jos sähköautojen hankintatukeen varattuja rahoja halutaan käyttää johonkin muuhun kohteeseen, on selvää, että se edellyttää hallituksen yhteisiä neuvotteluja ja asiasta sopimista, Jokinen sanoi.

Myös Elo olisi odottanut hallitusryhmien välisiä neuvotteluja sähköautojen hankintatukirahojen uudelleensuuntaamisesta.

– Hallituksen energia- ja ilmastoselontekoa on valmisteltu pitkään, mutta tällainen yksityiskohta ei ole ollut pöydällä hallitusryhmien välillä. Tällainen yksityiskohtainen esitys – eli 400 euron kiinteä tukisumma – tuli yllätyksenä, Elo kertoo.

Berner kipakkana

Berner esitteli tänään tiedotusvälineille kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa, jonka osa sähköpyörien hankintatuki on. Hallitussopua koetellutta sähköpyöräasiaa Berner ei tiedotustilaisuudessa halunnut enää kommentoida.

– Asia on nyt lausuntokierroksella, ja siihen palataan sen jälkeen. Enempää en asiaa tänään kommentoi, Berner napautti asiasta kysyneelle toimittajalle.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa esitetään yli 30 toimenpidettä kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseksi. Ohjelmalla pyritään muun muassa parantamaan kävelyn ja pyöräilyn asemaa kaupunkien katuverkoissa.

Bernerin mukaan kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä olisi saavutettavissa merkittäviä ilmasto- ja kansanterveysvaikutuksia. Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen 20 prosentilla tuottaisi ministeriön laskelmien mukaan yli neljän miljardin euron edestä terveyshyötyjä. Liikenteen päästöjä voitaisiin edistämisohjelman toimenpiteillä vähentää 0,3 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä, kun liikenteen kokonaispäästötavoite on 3,1 miljoonaa tonnia.

Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisestä monenlaisia hyötyjä

– Kävelyn lisääminen Suomessa 20 prosentilla tuottaisi 3,3 miljardin euron edestä terveyshyötyjä. Pyöräilyn lisääminen 20 prosentilla tuottaisi 1,1 miljardin euron edestä terveyshyötyjä.

– Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen vähentäisi autoliikenteen ruuhkia ja parantaisi liikennejärjestelmän toimivuutta.

– Kävely ja pyöräily ovat saasteettomia liikkumismuotoja eivätkä aiheuta melua. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteillä voidaan saavuttaa 0,3 miljoonan tonnin päästövähennykset vuoteen 2030 mennessä, kun Suomen liikenteen kokonaispäästötavoite on 3,1 miljoonaa tonnia.

– Kävelykeskustojen lisääminen edistäisi keskusta-alueiden liike-elämää sekä parantaisi asukkaiden viihtyvyyttä ja kaupunkien imagoa.

– Kävely- ja pyöräilyolosuhteiden kehittäminen turvallisemmiksi vähentäisi liukastumis- ja kaatumistapaturmia sekä muita kävelyn ja pyöräilyn onnettomuuksia. 

Lisää aiheesta:

STT:n tiedot: Työmatkavähennykseen korotuksia tälle vuodelleTältä hallituksen yhteinen sopu kuulosti keskustan ja vihreiden äänellä: "Bensavero ei nouse", vannoi Saarikko – "Ilmastokriisi ei häviä", vastasi OhisaloTimo Harakka: Viimeisestäkin päästövähennyskeinosta löytynyt sopu – "Se tiivistyy niinkin pieneen asiaan kuin 0,5 miljoonan tonnin vaihtoehtoihin"Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaFossiilittoman liikenteen tiekartta lausunnoille – liikenne nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä?Liikenne- ja viestintäministeriö hoksasi, ettei erästä autoilijoiden elämää helpottavaa "etua" veroteta lainkaan – ainakaan siis vielä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:25
    Taksit

    Bolt taksamittareista: Paluu menneisyyteen

  • 18:45
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • 18:06
    Kela

    Kelan hallituksen puheenjohtaja Lehtosen Bryssel-kohusta MTV:lle: "Ei syytä epäillä alkoholin käyttöä"

  • 17:44
    Kela

    Kelan hallitus kutsuttu ylimääräiseen kokoukseen

  • 17:34
    Ukrainan sota

    Pöllöraati: Stubb tietää, että olemme menossa kohti jotain, josta ei pysty perääntymään