Hallituspuolue keskusta torjuu ehdotuksen liikenteen päästökauppajärjestelmästä. Muun muassa Aalto-yliopiston ja VTT:n asiantuntijat nostivat päästökaupan ja veronkorotukset keskeiseksi keinoksi vähentää liikenteen päästöjä aiemmin lokakuussa antamassaan selvityksessä.
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo puolueen suhtautuvan ajatukseen hyvin kriittisesti.
Puolue ei hyväksy tällä vaalikaudella enää uusia bensan tai dieselin veronkorotuksia, mutta ei lämpene myöskään päästökauppajärjestelylle, joka johtaisi polttoaineen hinnan nousuun.
– Se tulisi todennäköisesti johtamaan erittäin suureen alueelliseen epätasa-arvoon, Kurvinen sanoi toimittajille etäyhteyksin Kauhavalta.
Vähäpäästöisen liikenteen ratkaisujaan maanantaina esitellyt keskusta ajaa pitkän aikavälin ratkaisuksi veromallia, joka perustuisi autojen paikantamiseen.
Uudistuksen myötä luovuttaisiin polttoaineiden verotuksesta ja autoilijaa verotettaisiin ajettujen kilometrien ja teiden luokan perusteella.
Ajatuksena olisi Kurvisen mukaan se, että autoilu on kalliimpaa siellä, missä on joukkoliikennettä.
Etätöillä iso merkitys
Keskustan eduskuntaryhmä arvioi, että merkittävä osa liikenteen päästövähennystavoitteesta voitaisiin saavuttaa etätöitä lisäämällä.