Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kehä I pamautetaan uusiksi huomisaamuna – varaudu jättiruuhkiin pääväylillä

2:07Kehätien parannusurakka räjäytettiin käyntiin
Julkaistu 18.04.2016 19:42
Toimittajan kuva

Raija Kantomaa

raija.kantomaa@mtv.fi

@RaijaKantomaa

Kehä I:n parannusurakka sai tänään vauhtia, kun kolmannen kaistan räjäytystyöt alkoivat tänään Vihdintien ja Espoon rajan tuntumassa. Räjäytystöitä tehdään muutamia viikkoja, mikä katkaisee Kehä I:n liikenteen molempiin suuntiin ajoittain räjäytystöiden vuoksi.

Graniittirakennus Kallion työmaainsinöörin Timo Laitisen mukaan pysäytyksen kesto on aina maksimissaan kahdeksan minuuttia, jonka jälkeen ainakin toinen kaista pyritään avaamaan liikenteelle.

Kehä I:n parannusurakan pääurakoitsijana Graniittirakennus Kallio töitä johtaa työmaainsinööri Timo LaitinenKehä I:n parannusurakan pääurakoitsijana Graniittirakennus Kalliossa töitä johtaa työmaainsinööri Timo Laitinen.

– Räjäytyksiä pyritään tekemään aamu-ja iltaruuhkien ulkopuolella, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle. Tässä paikassa olemme Vihdintien läheisyydessä pari viikkoa ja seuraavaksi siirrymme louhimaan lähelle Hämeenlinnanväylää, sanoo Laitinen.

Aikaa varattava puoli tuntia enemmän

Laitisen mukaan nyt kehälle voi varata tavallista enemmän aikaa.

– Kehä I:n lisäksi parannusurakka vaikuttaa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien liikenteeseen, joten liikenteeseen on syytä varata jopa puoli tuntia ylimääräistä aikaa.

Huomisaamusta lähtien tavallisuudesta poikkeavia liikenne ruuhkia on odotettavissa lisää Hämeenlinnanväylän ja Kehän liittymässä, sillä toinen silta poistetaan käytöstä.

– Hämeenlinnanväylän liittymässä pohjoiselta ajoradalta liikenne siirretään eteläiselle ajoradalle, mikä sitten tulee osaltaan hidastamaan liikennettä sillä suunnalla. Samalla poistuu käytöstä kaksi ramppia- ja niiden kiihdytyskaista. Tämä sitten vaikeuttaa Kehälle liittymistä, kuvailee huomisaamun muutoksia Laitinen.

Autoja 122 000 vuorokaudessa

On arvioitu, että Kehä ykköstä pitkin kulkee vuonna 2030 jo huimat 122 000 autoa vuorokaudessa. 24-kilometrinen tie onkin Suomen vilkkaimmin liikennöity – siinä kulkee vuorokaudessa noin 100 000 autoa. Maaliskuussa käynnistynyt remontti on jo nyt heijastunut liikenteeseen lisäten ruuhkia.

– Ruuhkat näkyvät erittäin paljon. Niitä on aamulla ja illalla. Välillä ne jatkuvat koko päivän – ne ovat kovat ne ruuhkat, toteaa Juha Kauppinen.

Parannusurakka keskittyy Kehälle Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien liittymiin. Kehän nykyiset sillat peruskorjataan ja uusitaan ja samalla rakennetaan meluaitoja.

Urakasta tiedotetaan somessa

Urakan vaikutuksista liikenteeseen saa tieto Facebook-sivuilta tai omaan puhelimeen voi tilata Whatsapp-viestit.

Laura Luoma on onnistunut välttämään pahimmat ruuhkat seuraamalla korjausten edistymistä.

– Seuraa nettikeskusteluja, mikä kohta milloinkin on menossa remonttiin ja välttää kaikista ruuhkaisimpia aikoja, jos vain pystyy. En ole joutunut seisomaan ruuhkassa, vaan olen pystynyt kiertämään ne –  thank god, toteaa Luoma.

Maaliskuun alussa käynnistynyt urakka hidastaa liikennettä seuraavat puolitoista vuotta syksyyn 2017.

Mervi Töyrylä puolestaan toteaa, että on joustavien työaikojen puitteissa siirtänyt töihin menoaikaa välttääkseen ruuhkia.

– Eihän se auta kuin odotella korjausten edistämistä ja toivoa, että tulee paremmat yhteydet tulevaisuudessa, sanoo Töyrylä.

Lisää aiheesta:

Työmaakaaos pani pikkukaupungin sekaisin – "Saan hermoromahduksen"Kesän ruuhkapainajainen piinaa Helsinkiä – vältä näitä neljää pullonkaulaaMTV paikalla: Keilaniemen 100 miljoonan euron tunnelihanke tehtiin kerralla lopulliseen pituuteen – seuraavaksi luvassa tornitalojaKaikkien aikojen ruuhkamotti! Näin tietyöt jumittavat pääkaupunkiseudun liikenteenRemonttityöt kehäteillä kiristävät autoilijoiden pinnaa tänäänkin: "Suosittelen käyttämään julkisia"Taas madellaan Kehä III:lla – tulossa tietöiden superviikko
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa