Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:15Junamatkailun suosio kovassa kasvussaMediahub Helsinki Oy
Julkaistu 18.01.2019 19:29
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Junamatkailun suosio on noussut viime vuosina niin huimasti, että VR:llä on jo vaikeuksia sujuvien palvelujen tuottamisessa. Junakalusto hehkuu punaisella, liki 100-prosenttisessa käytössä. 

Raiteet ovat ruuhkautuneet ja hyvää markkinatilannetta hidastaa yhä se vanha tuttu ongelma – ratojen jatkuva korjaaminen.

Haaveet miljardeja euroja maksavien uusien ratayhteyksien rakentamisesta voitaneen haudata ainakin lähivuosiksi, mutta VR:llä on ihan kohtuullinen toive.

Jos valtio satsaisi nopeasti 200 miljoonaa euroa nykyverkoston routavaurioiden ja muiden kulumien korjauksiin, tämäkin parantaisi tilannetta.

Kasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takia

20190116_184455
Mediahub Helsinki Oy

IC-juna kuin formula-auto peltotiellä

– Pendolinot ja IC-junat voivat ajaa 200 kilometrin tuntinopeutta, mutta näihin nopeuksiin pystytään kiihdyttämään vain harvoilla osuuksilla, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen kuvailee.

– Paraikaakin raiteilla on kymmeniä nopeusrajoituksia.

No sitten asiakas odottaa, seisovassa junassa tai asemalaiturilla.

Asemien tutuimpia kuulutuksia ovat viime aikoina olleet: ”myöhästymisen syynä muu junaliikenne” tai ”myöhästymisen syynä viivästyneet kalustojärjestelyt.”

Mitä tuo jälkimmäinen voi tarkoittaa?

– Se herättää varmasti kysymyksen, onko kalustoa tarpeeksi, Raideammattilaiset JHL:n tuore puheenjohtaja Teppo Järnstedt vastaa.

Hän edustaa kunnossapitotyöntekijöitä ja konduktöörejä.

– Se on tiedossa, että kalusto on kovalla käytöllä eikä varakalustoa seiso missään varastohallissa. Kierto on todella tiukkaa.

Etelä-Suomen matkaajien kasvu 26 prosenttia!

Matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen vahvistaa Järnstedtin arvion. Veturit ja vaunut rullaavat liki maksimaalisessa käytössä – ja syyhän on positiivinen kehitys: asiakkaita on tullut lisää.

Kasvuluvut ovat suorastaan hätkähdyttäviä.

VR tekee tilin ja tuloksen nimenomaan Etelä-Suomen liikenteessä. Kun vetää kaaren Turusta Tampereelle ja sieltä Kouvolaan, tämän alueen sisäpuolella on 90 prosenttia VR:n matkustajaliikenteestä. Ja tällä alueella kasvu on ollut neljässä vuodessa 26 prosenttia.

Koko maassakin kasvua on tullut 15 prosenttia. 2015 Kaukoliikenteessä tehtiin 11,3 miljoonaa matkaa, viime vuonna 13 miljoonaa matkaa.

20190116_152314Mediahub Helsinki Oy

Vaunuja tilataan, koska rahaa on

VR on tehnyt mukavaa tulosta viime vuodet, joten Romanainen myhäilee tyytyväisenä, kun häneltä kysyy, onko varaa uuteen kalustoon.

– Tähän on helppo vastata, että kyllä! Olemme tilanneet lisäkalustoa viime vuosina 200 miljoonalla eurolla. Ja vielä tänäkin vuonna tulee 20 uutta IC-kaksikerrosvaunua Transtechin tehtaalta Otanmäeltä, hinta 50 miljoonaa euroa.

Ja kaikki ne imaistaan heti raiteille. Uudet vaunuhankinnat  tuovat paikkoja jotakuinkin sen verran kuin matkustajien määrä on kasvanut.

Hyvä huolto on turvallisuusasia

VR:n huoltovarikolla Helsingin Ilmalassa asiakasmäärän kasvu myös tuntuu.

– Työmäärä on lisääntynyt, sehän on selvää. Mutta onneksi olemme saaneet palkattua uutta työvoimaa, kunnossapidon päällikkö Toni Harju kertoo.

Miehet ahertavat Allegro-junan alla, uutta järeää metallista akselistoa nostetaan paikoilleen. Junien huolto on erikoisasentajien hommaa.

– Ammattikoulun autonasentajan tai sähköasentajan koulutus on ihan hyvä pohja. Täällä annamme sitten junateknologian koulutusta kursseilla ja itse työtä tekemällä, Harju kuvailee.

Hän muistuttaa, että junien huolto ja korjaus on suurta huolellisuutta kysyvää työtä, jossa ei voi kiirehtiä, vaikka asemalla odottaisi miten suuri joukko matkustajia.

– Emme tingi matkustajien turvallisuudesta yhtään. Kalusto lähtee täältä turvallisessa kunnossa liikenteeseen.

20190116_152225Mediahub Helsinki Oy

Raiteisiin rahaa – kasvua lisää

VR:n liikennöintiin liittyy vielä se erikoisuus, että kasvusta huolimatta junien täyttöaste on kokonaisuutena vasta hiukan yli 40 prosenttia.

Kasvu tulee ruuhka-ajoista: työmatkaliikenne aamuisin ja iltaisin sekä tietysti juhlapyhät ja loma-ajat. Kasvun varaa olisi yhä vaikka kuinka, jos liikenne rullaisi paremmin.

– Ruuhka-aikoina kiskoilla on ahdasta. Me syöttäisimme lisää liikennettä ja ajaisimme nopeammin, jos rataverkosto sallisi, liikennejohtaja Maisa Romanainen lupaa.

VR:n viesti päättäjille onkin nyt se, että raideliikenteeseen pitäisi satsata nykyistä vakavammin – kasvavan suosion sekä myös ilmastonmuutoksen takia.

Raidetyöntekijöiden puheenjohtaja Teppo Järnstedt pohtii tuloksen ja investointien suhdetta. VR tuplasi voittonsa 2017 edellisvuoteen verraten. Tulosta 110 miljoonaa euroa (liikevaihto 1,25 miljardia euroa).

– Kyllähän valtion omistajaohjauspolitiikkaa on tullut mietittyä vähän ironisestikin. Takooko henkilöstö tulosta valtion pohjattomaan kassaan? Rahaa pitäisi palauttaa raideinvestointeihin ja raideliikenteen kehittämiseen.

Lisää aiheesta:

Junissa on taas lähes yhtä täyttä kuin ennen koronaa – vauhtia hidastavat konduktööri- ja asentajapula sekä huononeva rataverkkoKoronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyiVR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"Kun juna seisoo pimeässä metsässä ja matkustaja raivoaa, on puheliaan konduktöörin aika loistaa – Rauli on kolmannessa polvessa VR:n mies, jolla on vielä edessään työn ikävin puoliKommentti: Ilmainen vinkki VR:n tuleville kilpailijoille: Aloittakaapa vaikka lipunmyynti junissa!VR vältti lumikaaoksen – kriittinen solmukohta putsattiin käsityönä
VRJunatTalousMatkailuJulkinen liikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

VR
  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 17.10.14:36
    Digitalisaatio

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 17.10.10:48
    Henkirikokset

    VR:n junan ravintolavaunussa puukotus – miehelle hengenvaaralliset vammat