Karu kuva onnettomuuslennolta todistaa, kuinka väärin happinaamaria käytetään – osaatkohan itsekään?

Tältä tuho näyttää: Lentokoneen turbiini hajosi ilmassa 0:54

Kun lentoemännät demonstroivat koneen kiitotierullauksen aikana muun muassa happinaamareiden oikeaoppista käyttöä, harva seuraa esitystä. Ehkä kuitenkin kannattaisi, sillä hiljattain Southwestin onnettomuuslennolla otettu kuva paljastaa, että useimmat matkustajat käyttävät happinaamaria aivan väärin.

Yllä olevalla videolla näkyy, miltä kohtalokkaan Southwestin lennon turbiini näytti maassa.

Tällä viikolla uutisoitiin Southwestin lennosta, jolla yksi ihminen kuoli, kun koneen moottori rikkoutui ilmassa särkien myös yhden koneen ikkunoista. 

Lennolta otetun kuvan perusteella useimmat pakkolaskuun joutuneen koneen matkustajista tekivät räikeän virheen laittaessaan happinaamareita kasvoilleen.

Kuvan on jakanut itsekin stuerttina työskennellyt matkailuasiantuntija Bobby Laurie Twitter-tilillään.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Toisin kuin kuvassa näkyy, happinaamarin pitäisi nimittäin peittää sekä suu että nenä. Lisäksi maski pitäisi kiristää pään ympäri menevällä narulla niin, että happea karkaa ulos mahdollisimman vähän. Kuva oikeaoppisesta käytöstä on nähtävissä myös itse naamariin kuuluvassa pussissa.

Happinaamareita tarvitaan silloin, kun ilmanpaine matkustamossa laskee liian alas. Normaaliolosuhteissa matkustamo on paineistettu niin, että hengittäminen on mahdollista, mutta vika- ja hätätilanteissa järjestelmä ei toimi, jolloin happinaamarit laukeavat matkustajien ulottuville. 

Ilman oikeanlaista paineistusta tai happinaamaria ihminen menee kaupallisissa lentokorkeuksissa tajuttomaksi. Happinaamarin kautta henkeä saa noin vartin ajan.

Lähde: Lifehacker

Lue myös:

    Uusimmat