Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kansa tahtoo katumaastureita: Valmistaja heittämässä hyvästit usealle vanhalle suosikille

1:44Renaultin Morphoz-konseptiauto venyy ja kutistuu tarpeen mukaanRenault Morphoz venyttää käsitystäsi monikäyttöisestä katumaasturista, eikä sen huikein ominaisuus ei ole 700 kilometrin sähköinen toimintamatka
Julkaistu 18.05.2020 11:05

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Ranskalaisvalmistaja pohtii tila-autojen ja isojen sedanien valmistuksen lopettamista.

Ranskalainen Renault leikkaa kovalla kädellä mallikirjoaan. Teuraspenkkiin on tuomittu suosiotaan menettäneet isokokoiset sedanit sekä tila-autot.

Uutistoimisto Reutersin saamien tietojen mukaan Renault lopettaa Espace- ja Scenic-tila-autojen ohella myös Talismanin sedan-mallin valmistuksen. Erään uutistoimiston haastatteleman lähteen mukaan virallista päätöstä asiasta ei ole vielä tehty, mutta on ”käytännössä selvää, että näiden mallien valmistus tullaan lopettamaan”.

Viimeksi Renault mylläsi merkkikirjonsa uusiksi vuonna 2009. Silti tuotantolinjoilla kiertää edelleen 45–50 Renaultin timanttibrändi keulassaan kulkevaa mallia. Lisäksi konserniin kuuluvat Dacia-, Renault Samsung-, Lada- ja Alpine-merkit.

Lue myös: Onko Meganen tulevaisuus uhattuna? Renault-pomolta kovaa puhetta

Renaultin ranskalainen kilpakumppani PSA-konserni teki vastaavan ratkaisun jo kuusi vuotta sitten. Tuolloin yhtiö kertoi leikkaavansa mallejaan 45:stä 26:een. Tavoitteeksi PSA ilmoitti tuolloin 300 miljoonan euron säästöt.

– Renault on huomattavasti Eurooppaan keskittynyttä PSA:ta kansainvälisempi merkki. Mutta vaikka tämä laajaa mallikirjoa puolustaisikin, kyse ei enää ole kestävästä ratkaisusta, Reutersin haastattelema lähde arvioi.

Ensimmäisenä Espace

Ensimmäiseksi lahtauspenkkiin povataan Renaultin Espace-tila-autoa. Aikoinaan tila-autobuumin Euroopassa laukaissut Espace on myynyt 1,3 miljoonaa kappaletta vuonna 1984 tapahtuneen julkistamisensa jälkeen.

Vuodesta 2015 myyntilattioilla oleskellut viidennen polven malli on kuitenkin joutunut hiljalleen väistymään katumaastureiden kasvavan kysynnän tiellä.

Myös Espacen kaltainen takavuosien myyntihitti Scenic joutuu väistymään historian autoprässiin.

Tulevaisuudessa Renault asettaa panoksensa katumaasturi Kadjariin, jota valmistetaan Espanjassa viisi- ja seitsenpenkkisenä versiona.

Väistyvät tila-autot valmistetaan Talismanin ohella Douainin-tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Tehtaan tuotantokapasiteetti valjastetaan väistyvien klassikkojen jälkeen Renaultin ja Nissanin yhteisten sähköautohankkeiden eteen.

Lue myös: Renault Morphoz venyttää käsitystäsi monikäyttöisestä katumaasturista – sen huikein ominaisuus ei ole 700 kilometrin sähköinen toimintamatka

Korona iski erittäin huonoon aikaan

Kaikkien tuomion saaneiden mallien myynti on ollut selvässä laskussa. Scenic myi viime vuonna Euroopassa 77 507 kappaletta, mikä oli 16 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Talisman oli 20 prosentin laskussa 15 800 myydyllä uudella autolla. Toinen entinen valttikortti Espace jäi viime vuonna alle 10 000 auton myyntiin.

Renault setvii edelleen korruptioskandaalin myötä eronneen pääjohtajan Carlos Ghosnin jättämää sekavaa perintöä. Yhtiö joutui viime vuonna kirjaamaan ensimmäisen tappiollisen tuloksen kymmeneen vuoteen. Myös koronakriisi on iskenyt Renaultin kylkeen syvän taloudellisen klommon.

Parhaillaan yhtiö neuvottelee neljän, viiden miljardin euron koronapaketista Ranskan valtion kanssa. Kustannustehokkuuden lisäämiseksi suunnitellaan myös entistä syvempää yhteistyötä Nissanin ja Mitsubishin kanssa.

Lisäksi Renault pohtii vetäytymistä tappiota tuottavasta Kiinasta.

Väliaikainen toimitusjohtaja Clotilde Delbos on todennut, että yhtiö aikoo tutkia ”ennakkoluulottomasti” kaikki käytettävissä olevat keinot kustannusten painamiseksi. Tämä on herättänyt pelkoja myös työpaikkojen leikkauksista.

Lausunto on poliittisesti arkaluontoinen, kun yhtiö samaan aikaan neuvottelee 15 prosentin siivun Renaultista omistavan Ranskan valtion kanssa miljardiluokan tukipaketista koronakriisin horjuttaman taloutensa paikkaamiseksi.

Lue myös: Koronavirus ei häiritse Ladojen valmistusta – tuotanto pyörii työntekijöiden tartunnoista huolimatta

Lisää aiheesta:

Perinteiset analogimittaristot tekevät väliaikaisen paluun – globaali ongelma pisti autojätit polvilleenKuolemantuomio peruttu! Entinen suosikkiauto saa pitää henkensä – asiassa on kuitenkin yksi muttaUnelma saksalaisen luksusauton paluusta on muuttumassa painajaiseksi25 vuotta Euroopassa myyty automalli tulossa tiensä päähän? Pomoportaasta kuuluu vahvaa vihjailuaLepää rauhassa, kaunotar – Audi vahvisti suru-uutisenOpel pudottaa valikoimastaan kolme mallia – luottaa jatkossa Peugeotin menestysreseptiin
AutotAutoteollisuusRenaultLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa