Renault Morphoz venyttää käsitystäsi monikäyttöisestä katumaasturista – sen huikein ominaisuus ei ole 700 kilometrin sähköinen toimintamatka

Renaultin Morphoz-konseptiauto venyy ja kutistuu tarpeen mukaan 1:44
Renaultin Morphoz-konseptiauto venyy ja kutistuu tarpeen mukaan. Sen toimintamatka on enimmillään peräti 700 kilometriä latauksella.

Ranskalaisvalmistajan villi visio venyvästä ja kutistuvasta sähkömaasturista on jotain, mihin ei törmää joka päivä.

Renaultin kehittämä konseptiauto elää tilanteen mukaan – sananmukaisesti. Morphoz kasvaa ja kutistuu joko matka- tai kaupunkimittoihin.

Kaupunkimitoissa tämän erikoisen sähköauton akseliväli on 2,73 metriä ja korin kokonaispituus 4,4 metriä. Pidemmän matkan alla auto voidaan kuitenkin säätää uudelleen, niin sanottuun matkatilaan.

Reissun alla auton pituutta voidaan lisätä 20 sentillä ja akseliväliä saman verran. Operaatio tapahtuu tarkoitusta varten suunnitellulla asemalla, siis eräänlaisessa muuntamossa.

Muotoaan muuttava ajopeli oli tarkoitus esitellä Geneven autonäyttelyn yhteydessä, mutta toisin kävi. Koronavirus peruutti koko tapahtuman.

Toimintamatka jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella

Jos edellä kerrottu kuulostaa mielikuvitukselliselta, se sitä osin kaiketi onkin. Morphoz on Renaultin luoma visio vuosikymmenen puolenvälin jälkeisistä liikkumisen tavoista.

Lisämittojen ohella konseptille kyetään loihtimaan myös reippaasti lisämatkaa. Kaupunkitilassa ajoneuvon energiasyötöstä vastaa 40 kWh:n akkupaketti, joka takaa noin 400 kilometrin ajomatkan.

Sadan kilowatin sähkömoottorin voima siirtyy kaupunkitilassa etupyörille. Akkua voidaan ladata sekä pistokkeella että induktiivisesti.

Muuntamolla auton lattiasta löytyvän luukun alle voidaan lisäksi asentaa 50 kWh:n matka-akku. Auton energiavaranto nousee siten 90 kilowattituntiin.

Samalla toimintamatka venyy yhdellä latauksella 700 kilometriin. Muodonmuutoksilla on muitakin vaikutuksia konseptin suorituskykyyn.

Matkasäädöt muuntavat myös auton ulkonäköä ja aerodynamiikkaa. Valmistajan mukaan ilmanvastus vähenee, mikä voi vaikuttaa auton energiankulutukseen.

Myös auton sisätilat kasvavat ja takaistuin siirtyy automaattisesti taaemmaksi. Tavaratila nielee kaksi matkalaukkua enemmän kuin kaupunkitilassa.

Mielenkiintoinen oviratkaisu

Kulmiin sijoitellut pyörät lisäävät osaltaan korin sisätilojen mittoja. Väljyyttä lisää myös normaalia kapeampi, lähellä tuulilasia sijaitseva kojelauta.

Takaistuimille pääsee helposti, sillä korissa ei ole keskipilaria, ja ovi on saranoitu takaa.

Autoon ei tarvita avainta tai korttia, vaan tunnistusvälineenä toimii älypuhelin. Tunnistettuaan kuljettajan auto säätää ohjaamon hänen mittojensa mukaan.

Ajo-ominaisuudet vastaavat autonomisen ajamisen 3-tasoa. Kuljettajan ei enää tarvitse pitää käsiään ohjauspyörässä, vaan auto kulkee itsenäisesti moottoriteillä tai ruuhkissa, tosin kuljettajan tiukassa valvonnassa.

Sivupeilit on korvattu kameroilla, joiden välittämä kuva näkyy näytöillä. Ovien sisäpuolen ja ikkunoiden varoitusvalot toimivat esimerkiksi kevyen liikenteen vaaratilanteissa.

Perinteinen vaihteenvalitsin on korvattu neljällä pääkonsoliin sijoitetulla hipaisukytkimellä (P, R, N ja D).

Matkalta palattaessa auton voi palauttaa kaupunkimittoihin. Matka-akun voi jättää asemalle, jossa se latautuu seuraavaa käyttökertaa varten.

Lue myös:

    Uusimmat