Kannattaako selkää tai niskaa niksautella?

Kesätreeni: Toiminnallinen harjoitus 5:19
KATSO MYÖS VIDEO: Vahvista selkää alle neljän minuutin treenillä – valmentaja: "Tämän jos teet joka päivä, selkäsi on paremmassa kunnossa."

Kun niska tai selkä tuntuu olevan jumissa, voi sen niksauttaminen tuottaa hetkellisen helpotuksen ja jopa nautinnon tunteen. Jumin syytä se ei kuitenkaan paranna. Pahimmillaan niksauttelulla voi saada aikaan vahinkoa.

Monet ihmiset niksauttelevat niskaansa tai selkäänsä tottumuksesta tai lievittääkseen tuntemaansa jännitystä tai jäykkyyttä.

Kun niskaa tai selkärankaa venyttää tai käsittelee vääntämällä tai taivuttelemalla, paine nivelissä muuttuu. Tämä voi aiheuttaa nivelnesteessä muodostuvien kaasukuplien äkillisen rikkoutumisen, mikä johtaa poksahtavaan tai naksahtavaan ääneen, kertoo neurokirurgi William Kemp Fox Newsille.

Niksauttelu voi vapauttaa hyvänolonhormoneja endorfiineja, mikä tuottaa tilapäistä helpotuksen tunnetta kireisiin niveliin, mutta ongelman aiheuttajaa se ei hoida. Pahimmillaan naksauttelu voi aiheuttaa vahinkoa, kertoo kiropraktikko Tori Hartline Fox Newsille.

Riskinä kulumat, revähdykset tai jopa aivohalvaus

Kun omaa niskaa tai selkää yrittää niksauttaa, nivelsegmentit ovat hyperliikkuvia verrattuina niin sanottuun rajoitusalueeseen, mikä taas saa rajoitusalueen ylä- ja alapuolelle olevat nivelet liikkumaan liikaa, kun ne yrittävät kompensoida hyperliikkuvia niveliä.

Tästä voi seurata nivelten yliliikkuvuutta, nyrjähdyksiä tai venähdyksiä, kun nivelet liikkuvat liian pitkälle oikeiden liikeratojensa yli. Pahimmillaan niksauttelu aiheuttaa jopa murtumia, jos siihen pääsee kohdistumaan liikaa painetta, Hartline ja Kemp varoittavat.

Selkärangan niksauttelu voi myös johtaa tarpeettomaan kulumiseen tai selkärangan repeytymiin ja rangan ympärillä olevien lihasten ja nivelsiteiden rasitukseen, mikä voi aiheuttaa vammoja tai pahentaa jo olemassa olevia ongelmia.

Erityisen riskialtista on niskojen niksauttelu, sillä se voi haitata alueen verenkiertoa ja erittäin harvoissa tapauksissa jopa lisätä aivohalvausriskiä.

Kokeile näitä niksauttelun sijaan

Selkärangan ympäröivien lihasten vahvistaminen treenaamalla ja päivittäinen venyttely voivat helpottaa paineen tunnetta selkärangassa, jolloin niksauttelun tarve vähenee, Kemp vinkkaa Fox Newsille.

Liikkuminen auttaa välttämään jäykkyyttä ja lievittää jännitystä kehosta.

Myös ergonomiaan niin autolla ajaessa, töitä tehdessä kuin kotona puuhaillessa kannattaa kiinnittää huomiota. 

Päivittäisiä rutiinejaan kannattaa pitää silmällä kiinnittäen huomiota siihen, voivatko jotkut toistuvat asiat aiheuttaa jäykkyyttä tai kireyttä niveliin ja lihaksiin.

Kemp kehottaa pohtimaan seuraavia yksityiskohtia omasta arjestaan: Istutko tuolissa tai auton penkissä aina kyyryssä? Tai piteletkö kädessäsi jatkuvasti laitetta ja katsot alaspäin niskakyyryssä? Entä, missä asennossa nukut?

Kiropraktikon vastaanotolta voi saada vinkkejä siihen, millaiset harjoitukset ja venytykset auttavat parhaiten tiettyjen rajoitusalueiden jumeihin.

Lähteet: Fox News

Lue myös:

    Uusimmat