Mitä eroa on urheiluhieronnalla ja klassisella hieronnalla?

Personal trainerin jumppaohjeet Lorenz Backmanille 3:58
KATSO MYÖS: Alaselkäkivuista kärsivä Lorenz Backman ryhtyi jumppahaasteeseen – kolmen minuutin simppeli treeni!

Mitä eroa on urheiluhieronnalla ja klassisella hieronnalla?

Hieronta-aikaa varatessa vaihtoehdoiksi tulee usein klassinen hieronta sekä urheiluhieronta. 

Viitisen vuotta hierontayrittäjänä toiminut Jouni Nieminen Rela-hierojilta kertoo, että hierontatyylien välillä ei ole lopulta hirveästi eroa tekniikoissa.

– Muutamia tekniikoita käytetään vähän eri tavalla. Urheiluhieronnassa lihaksia hierotaan aika paljon poikittain, normaalisti selän lihaksia hierotaan rangan suuntaisesti, Nieminen kertoo.

Urheiluhieronnan erityispiirteet

Urheilijahieroja ottaa myös huomioon urheilijan lajiin liittyviä erityispiirteitä sekä sen, mikä vaihe treeni- tai kilpailukaudesta on menossa.

– Ihan kilpailun kynnyksellä ei voida hieroa lihaksia niin lujasti. Ne käsitellään eri tavalla, hieman pehmeämmin, käyttäen lihaksia avaavia otteita. Huilikauden aikana lihaksia voidaan huoltaa syvemmin, Nieminen selittää.

Urheiluhieronnassa voidaan lisäksi käyttää erilaisia vipuvarsitekniikoita.

Urheiluvammojen tunnistaminen ja niiden hoitaminen on myös osa urheiluhierojan työtä, Nieminen kertoo.

Hieronnan kuuluu tuntua, muttei sattua

Sopiva hierontamuoto löytyy keskustellessa asiakkaan kanssa ennen hierontaa, samalla kun kartoitetaan mahdolliset ongelma-alueet ja toiveet hieronnan suhteen.

Nieminen kertoo ohjeistavansa ensi kertaa asiakkaikseen tulevia myös kertomaan rohkeasti, hierotaanko liian hellästi tai liian kovaa.

Kaikille ei sovi samanlainen paine, sillä lihakset saattavat olla esimerkiksi todella kipeät, tai iho muutoin vain herkkä.

– Lähtökohtaisesti hieronnan pitää myös tuntua. Jos lihakset ovat oikeasti jumissa, tietenkin se vaatii painetta, mutta ei sieltä itkien tarvitse lähteä, Nieminen toteaa. 

Voimankäyttö määräytyy myös iän mukaan.

Katso myös: Oletko enemmän jumissa kuin luuletkaan? Tässä superkätevä tapa rentouttaa lihakset.

Lue myös:

    Uusimmat