Kaksi kolmesta palkkaisi kiinteistönvälittäjän - mieluiten maineen ja tunnettuuden perusteella

Kaksi kolmesta suomalaisesta turvautuu asuntokaupoissa kiinteistönvälittäjään. Välittäjän valinnassa painavat tämän maine ja tunnettuus.

- Asuntokaupoissa on paljon asioita, jotka pitää ottaa huomioon: miten ostotarjoukset ja kauppakirjat tehdään, mitä papereita tilataan, miten ostajia löydetään ja niin edelleen. Kiinteistönvälittäjälle nämä asiat ovat tuttuja, tiivistää SKV Kiinteistönvälityksen toimitusjohtaja Mikko Parikka.

Siksi kaksi kolmesta suomalaisesta turvautuisikin asuntokaupoissa kiinteistönvälittäjään. SKV:n alkuvuonna teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät luota omaan asiantuntemukseensa asuntomarkkinoilla ja toisaalta kaupantekoon kaivataan kiinteistönvälittäjän tuomaa turvallisuutta.

Lähes 80 prosenttia tutkimukseen vastanneista uskoo saavansa asuntonsa kaupaksi nopeammin ja paremmalla hinnalla välittäjän kautta kuin itse myyden.

- Yksi välittäjän tärkeimmistä tehtävistä on luoda mahdollisimman paljon kysyntää, ja kun sitä on tarpeeksi, asunnosta saadaan paras mahdollinen hinta, Parikka sanoo.

Maine ja tunnettuus painavat välittäjän valinnassa

Kiinteistönvälittäjän valinnassa on kaksi kriteeriä ylitse muiden: välitystoimiston maine ja tunnettuus. Myös välityspalkkion suuruudella on merkitystä.

- Uskoisin, että maineeseen liittyvät myös aikaisemmat kokemukset ja suositukset. Jos tuttava kertoo, että joku välittäjä hoitaa asiat hyvin, siihen luotetaan, Parikka sanoo.

- Myöskään välityspalkkiota ei voi sivuttaa, sillä totta kai se on tärkeä asia. Asunnonmyyjien kannattaa katsoa tarkkaan ja selvittää, mitä palkkio pitää sisällään, sillä kiinteistönvälittäjien palvelut ja markkinointikanavat saattavat olla erilaiset.

Teksti: Jokakoti
Kuvat: Colourbox

Lue myös:

    Uusimmat