Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaksi kertaa ihmiseen törmännyt veturinkuljettaja: "Se tilanne iskee vasta myöhemmin – vertaistuki parasta terapiaa"

Str / Lehtikuva
Julkaistu 12.04.2016 08:14
Toimittajan kuva

Johanna Lehtola

johanna.lehtola@mtv.fi

@LehtolaJo

Suomessa on tapahtunut lyhyessä ajassa kaksi juna-onnettomuutta, joissa on kuollut ainakin kolme ihmistä. 

Nuori nainen kuoli Hyvinkäällä maanantaina jäädessään junan alle ja sunnuntaina kaksi nuorta tyttöä kuoli Pohjois-Karjalassa Kiteen Kesälahdella junaraiteilla.

Veturinkuljettajana 33 vuotta työskennellyt, pari vuotta sitten eläköitynyt, Iiro* kertoo MTV Uutisille, että lähes jokainen veturinkuljettaja on kokenut sen hetken, kun junan alle jää ihminen.

– Arvioin, että 90 prosentilla veturinkuljettajista on tämä kokemus, kun ihminen jää alle. Jossain kohtaa uraa se tapahtuu. Minä tunnen yhden veturinkuljettajan, kenelle ei ole minkäänlaista onnettomuutta tapahtunut, ja minä tunnen sentään aika paljon veturinkuljettajia.

Työpäivä loppuu turmaan

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan tahallisia junan alle jäämisiä tapahtuu Suomessa vuosittain. Vuonna 2014 menehtyi 64 henkilöä tahallisen alle jäännin seurauksena. Sen sijaan vahinkoja ja loukkaantumisia on tapahtunut vuosi vuodelta vähemmän.

Veturinkuljettajalle tilanne on aina järkyttävä. MTV Uutisille Iiro kertoo, että veturinkuljettajan työpäivä loppuu aina turmaan.

– Heti paikan päällä pysäytetään juna, soitetaan viranomaisille ja ilmoitetaan matkustajillekin yleensä pysähtymisen syy, en ainakaan usko, että siinä kukaan kiertelee. Poliisit puhalluttavat veturinkuljettajan ja mahdollisesti jututtavat. Seuraavassa mahdollisessa vaihtopaikassa kuljettaja sitten vaihdetaan.

Veturinkuljettaja voi joutua ajamaan kuitenkin pidempään. Iiron mukaan tämä riippuu siitä, millä asemalla on varamiehitystä. VR on lopettanut asemia, joten pahimmassa tapauksessa kuljettaja voi joutua ajamaan kauankin.

– Periaate on se, että kuljettaja pois niin pian kuin mahdollista, mutta joskus se on vaikeaa. Toki, jos kuljettaja tuntee, että hän ei pysty ajamaan, niin toinen veturinkuljettaja tuodaan vaikka taksilla paikalle, Iiro sanoo.

Vertaistuki tärkeää

Onnettomuuden jälkeen veturinkuljettaja on yleensä sairaslomalla, eikä töihin pääse palaamaan ilman keskustelua lääkärin kanssa. Iiron mukaan tärkeintä on kuitenkin vertaistuki töissä.

– Siellä työpaikallahan se terapia tapahtuu. Siellä on se vertaistuki ja siellä jutellaan näistä paljon. Työpaikalla se tapahtunut puretaan epävirallisesti.

Iiro itse sanoo törmänneensä kaksi kertaa ihmiseen. Ihmisen alle jääminen pysäyttää.

– Oma henkilökohtainen kokemukseni on, että pää tyhjenee. Tai sitten tulee sellainen yliaktiivinen olo, käy katsomassa mitä tapahtui. Se tilanne iskee vasta myöhemmin, mitä oikeastaan tapahtui.

Iiro muistuttaa, että junan pysäyttäminen on lähes mahdotonta.

– Jos pikajunan vauhti on lähes 120 kilometriä tunnissa, niin alle puolen kilometriin pysähtymiseen ei ole jakoa. Siihen laskee reaktiot päälle, kun ymmärrät, että nyt pitää pysähtyä, niin yli puoli kilometriä on lähes aina se pysähtymismatka.  

Eläimiin törmääminen lähes pävittäistä

Autoihin Iiro laskee osuneensa noin yhdeksän kertaa ja mopoon kerran.

– Suurin osa näistä autoista on sellaisia tapauksia, missä on ollut vartioimaton tasoristeys. Muutaman kerran on tultu puomien lävitse. Kokemukseni mukaan autot ovat suurelta osin vahinkoja.

– Niitäkin on tapahtunut, että auto on jäänyt siihen puomien väliin jumiin. Ihmiset joutuvat siihen pääosin vahingossa ja sitten hädässä ei ymmärretä, että siitä pääsee ajamaan ohitse, kun kiertää puomit. Silloin ihmiset ovat poistuneet kyllä autosta. Ja tasoristeykset ovat sellaisia, että niihin kuljettaja näkee, kun taas vartioimattomat ovat usein mutkan takana, ettei niitä edes näe.

Eläimiin junat törmäävät lähes päivittäin. Iiro kertoo, että juna ei edes pysähdy eläimiin törmäämisestä, jollei veturi hajoa. Hirvi on tosin niin iso eläin, että jos mahdollista, veturinkuljettaja yrittää pysähtyä ennen eläintä. 

*Haastateltavanan nimi muutettu Iiroksi 

Lisää aiheesta:

Vaikka tien päällä rytisisi, harva kuljettaja hakee apua – oman pappansa tielle menettänyt Jorma kertoo machokulttuurista Nuori nainen teki itsemurhan Maijan ohjaaman junan alle – "Tiesin, että tämä päivä tulee vielä"Poikittain keskellä tietä jököttänyt bussi herätti ihmetystä Helsingissä – "Hiljattain alalle tullut henkilö" teki epäonnistuneen kääntöyrityksen ja päätyi puolittain pellolleKun juna seisoo pimeässä metsässä ja matkustaja raivoaa, on puheliaan konduktöörin aika loistaa – Rauli on kolmannessa polvessa VR:n mies, jolla on vielä edessään työn ikävin puoliVeturinkuljettaja Teron, 30, työpäivä sai järkyttävän käänteen: Autoilija ajoi junan eteen ja kuoli – "Ne sekunnit tuntuivat pitkiltä"Veturinkuljettajan hätähuuto: Pitäkää huoli, että lapsenne pysyvät poissa junaradalta!
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:17
    Terveydenhuolto

    Lääkärimaksut ajavat ihmisiä ulosottoon – yksi väestöryhmä erottuu selkeästi

  • 08:16
    Saimaannorppa

    Saimaannorppien määrä on kasvanut, arvioi Metsähallitus

  • 06:11
    Sienet

    Kohtalokas ateria Rovaniemellä 1978 muutti kaiken – salakavalan pulkkosienen vaarallisuuden syy on mysteeri

  • 06:01
    Tulipalot

    Noin 350 sikaa vaarassa kuolla tulipalossa Jokioisissa

  • 05:09
    Telia

    Telian mobiiliverkossa oli häiriöitä