Suomessa on tapahtunut lyhyessä ajassa kaksi juna-onnettomuutta, joissa on kuollut ainakin kolme ihmistä.
Nuori nainen kuoli Hyvinkäällä maanantaina jäädessään junan alle ja sunnuntaina kaksi nuorta tyttöä kuoli Pohjois-Karjalassa Kiteen Kesälahdella junaraiteilla.
Veturinkuljettajana 33 vuotta työskennellyt, pari vuotta sitten eläköitynyt, Iiro* kertoo MTV Uutisille, että lähes jokainen veturinkuljettaja on kokenut sen hetken, kun junan alle jää ihminen.
– Arvioin, että 90 prosentilla veturinkuljettajista on tämä kokemus, kun ihminen jää alle. Jossain kohtaa uraa se tapahtuu. Minä tunnen yhden veturinkuljettajan, kenelle ei ole minkäänlaista onnettomuutta tapahtunut, ja minä tunnen sentään aika paljon veturinkuljettajia.
Työpäivä loppuu turmaan
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan tahallisia junan alle jäämisiä tapahtuu Suomessa vuosittain. Vuonna 2014 menehtyi 64 henkilöä tahallisen alle jäännin seurauksena. Sen sijaan vahinkoja ja loukkaantumisia on tapahtunut vuosi vuodelta vähemmän.
Veturinkuljettajalle tilanne on aina järkyttävä. MTV Uutisille Iiro kertoo, että veturinkuljettajan työpäivä loppuu aina turmaan.
– Heti paikan päällä pysäytetään juna, soitetaan viranomaisille ja ilmoitetaan matkustajillekin yleensä pysähtymisen syy, en ainakaan usko, että siinä kukaan kiertelee. Poliisit puhalluttavat veturinkuljettajan ja mahdollisesti jututtavat. Seuraavassa mahdollisessa vaihtopaikassa kuljettaja sitten vaihdetaan.
Veturinkuljettaja voi joutua ajamaan kuitenkin pidempään. Iiron mukaan tämä riippuu siitä, millä asemalla on varamiehitystä. VR on lopettanut asemia, joten pahimmassa tapauksessa kuljettaja voi joutua ajamaan kauankin.

