K-ryhmän Kaisaniemi, Hämeensaari ja Jumbo Vuoden luomukaupoiksi

Vuoden 2003 luomukaupoiksi on valittu pienten, alle 2 000 neliön kauppojen sarjassa K-Market Kaisaniemi Helsingistä, keskikokoisten, 2 000 - 3 000 neliön kauppojen sarjassa K-Supermarket Hämeensaari Hämeenlinnasta ja isojen, yli 3 000 neliön kauppojen sarjassa Citymarket Jumbo Vantaalta. Kunniamaininnan aktiivisesta luomulihamyynnin kehittämisestä saivat K-Supermarket Jättijako Vantaalta ja Citymarket Salo Salosta sekä erinomaisesta luomuhevi-osastosta K-Supermarket Hertta Helsingistä.

Vuoden luomukaupan tittelistä kisattiin nyt kolmatta kertaa. Kaikkiaan yhdeksän finalistin arvioinneissa tarkasteltiin luomutuotteiden myyntiä ja sen kehitystä, seurantatietojen hyväksikäyttöä, luomumyynnin edistämiseksi tehtyjä toimenpiteitä, henkilökunnan valmennusta, suunnitelmia luomumyynnin kehittämiseksi sekä luomutuotteiden esillepanoa ja laatua.

Kaisaniemessä kuunnellaan valistuneita asiakkaita

Raadin mukaan K-Market Kaisaniemi on sarjansa kiistaton voittaja. Luomumyynniltään kauppa ylsi kilpailun parhaimpaan myyntiosuuteen eli 2,11 prosenttiin koko elintarvikemyynnistä. Kaisaniemen metrotunnelissa sijaitseva kauppa on muokannut 350 tuotteen luomuvalikoimansa asiakaskuntansa mukaisesti. Kaksi vuotta toimineen marketin kauppias Janne Rinne kertoo yliopiston ja metron tuovan asiakkaiksi paljon nuoria, opiskelijoita ja valistuneita kuluttajia, jotka osaavat vaatia luomuvalikoimaa.

Asiakaspalautteen saamiseksi kauppa pitää jatkuvaa kilpailua, jossa palkintona arvotaan luomukori kuukausittain. - Kilpailu mataloittaa kynnystä antaa palautetta. Koitamme täyttää jokaisen luomuvalikoiman laajennustoiveen. Kuivapuoli on helppo toteuttaa, mutta liha, kuten luomubroileri, tuottaa ongelmia, Rinne toteaa. Seuraavaksi Rinne aikoo panostaa koko henkilökuntansa luomukouluttamiseen esimerkiksi.

Hämeenlinnassa täysluomuasiakkaita

K-Supermarket Hämeensaarta raati kuvaa aktiiviseksi kaupaksi, joka ei ole jäänyt odottelemaan ulkopuolelta tulevaa tukea markkinoinnille, vaan on kehittänyt omatoimisesti kampanjoita. Henkilökunnan ja kauppiaan luomutietämys on syvällistä ja käytännön kokemukseen pohjautuvaa. Kauppias PEKKA AHONEN kertoo henkilökunnan tsempanneen kisaa varten, johon kauppa osallistui nyt ensimmäistä kertaa. - Osa kuluttajistamme todellakin ostaa vain luomua jokaisessa tuoteryhmässä, jossa sitä löytyy. On hauska seurata ostosten perusteella, minkälainen viikonloppuateria aineksista syntyy, Ahonen kertoo.

Hämeensaaren elintarvikemynnistä luomu on nyt 1,5 prosenttia, ja osuus on kasvussa. Suuressa myymälässä on mahdollisuus pitää aina esittelypöydillä luomun tärppituotteita, joihin asiakkaan on helppo tutustua. Kauppa on saanut kiitosta tuotevalikoiman laajentamisesta asiakaspalautteen perusteella. - Meillä maalaiskaupassa ollaan ehkä enemmän asiakkaiden kanssa henkilökohtaisesti tekemisissä ja heidän on helppo tarttua hihasta, Ahonen pohtii. Hän kiittelee myös Hämeen maaseutukeskuksesta saatua luomumyynnin kehitysapua. Seuraavaksi kauppias aikoo panostaa luomun hinnoitteluun. Valtakunnallisten kuluttajatutkimusten perusteella luomun hintoja pidetään kalliina.

Jumbon Citymarketissa luomua myös tarjouksessa

K-Citymarket Jumbo on iso kauppa, jossa luomu on näkyvästi esillä, raati kuvaa. Kaupasta löytyy innovatiivisia ratkaisuja, kuten luomutuotteiden oma merkintätapa ja irtovaaka luomuheville. Kaupassa halutaan kehittää käytännön keinoja luomumyynnin edistämiseksi. Luomutuotteille annetaan ykköspaikat ja luomu nostetaan myymälässä näkyviin myös tarjoustuotteina.

Myymäläpäällikkö Karri Himberg huomauttaa heti, ettei Vuoden luomukauppa -titteli ole mikään kunniakirja, vaan enemmänkin lupaus tulevasta. Luomumyyntiin on panostettava jatkossa entistä määrätietoisemmin. - Meillä on 12 asiakaspalvelupistettä, joissa asiakas voi antaa palautetta sähköpostilla, puhelimella tai paperilla. Luomulihaa toivotaan jatkuvasti, mutta sen saanti on vaikeaa, Himberg yhtyy muiden kauppiaiden kokemuksiin.

Valikoimassa on nyt reilut 400 luomutuotetta, ja tarjontaa Himberg aikoo laajentaa myös kokonaan uusilla tuoteryhmillä, jotka ovat vielä liikesalaisuuksia. Myynnin arvosta luomua on 1,1 prosenttia.

(Mtv3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat