Junaliikennettä ja jäänmurtajia uhkaa lakko

Junaliikennettä uhkaa maaliskuun alussa lakko. SAK:lainen Veturimiesten liitto on jättänyt valtakunnansovittelija Juhani Saloniukselle lakkovaroituksen vauhdittaakseen jumiutuneita työehtosopimusneuvottelujaan.

Lakko alkaisi 2. maaliskuuta keskiyöllä ja siinä olisivat mukana kaikki liiton noin 2 100 veturinkuljettajaa. Liitto päätyi lakkovaroituksen antamiseen eilisiltana tuloksettomina päättyneiden neuvotteluiden jälkeen. Ratkaisemattomiksi jääneet kiistat koskivat palkkakysymysten ohella mm. junien nopeuksien nostoa ja vaarallisten aineiden kuljetuksia.

Liitto ei hyväksy VR:n suunnitelmia, joiden mukaan kahden hengen miehityksestä siirryttäisiin yhden veturimiehen työvuoroihin työnantajan esittämillä ehdoilla. Yksinajavan kuljettajan työajoista ja -vuoroista ei ole päästy yhteisymmärrykseen. Veturimiesten liiton puheenjohtajan Markku Hannolan mukaan kysymys on kuitenkin kokonaisratkaisusta. -Palkkatason osalta työnantaja näyttää linnoittautuneen yleiseen 3,1 prosentin tasoon, mikä sopimuksen kokonaisuuden ja rationalisointisuunnitelmien kannalta on liian alhainen.

Veturimiesten liitto ja työnantajaa edustava Liikenne- ja erityisalojen työnantajat tapaavat toisensa seuraavan kerran perjantaina, jolloin valtakunnansovittelija on kutsunut osapuolet sovitteluun.

Myös jäänmurtajia uhkaa lakko

Murtaja

Myös jäänmurtajia uhkaa työnseisaus. SAK:laisen Merimies-unionin mukaan kaikki merenkulkulaitoksen jäänmurtajat ja monitoimimurtajat pysähtyvät 2. maaliskuuta kello 12, ellei työehtosopimusneuvotteluissa sitä ennen päästä sopimukseen. Lakonuhka koskee murtajien kansi- ja konemiehistöä sekä taloushenkilökuntaa. Kiistan sovittelu alkaa ensi maanantaina.

Merimies-unioni on vaatinut alalle kolmivuotista sopimusta. Puheenjohtaja Per-Erik Nelinin mukaan sopimuksen kustannusvaikutukset noudattelisivat ensimmäisen vuoden osalta teollisuuden yleistä linjaa. Sen yksityiskohtaisemmin hän ei halunnut vaatimuksia tarkentaa. Vaikka lauha talvi ei ole otollisin jäänmurtajien työtaistelulle, mahdollinen lakko Nelinin mukaan kyllä vaikuttaisi. Suomenlahdella liikennöidään ainakin toistaiseksi sulilla vesillä, mutta Perämerellä tarvitaan myös murtajien apua.

Jäänmurtajien työehtosopimukset ovat perinteisesti noudatelleet ulkomaan laivaliikenteen sopimuksia. Niinpä sekä Varustamoyhdistys että merenkulkulaitos ovat molemmat tarjonneet nollalinjaa. Varustamoyhdistyksen laskelmien mukaan Merimies-unionin vaatimukset nostaisivat siellä kustannusvaikutuksia ensimmäisenä vuonna 6,1 prosenttia. Merimies-unioni on jo aiemmin julistanut lakonuhan myös ulkomaan laivaliikenteeseen. Ensi maanantaina uhkaavan lakon sovittelu jatkuu huomenna.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat