Jos yrität maksattaa autosi vian myyjällä, älä tee niin kuin tämä suomalainen Audi-kuski

Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta"valitettavan harva"tietää 3:59
Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta "valitettavan harva" tietää – katso tästä MTV Uutiset Liven vinkit.

Omatoiminen porailu maksoi kuluttajalle lähes kymppitonnin.

Kuluttaja osti viime vuoden toukokuussa Audi A6 -mallisen henkilöauton lahtelaisesta autoliikkeestä 36 900 eurolla. Vuonna 2017 käyttöönotetun saksalaisauton mittariin oli siihen mennessä kertynyt 59 000 kilometriä.

Talvikelien myötä kuluttaja huomasi Audin etuvaloumpioiden keräävän kosteutta, mikä johti umpioiden huurtumiseen ja hänen mukaansa myös halkeiluun.

Mikäli kuluttaja olisi malttanut mielensä ja lähtenyt hoitamaan asiaa tavanomaista reittiä pitkin, olisi lopputulos voinut olla toisenlainen.

Kuluttaja oli kuitenkin ottanut poran käteensä ja tehnyt reikiä konepellin alla olevaan muovikoteloon ja peltiin parantaakseen umpioiden ilmanvaihtoa ja nopeuttaakseen kosteuden poistumista. Hän oli käyttänyt myös tiivistysainetta yrittäessään ratkaista ongelman. 

Omatoimisten korjausyritysten jälkeen kuluttaja päätyi lopulta viemään auton korjaamolle, josta käteen jäi 9 374 euron lasku, jota vakuutusyhtiö ei suostunut korvaamaan.. Kuluttaja haki korjauskuluista hyvitystä auton myyneeltä liikkeeltä, joka ei vaatimukseen kuitenkaan suostunut, joten asia päätyi kuluttajariitalautakunnan pöydälle.

Myyjäliikkeen mukaan se ei voinut reikien poraamisen seurauksena ottaa kantaa siihen, oliko umpioissa ollut kosteutta tai halkeamia jo ennen porausta. Lautakunnan mukaan oli kuitenkin kiistatonta, että tämän ikäisen auton ajovaloumpioiden tulisi kestää pitempään, eikä kuvattu huurtumisongelma ollut normaalia tai hyväksyttävää.

Mutta koska umpioiden viereisiin pelteihin oli porattu reikiä, eivät ne enää olleet alkuperäisessä kunnossa, mistä johtuen tyyppivian todentaminen oli muuttunut mahdottomaksi.

Lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei Audiaan omatoimisesti korjannut kuluttaja ollut oikeutettu hyvitykseen.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat