Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos lähes miljoona suomalaista luopuu autostaan, voivat seuraukset olla karut kaikille

Henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä yhdeksän prosenttia. Asiaa ei tule vähätellä, mutta ei sitä pidä liioitellakaan, toteaa Autoliitto.
Henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä yhdeksän prosenttia. Asiaa ei tule vähätellä, mutta ei sitä pidä liioitellakaan, toteaa Autoliitto.Shutterstock
Julkaistu 13.08.2019 17:59

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Yksityisautoilun rajoittaminen on hyväksi ilmastolle, mutta negatiivisia vaikutuksia ei tule unohtaa.

Ilmastoasiat ovat nostaneet tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoilun tikun nokkaan. Henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä yhdeksän prosenttia. Asiaa ei tule vähätellä, mutta ei sitä pidä liioitellakaan, toteaa Autoliitto verkkosivullaan.

Suomen tavaraliikenteen tonneista liki 90 prosenttia kulkee kumipyörillä. Henkilöliikenteestä, josta valtaosan kattaa henkilöauto, 93 prosenttia liikkuu teitä pitkin.

Autoliiton mukaan päästöjä tulee alentaa ja erityisesti henkilöautojen päästöt alenevatkin hurjalla tahdilla.

– Suomessa pitäisi vain tehdä toimenpiteitä, jotta yhä useammalla olisi mahdollisuus hankkia uudempi ja siten vähäpäästöisempi ja turvallisempi auto. Suomalaiset ajavat tällä hetkellä keskimäärin muutaman tuhannen euron arvoisilla henkilöautoilla, joten suora siirtyminen sähköautoon tai edes uuteen autoon ei ole realismia.

1:07Jääräpäiset ammattikuskit aiheuttivat pahennusta nelostielläVIDEO: Jääräpäiset ammattikuskit aiheuttivat pahennusta nelostiellä.

Autoliitto muistuttaa, että valtio keräsi viime vuonna tieliikenteestä yli 8,4 miljardia euroa veroja. Tienpitoon palasi alle miljardi ja loput menivät muihin yhteiskunnan menoihin. Vaikka laskettaisiin tieliikenteen onnettomuuksien, päästöjen ja kaikki muut epäsuorat kustannukset, ollaan miljardeja euroja plussan puolella.

Mitä tekevät mökkeilijät?

Antti Rinteen (sd) hallitusohjelmaan kirjattiin tavoitteeksi laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton. Autoliitto viittaa Iltasanomien Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn, jonka mukaan ruuhkamaksuille löytyy kannatusta erityisesti maaseudulla. Ruuhkamaksut kun koetaan vain kaupunkien ja kaupunkilaisten rasitteeksi.

– Jos kaupunkilaiset luopuvat autoistaan, maaseutu on suurin häviäjä. Kaupunkilaiset jäävät silloin vapaa-ajallaankin kaupunkeihin ja kuluttavat rahansa siellä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen huomauttaa.

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä ja noin 820 000 ihmistä kuuluu kesämökin omistavaan asuntokuntaan. Tämän päälle tulee vielä mökkien vuokraustoiminta. Monelle maaseutukunnalle mökkeilijöiden saapuminen kesäisin on elinehto.

Eniten mökkejä on Kuopiossa, Mikkelissä ja Paraisilla – asukasmäärään suhteutettuna mökkirikkaimmat kunnat ovat Parainen, Mäntyharju, Kemiönsaari sekä Pälkäne. Vuonna 2017 yhteensä 65 kunnassa oli enemmän mökkejä kuin asukkaita, kun vuonna 2000 tällaisia kuntia oli noin 30 vähemmän.

– Jos kesäasukkaat eivät saavukaan enää maaseudulle, menee monelta palvelulta kauppoja myöten toimintaedellytykset ja vakituiset asukkaat kärsivät eniten, Nieminen toteaa.

Autottomien kaupunkilaistenkaan ei hänen mukaansa kannata toivoa henkilöautojen katoamista. Verorahoilla tuetaan muun muassa joukkoliikennettä – matkalippujen hinnat olisivat ilman tukia kaksinkertaiset.

Lue myös: Autoguru: Kun käsky käy, on omasta autosta luovuttava viidessä vuodessa – todellinen herätys vasta tulossa

Lisää aiheesta:

Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"Autoala lobbaa valinnanvapauden puolesta – "Mitä sitten, kun sähköautot tulevat katukuvaan?"Muoniolainen Paavo on körötellyt Hiacellaan miljoona kilometriä – vaikka pohjoisessa ajetaan maan vanhimmilla autoilla, ovat päästöt pienet Etelä-Suomeen verrattunaPohjoisessa ajellaan maan vanhimmilla autoilla – Pohjois-Karjalassa suuripäästöisimmilläVanhentaako hallitus Suomen autokantaa entisestään? – "Verot valuvat yrityksille ja byrokratiaan"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy Afrikkaan
AutotAutoilun kustannuksetKotimaaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 18:56
    Raskas liikenne

    Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

  • Eilen18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä

  • ti09:25
    Liikenneturvallisuus

    Käytäthän ajovalojasi näin? Lapin poliisilta muistutus

  • ma21:41
    Tietyöt

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara