Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoguru: Kun käsky käy, on omasta autosta luovuttava viidessä vuodessa – todellinen herätys vasta tulossa

1:10Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä
Julkaistu 07.06.2018 17:55

KAUPPALEHTI

Yksityisautoilun kulta-ajat taitavat olla pian takana.

Pääkuvan video

Suomalainen Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä

Autoteollisuuden suurhahmoihin kuuluva Bob Lutz ennustaa autoilun aikakauden loppumista siinä muodossa, jossa me sen tunnemme. Tilalle tulevat standardisoidut moduulit, jotka liikkuvat lopulta täysin itsenäisesti, kirjoittaa Automotive News.

Tällaiset moduulit ajavat moottoriteillä peräkanaa jopa 250 kilometrin tuntinopeutta.

Nopeudella sinällään ei ole väliä, vaan sillä, että liikkuminen tiellä alkaa muistuttaa yhä enemmän raideliikennettä. Siinäkään matkustajalla ei ole itse kulkuvälineeseen osaa tai arpaa.

Uberin ja Lyftin kaltaiset toimijat omistavat useimmat näistä standardoiduista moduuleista. Matkustaminen maksetaan luottokortilla tai muulla sopivalla, käytössä olevalla menetelmällä. Se voi olla vaikkapa peukalonjälki.

Toki markkinoilla voi Lutzin mukaan olla yhä yksityisomistuksessakin olevia autoja, sillä aina on ihmisiä ja tilanteita, joissa sellaisille on käyttöä. Niitä tarvitaan vaikkapa lomamatkoilla ja lasten harrastusvälineiden kuljettamiseen, mutta yhtä kaikki: kyseessä ovat poikkeustapaukset.

Oman auton omistavat poikkeusyksilöt myös maksavat lisää vaivattomuudesta ja mukavuudesta.

Joka tapauksessa Lutz on varma, ettei yksittäisten ihmisten ostamia ja ohjaamia ajoneuvoja myydä enää 15–20 vuoden kuluttua. Eikä niitä yksinkertaisesti sallita ainakaan valtateillä.

Käänne tulee, kun 20–30 prosenttia ajoneuvoista on täysin itsenäisiä. Silloin eri maiden viranomaiset huomaavat onnettomuustilastoista, että ihmisten kuljettamat autot aiheuttavat 99,9 prosenttia onnettomuuksista.

Muutos ei Lutzin mukaan tapahdu hetkessä, vaan siinä on siirtymäkausi. Se tarkoittaa sitä, että kun muutosvauhti kiihtyy, autoilijoilla on viitisen vuotta aikaa saada keinolla tai toisella autonsa liikenteestä ja sitä kautta siitä rahat pois. Suuri uhka on, että se joudutaan myymään romutettavaksi.

Yksi vaihtoehto on, että ajoneuvosta yritetään muokata kuljettajaton auto.

Vuonna 1932 syntynyt, mutta töitä edelleen paiskiva Lutz on ollut hyvin monen merkittävän automerkin palveluksessa sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa.

Lisää aiheesta:

Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita"Olemme heränneet hullusta hypetyksestä" – autopomo uskoo, ettei autonomisia autoja tulla koskaan näkemään liikenteessäKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täälläAutonomiset autot mullistavat vakuutusbisneksen – "Onnettomuuksien määrä vähenee 80 prosentilla"Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Kolumni: Slush tarjosi näköalapaikan autoilun tulevaisuuteen – tältä se näyttää
Autonomiset autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autonomiset autot
  • 23.10.202412:42
    Mitä ihmettä?

    "Maanteiden aikapommi" tallentui videolle Kiinassa – älä toimi näin, vaikka autosi olisi miten älykäs

  • 03.02.202415:32
    BMW

    Bemarikuskien ja vilkkujen vitsaillaan hylkivän toisiaan – onko BMW:n uusi ominaisuus ratkaisu?

  • 04.08.202311:52
    Liikenne

    Robottiauto ajeli itsekseen Helsingissä – poliisi yritti pysäyttää, mutta kohtasi ongelman

  • 24.03.202316:01
    Autot

    Elon Musk otti Tesloista pois tärkeän osan – kävi juuri niin kuin insinöörit yrittivät varoittaa

  • 21.02.202309:13
    Liikenne

    Liikennevaloihin ehdotetaan neljättä väriä