Autoguru: Kun käsky käy, on omasta autosta luovuttava viidessä vuodessa – todellinen herätys vasta tulossa

Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä 1:10

Yksityisautoilun kulta-ajat taitavat olla pian takana.

Pääkuvan video

Suomalainen Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä

Autoteollisuuden suurhahmoihin kuuluva Bob Lutz ennustaa autoilun aikakauden loppumista siinä muodossa, jossa me sen tunnemme. Tilalle tulevat standardisoidut moduulit, jotka liikkuvat lopulta täysin itsenäisesti, kirjoittaa Automotive News.

Tällaiset moduulit ajavat moottoriteillä peräkanaa jopa 250 kilometrin tuntinopeutta.

Nopeudella sinällään ei ole väliä, vaan sillä, että liikkuminen tiellä alkaa muistuttaa yhä enemmän raideliikennettä. Siinäkään matkustajalla ei ole itse kulkuvälineeseen osaa tai arpaa.

Uberin ja Lyftin kaltaiset toimijat omistavat useimmat näistä standardoiduista moduuleista. Matkustaminen maksetaan luottokortilla tai muulla sopivalla, käytössä olevalla menetelmällä. Se voi olla vaikkapa peukalonjälki.

Toki markkinoilla voi Lutzin mukaan olla yhä yksityisomistuksessakin olevia autoja, sillä aina on ihmisiä ja tilanteita, joissa sellaisille on käyttöä. Niitä tarvitaan vaikkapa lomamatkoilla ja lasten harrastusvälineiden kuljettamiseen, mutta yhtä kaikki: kyseessä ovat poikkeustapaukset.

Oman auton omistavat poikkeusyksilöt myös maksavat lisää vaivattomuudesta ja mukavuudesta.

Joka tapauksessa Lutz on varma, ettei yksittäisten ihmisten ostamia ja ohjaamia ajoneuvoja myydä enää 15–20 vuoden kuluttua. Eikä niitä yksinkertaisesti sallita ainakaan valtateillä.

Käänne tulee, kun 20–30 prosenttia ajoneuvoista on täysin itsenäisiä. Silloin eri maiden viranomaiset huomaavat onnettomuustilastoista, että ihmisten kuljettamat autot aiheuttavat 99,9 prosenttia onnettomuuksista.

Muutos ei Lutzin mukaan tapahdu hetkessä, vaan siinä on siirtymäkausi. Se tarkoittaa sitä, että kun muutosvauhti kiihtyy, autoilijoilla on viitisen vuotta aikaa saada keinolla tai toisella autonsa liikenteestä ja sitä kautta siitä rahat pois. Suuri uhka on, että se joudutaan myymään romutettavaksi.

Yksi vaihtoehto on, että ajoneuvosta yritetään muokata kuljettajaton auto.

Vuonna 1932 syntynyt, mutta töitä edelleen paiskiva Lutz on ollut hyvin monen merkittävän automerkin palveluksessa sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa.

Lue myös:

    Uusimmat