Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

JJ Lehdolla hyvä tunne Kimi Räikkösen Sauber-siirrosta: ”Taustalla erittäin paljon rahaa”

9:25Jyrki Järviehto asiantuntijaksi kartingin MM-kisoihinxpbimages.com/Lehtikuva
Julkaistu 12.12.2018 10:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen ympärillä käynyt kuhina ja tallin vahvistuneet taustatukijat ovat nostaneet Sauberin odotuksia tulevaan F1-kauteen. Sveitsiläistiimin pieteettiset toimintatavat tunteva Jyrki Järvilehto uskoo tallin käyttävän rahansa jälleen oikein.

Videolla lisää Jyrki Järvilehdon ajatuksia suomalaisten F1-kaudesta sekä ensi vuoden kartingin MM-kisoista Alahärmässä.

LUE MYÖS: JJ Lehto kuittaa Valtteri Bottakselle kovan luokan ralliautosta: ”Toivottavasti lumilapio on samaa luokkaa”

JJ Lehto kilpaili Sauberilla heti sen debyyttivuonna 1993 ja onnistui tuomaan tiimille pisteet jo ensimmäisessä kisassa Etelä-Afrikassa. Yhteistyö jäi tuolloin varsin lyhyeksi, mutta Kimi Räikkösen palatessa talliin 18 vuotta myöhemmin, Järvilehto tunnistaa perinteikkäästä tiimistä yhä tuttuja kasvoja.

– On siellä vielä tuttuja tiimipäälliköitäkin. Voi olla jopa muutamia mekaanikkojakin, Järvilehto toteaa.

Räikkönen jatkoi suomalaiskuljettajien yhteyttä Sauberin kanssa aloitettuaan F1-uransa tallista vuonna 2001. Sitä ennen samoissa väreissä olivat ajaneet myös Järvilehto ja Mika Salo.

– Varmaan kiva hyppäys palata takaisin tiimiin, josta olet aloittanut formula ykkösissä, Järvilehto kommentoi Kimin paluuta.

– Sauber on kuitenkin aina ollut sellainen hiton hyvin toimiva keskitason tiimi, ja mitä nyt tuossa on kuunnellut sitä, että kuinka paljon heillä on taustalla sellaisia ihmisiä, joilla on erittäin paljon rahaa, niin siellä on hyvät mahdollisuudet tehdä kaikkea hyvää pienemmällä tiimillä, hän ennustaa.

Sveitsiläistä laatua ammattiylpeydellä

Rahaa on tullut lisää Räikkösen myötä ja jo sitä ennen Ferrarin alettua panostaa asiakastiimiinsä Alfa Romeo -brändinsä kautta. Muutaman huonon vuoden jälkeen talli on palannut taas perusosaamisalueelleen. Ja työstä voidaan taas odottaa myös tuloksia.

– Sveitsiläiset tietäen: tosi tarkkaa, hyvää työtä. Sauber on aina ollut siinä hyvä, että he ovat satsanneet käytettävissä olevat rahansa oikealla tavalla. Aina on tehty hyvää tuulitunnelia ja taustatyötä sille, että tiimi menestyy. Tiimiä on tehty aina ammattimaisella otteella, JJ kehuu.

– Heillä on ollut hyvä tuulitunneli siellä jo pitkään, ja tehdas on toimiva ja siisti. Sveitsiläiset tekevät sen aina ylpeydellä.

Kimiltä puuttuu poliittinen paine ja pakkosuoriutuminen

Järvilehdon mukaan ensi kauden menestyksen sanelee kuitenkin se, miten hyvin Sauber on onnistunut jo ennen Räikkösen tuloa aloitetussa uuden autonsa rakentamisessa ja oikeiden ihmisten osoittamisesta oikeisiin tehtäviin.

– Siinä on tietysti monta pientä tekijää, jotka vaikuttavat paljon siihen, millainen ensi kausi tulee olemaan.

– Mutta varmaan nautinnollisuuden puolesta se on paljon mukavampaa, koska ison tiimin poliittinen paine ja pakkosuoriutuminen ovat poissa siitä, Järvilehto viittaa Räikkösen lähtöön Ferrarilta.

Kärkitaisteluun Sauberilla ei silti hypätä. Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin takana käydään kuitenkin tiukkaa taistelua, jossa muutokset voivat olla nopeitakin.

– Siellä voi taas yksi tiimi tehdä tosi hyvän nousun. Ensi vuodeksi tulee tietysti taas vähän säätömuutoksia autoihin, kun aerodynamiikka muuttuu.

– Moottoripuoleltahan he ovat hyvissä asemissa. Se on nyt vain siitä kiinni, että heillä on hyvä ryhmä ihmisiä, jotka voivat rakentaa hyvän auton hyvän moottorin ympärille, Järvilehto ennakoi.

Lisää aiheesta:

Jatkaako Kimi Räikkönen F1-uraansa? Asiantuntijat uskovat: yksi tekijä ratkaiseeKimi Räikkösen tärkein avu näkyy vain Alfa Romeon sisällä – Mika Häkkinen tietää suomalaiskuskin arvon tiimilleenFerrarin majesteettisuus poistui, mutta Kimi Räikkösellä on valtteja myös uudessa tallissa – "Nimenomaan Alfa Romeon vahvuus"Kimi Räikkösen F1-sarjaan nostanut tallipomo ymmärretty monesti väärin – JJ Lehto: ”Ei ole yhtään normaalia tiimin omistajaa”Mika Salo pamauttaa Räikkösen valtavasta merkityksestä – "Näiden kahden vuoden jälkeen Sauber on ihan erinäköinen talli"Toni Vilander perkaa Räikkösen Sauber-siirron: "Tässä muhii hyvä setti"
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoJyrki JärvilehtoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"