Edullisin tapa vähentää 90 prosenttia kasvihuonepäästöjä heti. Näin valtion osin omistama öljynjalostusyhtiö Neste markkinoi uusiutuvaa dieseliään, jonka se lupaa vähentävän ilmastoa rasittavia päästöjä radikaalisti.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtavan asiantuntijan Nils-Olof Nylundin mukaan Neste voi päästä päästövähennyksiä koskevaan lupaukseensa, jos dieselin raaka-aineet on valittu huolella.
– 90 prosenttia tarkoittaa sitä, että on hyvin tarkkaan valittu raaka-aine. Se raaka-aine on jotakin jätteeksi luokiteltavaa tavaraa.
Nylund puhuu kasvihuonepäästövähenemästä. Kun jäte laitetaan uudelleen kiertoon polttoaineena, on vähenemä korkea, parhaimmillaan juuri 90 prosentin luokkaa.
– Otetaan esimerkiksi käytetty paistoöljy. Valmiiksi nestemäisen raaka-aineen prosessointi on helppoa ja silloin päästään korkeaan kasvihuonepäästövähenemään. Ulos tulee hyvälaatuista tavaraa, Nylund sanoo.
VTT:n asiantuntijan mukaan Suomi on kärkimaa uusiutuvan dieselin tuotannossa. Yli puolet maailmassa vuosittain tuotetusta viidestä miljoonasta uusiutuvasta dieseltonnista tuotetaan Suomessa.
Neste hyödyntää dieselissään esimerkiksi eläin- ja kasvirasvajätteitä. Nesteen lisäksi myös metsäyhtiö UPM valmistaa Lappeenrannan biojalostamollaan puupohjaista uusiutuvaa dieseliä.
Hintalappu 20 senttiä suurempi litraa kohti
Uusiutuvan dieselin laajamittaisen käyttöönoton tiellä on kuitenkin muutamia esteitä. Ensimmäinen on hinta.