Jätedieselistä tavoitellaan liikenteen päästöjen kitkijää – litrahinnaltaan kallis tuote saa kehuja, mutta yksistään sillä ei planeettaa pelasteta
Edullisin tapa vähentää 90 prosenttia kasvihuonepäästöjä heti. Näin valtion osin omistama öljynjalostusyhtiö Neste markkinoi uusiutuvaa dieseliään, jonka se lupaa vähentävän ilmastoa rasittavia päästöjä radikaalisti.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtavan asiantuntijan Nils-Olof Nylundin mukaan Neste voi päästä päästövähennyksiä koskevaan lupaukseensa, jos dieselin raaka-aineet on valittu huolella.
– 90 prosenttia tarkoittaa sitä, että on hyvin tarkkaan valittu raaka-aine. Se raaka-aine on jotakin jätteeksi luokiteltavaa tavaraa.
Nylund puhuu kasvihuonepäästövähenemästä. Kun jäte laitetaan uudelleen kiertoon polttoaineena, on vähenemä korkea, parhaimmillaan juuri 90 prosentin luokkaa.
– Otetaan esimerkiksi käytetty paistoöljy. Valmiiksi nestemäisen raaka-aineen prosessointi on helppoa ja silloin päästään korkeaan kasvihuonepäästövähenemään. Ulos tulee hyvälaatuista tavaraa, Nylund sanoo.
VTT:n asiantuntijan mukaan Suomi on kärkimaa uusiutuvan dieselin tuotannossa. Yli puolet maailmassa vuosittain tuotetusta viidestä miljoonasta uusiutuvasta dieseltonnista tuotetaan Suomessa.
Neste hyödyntää dieselissään esimerkiksi eläin- ja kasvirasvajätteitä. Nesteen lisäksi myös metsäyhtiö UPM valmistaa Lappeenrannan biojalostamollaan puupohjaista uusiutuvaa dieseliä.
Hintalappu 20 senttiä suurempi litraa kohti
Uusiutuvan dieselin laajamittaisen käyttöönoton tiellä on kuitenkin muutamia esteitä. Ensimmäinen on hinta.
Nesteellä on Helsingistä Rovaniemelle ulottuvalla alueella noin 50 asemaa, joilla uusiutuvaa dieseliä voi tankata. Vähittäismyyntijohtaja Sam Holmberg huomauttaa, että mitä laajemmalle uusi tuote leviää, sitä enemmän jatkuvia kuluja se tuottaa yhtiölle.
– Meidän pitää tarkastella, minne voimme kohtuullisin kustannuksin lisätä säiliö- ja mittarikapasiteettia. Eri dieseleitä kuljettavat erilliset säiliöautot, jotta fossiilinen ja uusiutuva tuote eivät pääse sekoittumaan, Holmberg sanoo.
Toistaiseksi uusiutuva diesel on vain vaihtoehto fossiiliselle tuotteelle. Uusiutuvan dieselin tuottaminen on fossiilista kalliimpaa, ja uusiutuva maksaa noin 20 senttiä enemmän litraa kohti.
– On annettu kuluttajalle mahdollisuus valita, sillä osalle pienikin ero voi olla ratkaiseva tekijä.
Nesteen markkinointi edullisuudesta perustuu siihen, että uusiutuvaa dieseliä voi tankata tavalliseen dieselkäyttöiseen autoon.
– Tämä on uusista energiamuodoista kustannustehokkain valinta, kun ei tarvitse ostaa uutta autoa vaan voi vain pistoolia vaihtamalla valita puhtaamman vaihtoehdon, Holmberg esittää.
Holmbergin mukaan niillä asemilla, joilla dieseliä on saatavana uusiutuvana ja fossiilisena, viidesosa dieselautoilijoista valitsee uusiutuvan vaihtoehdon.
Raaka-aineet eivät nykyisellään riitä
Vaikka uusiutuvasta dieselistä olisikin varaa maksaa, toiseksi ongelmaksi muodostuu jätteiden ja tähteiden eli raaka-aineiden rajallisuus. VTT:n Nylund havainnollistaa asiaa kysymällä, paljonko omassa käytössä syntyy jäteöljyä suhteessa siihen, paljonko polttoainetta autoon tankataan.
– Kun lasketaan yhteen koko maailman uusiutuvan dieselin tuotanto tällä hetkellä, se riittää Euroopan Unionissa kattamaan yhdeksän päivän dieselin kulutuksen, Nylund sanoo.
– Yksistään uusiutuva diesel ei tätä planeettaa pelasta, jotain muutakin pitäisi keksiä.
Uusiutuva diesel ei ratkaise liikenteen päästöongelmaa yksistään edes Suomessa. Jotta Suomessa liikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä, Nylundin mukaan tarvitaan biopolttoaineiden lisäksi myös sähköautoja ja keinoja, joilla polttomoottoriautojen kulutusta saadaan leikattua.
Lisäksi täytyy löytää uusia raaka-aineita, joista uusiutuvaa dieseliä voidaan jalostaa.
– Pidemmällä aikavälillä puhutaan levistä saatavista öljyistä ja ties mistä, Nylund sanoo.
Nesteeltä kerrotaan, että haastavampien jätevirtojen hyödyntämismahdollisuuksia tutkitaan koko ajan.
– Aikoinaan uusiutuvan dieselin tuotanto perustui yhteen kasvirasvaan. Jos reilun kymmenen vuoden aikana on tullut toistakymmentä raaka-ainetta lisää, eiköhän tulevaisuudessakin löydy sellaisia, joita emme vielä käytä, Holmberg arvioi.
Polttoainealan sisäiset kiistat kaatoivat etujärjestön
Suomessa helmikuussa hyväksytty laki velvoittaa, että vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineiden osuus on 30 prosenttia kaikista tieliikenteessä käytetyistä polttoaineista. Neste tuki valmisteluvaiheessa lakiesitystä, sillä sen tuottamalla uusiutuvalla dieselillä velvoite voidaan täyttää.
Sen sijaan muut isot öljy-yhtiöt, St1, Teboil ja ABC, vastustivat esitystä. Niiden mukaan laki takaa Nesteelle käytännössä monopoliaseman, se kun on lähes ainoa yhtiö, joka tuottaa talvioloihin soveltuvaa biopolttoainetta.
Poikkiteloin asettuneet öljy-yhtiöt katsoivat, että Neste voisi määrittää hinnan, jolla muiden täytyy ostaa lain edellyttämänä Nesteen uusiutuvaa dieseliä. Asiasta uutisoivat viime vuonna muun muassa Yle ja Helsingin Sanomat.
Ristiriita yhtiöiden välillä kärjistyi niin pahaksi, että lopulta alan etujärjestö Öljy- ja biopolttoaineala ilmoitti lopettavansa toimintansa tämän vuoden alussa.
– Jäsenistön yhteisen toimintalinjan määrittely isoissa energia- ja ilmastopoliittisissa kysymyksissä on erittäin haastavaa. On arvioitu, että entisen kaltaiselle koko alan yhteiselle edunvalvonnalle ei enää löydy riittävää pohjaa, mikä johtaa järjestön toiminnan päättymiseen, tiedotteessa muotoiltiin.
Uusimmat
-
06:37
Tekoäly siivitti Microsoftin hyvään tulokseen – myös Googlen emoyhtiön tulos ylitti odotukset
-
06:29
Suomessa on yksi väestöryhmä, jossa alkoholi on ykköstappaja – taustalla kaksi tekijää
-
06:24
Sebastian Aho tälläsi voittomaalin – Carolina ja Florida jyräävät jatkopaikkaa kohti NHL:ssä
-
06:22
"Hätäinen vastahyökkäys" kostautui – Ukraina menetti arvokkaita Abrams-tankkeja, kuvat todistavat
-
06:04
Eduskunta äänestää ministeri Juuson luottamuksesta ja yöpäivystysten sulkemista koskevasta välikysymyksestä
-
06:03
Politico: Yhdysvallat julkistamassa pian Ukrainalle annettavan kuuden miljardin dollarin aseapupaketin
-
06:02
Kalle Rovanperällä uusi työkalu – "Täyttä tekemistä"
-
05:57
Turku on suomalaisen salatieteen keskus – kaupungin ilmiöitä tutkineet kirjailijat yllättyivät
-
05:40
Korkein oikeus tyrmäsi Trumpin haaveet: Entisellä presidentillä ei ole täydellistä syytesuojaa
-
05:39
LVI-teknikko rakensi taloa Taivalkoskella – sitten tarvikkeita alkoi löytyä oudoista paikoista
-
05:00
Vivi Wahlström poistuu Salkkareista ruutulapsensa Hugon kanssa: "Kaikki hyvä loppuu aikanaan"
-
03:00
THL: Multaa ja kompostituotteita kannattaa käsitellä varoen – vakavan sairauden vaara
-
00:01
Danske selvitti: Vanhemmat auttavat lähes puolta ensiasunnon ostajista
-
22:48
Fitness-naisen kotoa löydettiin läjä kovaa dopingia – Stephanie, 30, koki "nöyryytyksen"
-
22:36
CNN: Rap-muusikolle kuolemantuomio Iranissa osallisuudesta huiviprotesteihin
-
22:10
Lehti: Entisen SM-liigatähden ura jatkuu Venäjällä
-
22:03
Prinssi William vastaanotti oppilailta lahjoja perheelleen prinsessa Catherinen syöpähoitojen keskellä
-
21:43
Christian Heljangon jyränneelle Pelicans-pakille tuntuva pelikielto
-
21:39
Naton Stoltenberg: Ukraina voi edelleen voittaa sodan
-
21:26
Forbes: Ukrainan "eliittijoukot" jättivät juoksuhaudat tyhjiksi Donetskin rintamalla – rintama romahtamaisillaan
-
Lataa lisää