Jari-Matti Latvalan aamurutiini löi Toyotan pääjohtajan ällikällä – "Arvostan häntä siitä"

Jari-Matti Latvalalta muistutus Toyotan mestaritiimille: Pitää muistaa käyttäytyä, jotta ei karkaa mopo käsistä 3:13
Jari-Matti Latvala antoi mestaruushuumassa esimiesmäisen muistutuksen Toyotan tiimille

Toyotan MM-rallitalli osui Jari-Matti Latvalan alaisuudessa kultasuoneen ja vei nimiinsä niin kuljettaijen, kartanlukijoiden kuin valmistajienkin maailmanmestaruuden. 

Pohjat triplamestaruudelle luotiin jo kauden alkuvaiheessa, kun Hyundain ykköstykit Thierry Neuville ja varsinkin Ott Tänak olivat vaikeuksissa ja Sébastien Ogier ja Elfyn Evans voittivat Toyotalle neljä viidestä ensimmäisestä osakilpailusta.

Lopulta voittoja tuli yhdeksän kaikkiaan 12 osakilpailusta, ja piste-ero kahden edellisen kauden mestariin Hyundaihin oli 58 pistettä. Ogier ja Julien Ingrassia sekä Evans ja Scott Martin olivat henkilökohtaisissa sarjoissa viime vuoden tapaan sijoilla yksi ja kaksi.

– Meillä oli kaikissa ralleissa vähintään yksi kuljettaja palkintokorokkeella. Heidän ansiostaan saatoin kaikkia kilpailuja katsoessani odottaa, että joku meidän tallistamme voittaisi, Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda iloitsee tallin tiedotteessa.

Kuten Neuvillen ja Tänakin ongelmat osoittivat, Toyota voitti mestaruuden ennen kaikkea autonsa luotettavuuden ansoista. Sunnuntaina päättyneen viisivuotisen WRC-aikakauden alkuvaiheilla Yaris WRC oli sarjan nopein auto, mutta luotettavuus ei vielä tuolloin ollut samalla tasolla vauhdin kanssa.

– Tämä talli teki Yariksesta yhä vahvemman vuodesta 2017 alkaen. Pyysin kauden 2017 ensimmäisessä rallissa, että he tekisivät autosta kauden loppuun mennessä sarjan vahvimman. Autolla on ajettu viiden vuoden aikana 58 osakilpailua, ja opimme paljon niin voitetuista kuin hävityistä kilpailuista. Olen todella iloinen siitä.

Erityiskiitoksensa Toyoda lausuu kuljettajien lisäksi tallipäällikkö Latvalalle, joka hoiti pestiä nyt ensimmäistä kauttaan.

Latvalan tittelistä huolimatta päätökset tallissa teki nelihenkinen johtokunta, johon kuului hänen lisäkseen projektijohtaja Yuichiro Haruna, tekninen johtaja Tom Fowler ja urheilujohtaja Kaj Lindström. Latvalan vastuulla oli toimia tallin kasvoina julkisuuteen ja luoda hyvää henkeä työntekijöiden keskuuteen.

Se. millä pieteetillä Latvala näitä vastuualueitaan hoiti, yllätti Toyodan.

– Yksi tapa, jolla Jari-Matti yllätti minut, oli hänen perusteellinen yhteydenpitonsa tallin jäseniin. Näin tallin jakamalta videolta, miten hän toivotti aamuhuollossa yksitellen hyvää huomenta työntekijöille. Kaikki 200 työntekijäämme Suomessa, Virossa, Saksassa ja Japanissa olivat Jari-Matin ansiosta tiiviisti yhdessä. Arvostan häntä siitä, että hän toteutti tavoitteemme kuljettajalähtöisestä ja perhemäisestä mutta silti ammattimaisesti toimivasta tallista.

– Jari-Matin ansiosta talli pystyi hymyilemään. Jari-Matti on johtaja, joka asettaa aina kuljettajat etusijalle. Kaikki kuljettajat pystyivät viemään kauden loppuun hymy huulilla, koska kaikki päätökset tehtiin kuljettajien näkökulmasta. Jari-Matti vihaa häviämistä jopa enemmän kuin minä. Uskoakseni se, että hän teki päätöksensä tämän ajattelutavan pohjalta, teki tallista vahvan.

Lue myös:

    Uusimmat