Suomalaisasiantuntijan mukaan lentäjien tulisi osata reagoida kiitoradalla oleviin esteisiin sekunneissa.
Lentoyhtiö Japan Airlinesin matkustajalentokone törmäsi laskeutuessaan kiitoradalla olleeseen rannikkovartioston koneeseen Hanedan lentokentällä Japanin pääkaupungissa Tokiossa paikallista aikaa tiistaina alkuillasta. Matkustajakone syttyi törmäyksessä ilmiliekkeihin ja tuhoutui täysin.
Kaikki lennolla olleet 379 henkilöä saatiin koneesta turvaan. Rannikkovartioston koneessa olleesta kuudestä miehistön jäsenestä viisi menehtyi törmäyksessä.
Traficomin johtaja Jari Pöntinen toivoo onnettomuustutkinnan etenevän nopeasti, jotta saadaan vastaus siihen, miten laskeutuva kone voi törmätä kiitoradalla olevaan koneeseen.
– Lennonjohto toki porrastaa niin lähtevää kuin laskevaa liikennettä. Heillä pitäisi olla selkeä tilannekuva kentän liikenteestä, erityisesti tuollaisessa tilanteessa, jossa samaa kiitorataa käytetään lentoon lähtöihin ja laskuihin, Pöntinen sanoo Kymmenen uutisissa.
Pöntisen mukaan myös laskeutuvassa lentokoneessa lentäjien tulisi katsoa ulospäin vähän ennen laskeutumista ja laskeutumisen hetkellä, jolloin myös ylösveto olisi vielä mahdollinen, mikäli kiitoradalla havaittaisiin esteitä.
Pitkän uran liikennelentäjänä tehneen Pöntisen mukaan lentäjät voivat reagoida kiitoradalla näkyviin esteisiin sekunneissa.
– Se on toimenpide, jota ohjaajat harjoittelevat simulaattorissa vuosittain.
2:03
