Japanin tragedia: Miten laskeutuva kone voi törmätä kiitoradalla olevaan koneeseen? Suomalaisasiantuntija vastaa

Miten laskeutuva kone voi törmätä kiitoradalla olevaan koneeseen? Suomalaisasiantuntija vastaa 4:46
Traficomin johtaja Jari Pöntinen arvioi Tokiossa tapahtuneen lentokoneiden törmäyksen syitä.

Suomalaisasiantuntijan mukaan lentäjien tulisi osata reagoida kiitoradalla oleviin esteisiin sekunneissa.

Lentoyhtiö Japan Airlinesin matkustajalentokone törmäsi laskeutuessaan kiitoradalla olleeseen rannikkovartioston koneeseen Hanedan lentokentällä Japanin pääkaupungissa Tokiossa paikallista aikaa tiistaina alkuillasta. Matkustajakone syttyi törmäyksessä ilmiliekkeihin ja tuhoutui täysin. 

Kaikki lennolla olleet 379 henkilöä saatiin koneesta turvaan. Rannikkovartioston koneessa olleesta kuudestä miehistön jäsenestä viisi menehtyi törmäyksessä.

Traficomin johtaja Jari Pöntinen toivoo onnettomuustutkinnan etenevän nopeasti, jotta saadaan vastaus siihen, miten laskeutuva kone voi törmätä kiitoradalla olevaan koneeseen.

– Lennonjohto toki porrastaa niin lähtevää kuin laskevaa liikennettä. Heillä pitäisi olla selkeä tilannekuva kentän liikenteestä, erityisesti tuollaisessa tilanteessa, jossa samaa kiitorataa käytetään lentoon lähtöihin ja laskuihin, Pöntinen sanoo Kymmenen uutisissa. 

Pöntisen mukaan myös laskeutuvassa lentokoneessa lentäjien tulisi katsoa ulospäin vähän ennen laskeutumista ja laskeutumisen hetkellä, jolloin myös ylösveto olisi vielä mahdollinen, mikäli kiitoradalla havaittaisiin esteitä.  

Pitkän uran liikennelentäjänä tehneen Pöntisen mukaan lentäjät voivat reagoida kiitoradalla näkyviin esteisiin sekunneissa.

– Se on toimenpide, jota ohjaajat harjoittelevat simulaattorissa vuosittain. 

Viisi kuoli kahden lentokoneen törmättyä kiitotiellä Japanissa 2:03
Viisi kuoli kahden lentokoneen törmättyä kiitotiellä Japanissa.

Matkustajakoneen evakuointi sujui hyvin, sillä kukaan matkustajista ei menehtynyt. Myös Pöntinen arvioi evakuoinnin onnistuneen esimerkillisesti, vaikkakin hän odottaa vielä lopullista selvitystä tilanteesta. 

Evakuoinnille on määritelty ajaksi 90 sekuntia. 

– 90 sekuntia on tavallaan sertifiointiraja. Kun uusi liikennekone otetaan käyttöön, se tyyppi hyväksytään siten, että maksimimatkustajamäärällä tehdyssä evakuointikokeessa matkustajat täytyy saada ulos koneesta 90 sekunnissa puolessa ovista ja hätäuloskäynneistä, jotka koneessa ovat olemassa. 

Katso ylläolevalta videolta Pöntisen arvio siitä, miten matkustajakone voi syttyä nopeasti ilmiliekkeihin.

Lue myös:

    Uusimmat