Itella: Suuri enemmistö suomalaisista haluaa mainospostia kotiinsa

Ei mainoksia -kyltti tuntuu koristavan yhä useamman ovea. Itellan tutkimus kuitenkin paljastaa, että jopa 86 prosenttia kotitalouksista haluaa mainospostia.

Suuri enemmistä suomalaisista kotitalouksista haluaa vastaanottaa suoramainoksia ja ilmaislehtiä kotiinsa, ja vain 14 prosenttia suomalaisista kieltää niiden jakelun.

Vaikka mainoskieltojen määrä on viime vuosina kasvanut noin 2 prosenttia vuodessa, valtaosa suomalaisista haluaa niitä.

– Monet, erityisesti naiset olisivat halukkaita vastaanottamaan vaatteisiin tai sisustukseen liittyvää mainontaa kuten IKEAn katalogin, Pirkka-lehden tai Anttilan kuvaston, mutta eivät vain viitsi muuttaa toimintatapojaan, sanoo Katja Lindqvist Itella Asiakkuusmarkkinoinnista.

Kotiin tulevasta mainospostista haetaan ennen kaikkea virikkeitä ja tukea ostopäätöksiin ennen kaupoille menoa. Suuri osa (66 %) mainospostia vastaanottavista kuluttajista katsoo kotiin tulleet tarjoukset ennen ostoksille menoa viikoittain tai useammin.

Nuoret kaupunkilaismiehet eivät halua mainoksia

Jos naiset haluavat mainoksia, suurin osa niistä kieltäytyviä ovat nuoria, kaupungissa asuvia miehiä. Tyypillinen kiellon asettaja on suuressa kaupungissa kerrostalossa yksin asuva nuori opiskelijamies, joka ei juurikaan seuraa mainontaa muistakaan kanavista.

14 % kotitalouksista kieltää mainosten jakelun. Tärkeimmät syyt kieltoon ovat mainosten paljous sekä niiden kierrätykseen viemisen vaivalloisuus.

Mainosjakelun kieltävät kuluttajat suhtautuvat välineestä riippumatta muita kielteisemmin kaikkeen mainontaan, ja seuraavat tarjouksia kolme kertaa keskimääräistä vähemmän. He myös tilaavat vähemmän lehtiä tai eivät ehdi lukea tilaamiaan lehtiä.

Haluatko mainoksia kotiisi? Kerro mielipiteesi ja lue mitä muut ovat aiheesta sanoneet.

Lue myös:

    Uusimmat