Isännöintiliitto tutki: Isännöintipalveluun ollaan pääosin tyytyväisiä

Isännöintiliiton asiakastyytyväisyystutkimus paljastaa, että isännöintipalvelut keräävät taloyhtiöiden hallituksilta kiitosta.

Isännöintiliitto selvitti asiakastyytyväisyystutkimuksensa yhteydessä taloyhtiöiden hallitusten kokemuksia isännöinnistä.

– Isännöintiin ollaan yleisesti ottaen tyytyväisiä. 62 prosenttia hallitusten jäsenistä antaa isännöintipalvelulle vähintään hyvän arvosanan, ja enemmistö suosittelisi nykyistä isännöintiyritystään, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä sanoo.

Isännöintiyrityksiä arvostetaan eniten luotettavuuden vuoksi ja niiden asiantuntemusta talousasioissa kehutaan erityisesti. Aloitteellisuudessa ja asiakaspalvelussa on kuitenkin vielä kehittämisen varaa.

– Isännöinnin on otettava rohkeammin taloyhtiön johtajan rooli. Isännöinnin tehtävänä on huolehtia siitä, että taloyhtiön arki sujuu, asumiskustannukset ovat ennakoitavia ja korjaukset suunnitelmallisia, Heikkilä kertoo.

Taloyhtiöiden hallitusten kanssa tehtävää yhteistyötä arvioitaessa isännöinti kerää kiitosta asioiden valmistelussa ja esittelyssä. Asukasviestinnässä menee sitä vastoin huonommin.

– Asukkaat janoavat tietoa asumiseen vaikuttavista asioista, mutta he eivät koe saavansa sitä riittävästi. Vastuu toimivasta ja tehokkaasta asukasviestinnästä on paitsi isännöinnin, myös taloyhtiön hallituksen harteilla, Isännöintiliiton kehityspäällikkö Heikki Kauranen painottaa.

Lisäksi tutkimuksesta paljastui, että puolet taloyhtiöpäättäjistä kokee, ettei asukkaille jaeta riittävästi tietoa. Hallituksen jäsenet, joiden tavoitteena on kehittää taloyhtiötään ja nostaa kiinteistön arvoa, ovat kaikista tyytyväisimpiä isännöintiyritykseensä ja tutkimukseen vastanneista kolme viidesosaa suosittelisikin muille nykyistä isännöintiyritystään.


LUE MYÖS:


Hannakaisa Taskinen / Jokakoti.fi

Lähde: Isännöintiliitto

Kuva: Colourbox

Lue myös:

    Uusimmat