Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Insinööriltä avoin kirje VW-pomolle: Jos haluat täydellisen moottorin, huijaa

Volkswagen-insinöörin avoin kirje avaa syitä dieselskandaalin takana.
Volkswagen-insinöörin avoin kirje avaa syitä dieselskandaalin takana.Shutterstock
Julkaistu 21.10.2015 12:00

Ville Järveläinen

Italialaislehti Corriere della Sera on julkaissut Volkswagenilla yli kymmenen vuotta työskennelleen insinöörin avoimen kirjeen, jossa hän arvioi syitä päästöhuijauksen takana.

Suoraan konsernin toimitusjohtajalle Matthias Müllerille osoitetun kirjeen on lähettänyt insinööri nimeltä Emanuela. Hän kertoo olevansa eteläitalialainen tähtioppilas, joka on aina selvinnyt elämässään omin avuin.

Hänen opiskeluaikaisen professorinsa mukaan tullakseen hyväksi insinööriksi, pitää lähteä Saksaan. 

Vuodesta 2004 voimansiirtolinjojen parissa Volkswagenilla työskennellyt insinööri ei omien sanojensa mukaan ole tietoinen dieselskandaalin yksityiskohdista.

– Minulla ei ole skandaaliin liittyen mitään sellaista sisäpiiritietoa, josta saisi tehtyä uutisotsikoita. Ja vaikka olisikin, en silti ymmärtäisi, miten kaikki on tapahtunut. Siitäkin huolimatta, että tunnen jokaisen tässä skandaalissa osallisena olevan, koska olen kymmenen vuotta kehittänyt moottoreitamme heidän kanssaan.

Ankara työilmapiiri

Emanuela kertoo itsekin tehneensä kyseenalaisia ratkaisuja.

– Tein kaikkeni selvitäkseni kunnialla jokaisesta sopimuksesta ja projektista välittämättä niiden tärkeydestä. Löysin porsaanreikiä, mutta osasin tarvittaessa teeskennellä, etten huomannut niitä. Joskus vietin unettomia öitä peläten, että olin mennyt liian pitkälle, Emanuela kertoo kirjeessään.

Emanuelan mukaan työilmapiiri Volkswagenilla on hyvin ankara. Hän kertoo työkaverinsa sanoneen hänelle, että mikäli hän osoittaa heikkoutensa edes kerran, hänen tarunsa on loppu.

– Täällä Volkswagenilla olemme vuosien varrella unohtaneet, kuinka sanoa ”en voi tehdä tätä, olen pahoillani”, hän kirjoittaa.

Emanuela kertoo lukeneensa Frankfurter Allgemeinista artikkelin, jossa kerrottiin tiettyjen yritysrikosten leviävän viruksen lailla, vaikkei niitä kukaan yksittäinen henkilö ole varsinaisesti määrännyt. Hänen mukaansa se johtuu siitä, että ihmiset haluavat olla hyviä ja tulla kehutuiksi.

– Täydellinen insinööri haluaa rakentaa täydellisen moottorin, joka on halpa, pienikulutuksinen, suorituskykyinen ja päästötön. Kun hän huomaa, ettei tehtävä ole fysiikan lain puitteissa helppo, hän huijaa. Hän on luokan priimus, esimies taputtaa häntä olkapäälle ja jos hän on onnekas, hän saa ylennyksen. Yrityksestä tulee vuoden autovalmistaja, ja kaikki ovat tyytyväisiä, hän kirjoittaa.

– Kuka olisi uskonut, että kymmenen riviä epämääräistä koodia voisi laukaista maailmanluokan katastrofin, Emanuela kysyy kirjeessään.

Lisää aiheesta:

Musertunut formulakuski selitti kohua herättänyttä tempaustaan, joka maksoi hänelle työpaikan – sanoo tulleensa ymmärretyksi väärinTuupertui yllättäen kesken ravintolaillallisen – Volkswagenin pelastaja Ferdinand Piëch on poissa: "Samassa sarjassa Henry Fordin ja Gottlieb Daimlerin kanssa"Volkswagenin toimitusjohtajalle potkut natsikommentin vuoksi? – "Sitä lausetta ei voi sanoa Saksassa"Muistatko vielä kyljelleen kipanneen A-sarjalaisen? Mersu-pomo muistelee 20 vuoden takaista skandaaliaVanity Fair: Ensin hänestä puhui koko bisnesmaailma, sitten korttitalo romahti – 19-vuotias koulupudokas teki miljardien huijauksenVW:n tiedotustilaisuus: Dieselautojen korjaukset eivät vaikuta suorituskykyyn
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki